Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Zit even in de knoop met overgewicht!*UPDATE*

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Zit even in de knoop met overgewicht!*UPDATE*

Hey,

Ik begin me nu toch een beetje zorgen te maken.
    Zoals ik in het topic 'trainen van de halsspieren.' al zei ben ik bang dat Pipa's hals zal beginnen 'omvallen' omdat ze nu toch echt wel heel dik is geworden. Je kan haar hals zo heen en weer wiebelen en ze helt zelfs al een beetje naar links!
    Een van hun ezeltjes heeft dit ook, dus heel haar hals is gewoon overgeplooid omdat ze dus ooit ook kampte met overgewicht.

Dus: wat moet ik nu doen? Ik zit heel sterk te twijfelen of ik nu toch niet een beetje moet gaan rijden weer. Op de normal-manier dan hé
    Ik zit nu bij sideways game dus ik kan nog niet meteen beginnen rijden, of toch echt aan haar fysieke werken...

Maar is dit wel een goed idee? Brengt dit geen verwarring mee?
    Want gezondheid gaat toch nog altijd voor hé! En ik wil niet dat haar nek omvalt van het overgewicht; de eigenaars klagen ook al dat ze zo dik staat, en eigenlijk hebben ze groot gelijk maarja.... (en ik moet sowieso al opletten want ze vinden 'dat hele NH-gedoe' maar een beetje taboe..

Tips?? Idees?? Meningen??
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: Zit even in de knoop met overgewicht!

Is het geen mogelijkheid haar minder in de wei te zetten?
    Anders denk ik dat je inderdaad haar het beste wat beweging kan geven.
    Kan je niet met haar gaan wandelen? Of longeren? En dan niet eindeloos rondjes laten lopen maar gewoon wat longeren, beetje games, enz.
    Ik longeer ook wel eens en merk dat ze dat best leuk vinden zolang je ze maar bezig houdt en het niet te lang achter elkaar doet.

Je kan natuurlijk ook gewoon gaan rijden, maar dat kan misschein ook best een beetje parelli. En dan hoef je niet eens met halster te rijden. Het gaat tenslotte niet om de optoming maar om wat je met die optoming doet. Ik denk dat je best met parelli-principes kan rijden, ook al heb je nog niet alle games doorlopen, en als je bang bent dat jullie daar echt nog niet aan toe zijn, is het misschein beter om ook niet "normal" te gaan rijden.

Maargoed, 't is alleen maar mijn mening hoor, 'k ben benieuwd wat anderen vinden.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Een beetje rijden zal echt niet bijdragen aan afvallen. Daarvoor zal je toch minstens flinke ritten moeten gaan maken of met haar gaan fietsen ofzo. Zoek liever goede info over verantwoord afvallen!

Aangemeld
    Apr 2006

Bedankt voor de reacties

@Shetfan: Ik zat idd ook te denken om haar een beetje te longeren ofzo...Ik zou wel willen gaan rijden met bit maar dan met de parelli principes, maar zou ik dan niet gewoon best verderdoen, het zal ook niet meer zolang gaan duren voor ik op de natural manier kan gaan rijden..en dat ik dan nu gewoon een beetje vanaf de grond aan haar fysieke werk...als je begrijpt wat ik bedoel..

@Nacino:Volgens mij wel hoor. Ik bedoel, vorig jaar toen we nog normal waren stond ze ook te dik en toen hebben we een weekje echt intensief gereden en ze was echt alweer eenb stukje afgevallen. Mar natuurlijk wil ik nu zoveel mogelijk normal-dingen vermijden, laat staan rijden!
    Maar fietsen doen we wel..alleen, de vorige keer was zo zoooo RB geworden en het duurde erglang voor ze weer besefte dat ik ook nog aan het touw 'bengelde'! Ik was echt even bang dat ze zich los ging rukken

Maar ik zal haar een beetje proberen te laten lopen en wat longeren (op een natural manier dan!)

En ik zie wel zeker...als er nog anderen zijn met tips, altijd welkom!

Groetjes
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Wat voer je op dit moment? Als een paard door beweging snel afvalt lijkt mij dat er eerder sprake is van vocht als van vet namelijk .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2005

Kan je niet gewoon de tijd die je normaal in rijden stak gaan lopen. Ik loop meestal een uurtje met Panda als ik er ben. Lekker intensief. Goed voor je eigen conditie en je kunt een hoop dingen toepassen. Ik oefen overgangen meestal of we zoeken boomstammetjes op ( hebben we amper in de stad ). Gaan rennen en dan weer stappen, stilstaan, draven etc etc. Panda moet haar koppie er goed bij houden wat me gaan doen. Ze vind het leuk, ze wordt er voorwaarts van terwijl ze met lopen meestal meer een whoa paard is. Alleen maar grondwerk doen vonden Panda en ik allebei niet leuk. Dus we maken een beetje onze eigen mix van wat we leuk vinden. We proberen afwisselende dingen te doen. Daarnaast zijn we begonnen met 1 keer per week passenger. We doen dus met rijden niks anders dan allemaal rare bochten en kringels maken die Panda uit kiest en waarvan ik het tempo bepaal.

Aangemeld
    Apr 2006

@Jossie: Op dit moment staan ze nog vrolijk in de weide, en het gras heeft (alle) voedingswaarde verloren, ik bedoel, dat ze dr wss niet erg veel meer van zullen verdikken. En ik geloof dat Anne (eigenaresse) ook worteltjes over de draad smijt 's morgens en/of 's avonds...

@Els: ja, we gaan af en toe wel eens fietsen maar zoals ik al zei:

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ikzelf
    Maar fietsen doen we wel..alleen, de vorige keer was zo zoooo RB geworden en het duurde erglang voor ze weer besefte dat ik ook nog aan het touw 'bengelde'! Ik was echt even bang dat ze zich los ging rukken
    Heb vandaag een beetje proberen te longeren, maar dan wel op de parelli-manier: dus dan bedoel ik de 'Send' en de 'Bringback'..ik heb haar wel wat aangemoedigd met m'n stem zodat ze tot een drafje overging, maar ik heb de stick niet gebruikt als 'zweep', gelukkig is ze niet te lui dus reageert ze al op m'n stem...
    en dan nog..zodra ik de stick naar haar achterhand bracht dacht ze natuurlijk dat ik de Bring Back bedoelde..mijn brÃ*Ã*Ã*Ã*f Parelli paardje

Enne, jeempie, hoe houdt je dat vol om naadst je paard te gaan lopen? Achter 100 meter val ik al om hoor! En i.v.m. fietsen..zie mijn quote..maar 'k zal het toch wel nog proberen hoor...

Gr Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

hey, ik ga vaak wandelen naast men paardje. Dan af en toe stoppen om wat games te doen, af en toe een drafje vanuit verschillende "zones". Oefenen vanuit draf in stilstand enzoverder.

Maar idd, van gewoon gaan wandelen gaat je paard niet echt veel afvallen, ze eten 17 uur per dag en dat uurtje wandelen halen ze zo weer in met eten...

tis heel simpel zoals onze prof eens in de les zei: je valt pas af als je minder calorieen eet dan je verbruikt, that's it. Dus wat ik bedoel is dat je het best combineert: beetje rijden / wandelen en beestje op regime?

Je schrijft niet wat ze eet? Maar als ze enkel op de wei staat zou ik een stuk afzetten of per dag een paar uur in de paddock. En mengeling ofzo hebben ze in principe niet nodig, geef je het toch zou ik het ook langzaam minderen..

Ik rij mijn pony dus wel op een "normal" manier, dwz met bit en dressuur-gericht.
    Ik merk dat mijn pony precies het "verschil" weet tussen wel of geen Parelli, dus dat ik meer van haar vraag als ik aan het dressuren ben. Ik merk ook dat er voor haar geen verwarring optreedt tussen het één en het ander. Zodra ik met een touwhalster ga rijden zijn we compleet anders bezig, zij reageert heel anders en het is op en top Parelli. Met bit erin is het een braaf "normal" paard...

Ieder moet die keuze voor zich maken, maar ik denk dus niet dat het verwarring hoeft te scheppen bij je paard, als je zelf ook consequent ben in je handelen!
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Aangemeld
    Apr 2006

Hey, nog bedankt voor de reacties, hier even een kleine *update* De paardjes gaan hoogstwss volgend weekend opstal..nuja, eerst gaan ze iig op een soort 'paddock' dus ze zal iig geen 24u/24u meer kunnen eten

én ik ben dus begonnen met rijden, morgen ga ik officieel mijn eerste stapjes zetten Dusss we werken dr aan, ik zorg dr ook voor dat ze 'beperkt' voer krijgt (niks teveel dus) in de winter krijgen ze worteltjes en hooi.

Zo, dus ga ik lekker verder ala Parelli en dan zien we wel weer hé

Groetjes
    Ariane!
    Groetjes
    Ariane xxx

Bladwijzers

Forum Rechten