Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: tresholds en buitenrit

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

tresholds en buitenrit

pfffff, ik weet het ff niet meer hoor.... Vlak bij huis hebben we een heel mooi wandelpad/fietspad, midden door de polder en dus geen verkeer, behalve wandelaars en fietsers. Ideaal om buiten te rijden, ware het niet dat Kel al vanaf het begin dat pad dus niet op wil. Nu ben ik al maanden aan het heen en weer wandelen daar, approach, retreat, dan weer eens een stukje verder, dan weer niet, gras eten en comfort op het verste punt..... Maar het gaat maar niet echt beter!!! Ze blijft sloom lopen en naar huis willen.

Nu ben ik vandaag met zadel op weg gegaan. Ik wéét dat ze op gegeven moment om wil keren en dan hard galloperend naar huis gaat (helaas al twee keer aan den lijve ondervonden, en dus maar niet mee verder gegaan), maar voordat ze dat doet, geeft ze eerst een paar 'waarschuwingen'. Dus ik doorgelopen tot de eerste waarschuwing. Klein stukje verder; kop in het gras lekker eten, en dan een stuk terug. Stuk terug, omkeren en weer verder: alleen ging ze toen na een meter al staken!! Toen ben ik er dus afgestapt, en ben naast haar (net iets achter het zadel lopend) het hele pad afgewandeld, en dan op het andere pad gegaan, dat via de andere kant terug gaat. Op het verste punt heb ik lekker met haar op een bankje gezeten 20 minuten, en toen ben ik opgestapt en naar huis gestapt (de kant op gegaan die zij koos). (Wat heel goed ging )

Alleen, nu ben ik even confused: zijn het nou tresholds, of heeft ze gewoon geen zin?? Ze heeft de hele weg namelijk met haar hoofd ontspannen omlaag gewandeld, alleen het liefst heel traag (als we van huis wég gingen dan, naar huis toe met grote snelle passen), en elke keer pogingen doen het gras te bereiken. Als ik met haar naar schoorl ga, (het strand) dan heeft ze echt haar hoofd hoog, kleine passen en is ze echt rb.... Ik ben er altijd van uit gegaan dat het tresholds waren, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn, bedacht ik me nu... En als ze dan geen zin heeft, hoe kan ik het dan leuker voor haar maken? Wat denken jullie?

Re: tresholds en buitenrit

Poeh.. da's heeel lastig te zeggen vanaf hier hoor. Wat voor "waarschuwingen" geeft ze dan, vóór ze zich omdraait en wegrent? Ik begrijp uit je verhaal dat dit andere waarschuwingen zijn dan wanneer jullie ergens anders gaan buitenrijden?
    Wat is het verschil?

Aangemeld
    Apr 2005

Ja, dat kan ik me ergens ook wel voorstellen, maar toch proberen, misschien dat iemand anders ideeen heeft waarmee ik weer verder kan... Ik zal mijn verhaal in ieder geval nog even verder verhelderen.

Wat ik bedoel met waarschuwingen: Dat zijn de manier waarop ze aangeeft dat ze eigenlijk geen zin meer heeft om verder te gaan, en liever teruggaat (alleen is de vraag: geen zin/ angst?). Dit doet ze door middel van proberen om te draaien, langzaam lopen.... Steeds sterker en sterker naarmate je verder van huis komt, van omkijken tot onherroepelijk no matter what omdraaien en naar huis gallopperen. Dat is me al eens overkomen, de dag voordat ik het hoofdstuk tresholds op dvd zag , en dat was levensgevaarlijk voor zowel paard als mij, dus dat is iets wat we moeten voorkomen...
    Dit gaat op voor als ik van huis uit wegrijd.

Als ik echt met de trailer wegga, naar andere plaatsen dan de manege, bijvoorbeeld het strand, of het bos, dan is ze echt RB, in tegenstelling tot het beeld wat ze laat zien als ik van huis uit ga... Maar misschien mis ik ook wel tekens hoor ....
    Iemand ideeen, herkenning, suggesties??

Aangemeld
    Apr 2005

Dit kreeg ik nog via PB van Yulia:

Birger Gieseke vertelde bij een demo dat als je paard altijd heel snel naar huis gaat, je de thuiskomst onaantrekkelijker moet maken. Normaal als je thuis komt, beloon je het paard door te stoppen en af te zadelen. Als je nu bij thuiskomst consequent je paard veel arbeid (veel galop, moeilijke oefeningen) laat verrichten, dan wordt de thuiskomst minder aantrekkelijk. Dan heeft het paard geen reden om naar huis te verlangen. Het beste is om dit ook te combineren met het onderweg lekker te laten grazen en op leuke bankjes zitten. Uiteindelijk wordt onderweg zijn aantrekkelijker dan naar huis te vliegen.
    Hopelijk heb je hier wat aan. Succes in ieder geval.

Groetjes, Judith

Lastig.. ik ondervind iets dergelijks zelf ook. Bij mij is het zo dat wanneer ik van huis ga Kyra totaly RB is naarmate we verder van huis gaan wordt ze kalmer en LB zelfde vraag dus alleen andersom. Mijn vriend die voor de lol wel een mee kijkt met parelli krijgt de indruk dat het om een RB unconfident dominant behaviour gaat.Hmm zit wel wat in. Ik denk dat dat bij jou ook wel eens het geval kan zijn. Hoe dit aan te pakken wordt lastiger.Misschien proberen met iemand als leider er naast. Als het goed gaat retreaten en zo langzaam opbouwen??!!

Heel veel succes

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

ik merk ook wel dat als ik met casandra ging wandelen (de weinige wandelingen die we tot nu toe gedaan hadden) ze richting huiswaarts idd ook wel heviger is dan op de heenweg. Als ik alleen ga wandelen heeft ze wel eens de neiging tot staken, maar als ik afstap eventjes langs haar ga wandelen en terug opstap kan' k weer een poosje verder... ik heb zo'n beetje de indruk dat dit dominant gedrag is, maar dat strookt dan weer helemaal met hoe ze is als je ergens anders op buitenrit gaat... Je zegt dat ze dan héél Rb is. Het zou dus ook aan het vertrouwen kunnen liggen. Misschien moet je proberen om de buitenrit gewoon wat leuker te maken. Gewoon afstappen als ze een waarschuwing toont, wat moseyen (schijf 'k het juist zo?) zodat ze wat gras kan eten, eventjes verder wandelen, weer eventjes opstappen (als dat kan). Ik heb zo'n beetje het idee dat je paard jou niet echt als een leider kan zien... Probeer je games ook op buitenrit te doen en zoek iets waarvan je weet dat dat je paardje kan kalmeren.

Hoe is je paardje aan de hand op buitenrit? Trekt ze zich dan ook los? Of kan je haar daar wel tot rust brengen? Misschien moet je maar kleine stukjes te paard gaan en langere stukken aan de hand tot je paardje genoeg vertrouwen heeft.

Haal aub geen halsbrekende toeren uit door koppig te zijn en gewoon verder te gaan... je veiligheid is echt wel héél belangrijk!

Actief Forumlid gemmvm's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2006
    Leeftijd
    42

Herkenbaar,

ik heb zo hetzelfde meegemaakt en ook had ik daarbij moeite om te zien of het nu LB of RB gedrag was, bij mij was het toch vaak beide, want als ik er dan naast ging lopen maar wel in zone 3/4 dan kon hij toch moeilijk vooruit komen. dan draaide hij om me heen.
    DUs eerste tip als je gaat wandelen zorg dat hij voor je wandelt want dan komt hij alle tresholds tegen.

Bij mij was één pad moeilijk, dan ging het inderdaad ook heel traag, veel stoppen en omkijken, ik gaf hem dan altijd alle tijd. Als ik dan eenmaal het viaduct over was, en het bos in was wat ik doormiddel van een hek zelfs kon afsluiten dan was het goed. In het bos was het weer vertrouwd, andere plek en ooh zulke lekkere takjes of lekker mals vers gras.
    De beloning was daar dus groot.

Probeer een plek te vinden waar hij het echt geweldig vind en daar eerst heen te lopen, eerst vanuit zone 3/4 daarna rijdend.
    en inderdaad wat je zegt altijd goed op zijn signalen letten.
    een stick kan helpen om mee te nemen mocht de noodstop niet werken als hij met je weg wil rennen.

Wat ik met Navajo ook heb gehad is dat er op een gegeven moment een plek was, kruizing tussen zijn weiland en pad naar de bak waar hij heel moeilijk rijdend langs kwam, dit was puur LB. Hij kon dan omdraaien, gaan bokken steigeren. Ik ben toen echt heel streng geweest met mijn touw, dat terwijl hij bokte en steigerde ik met mijn touw zwaaide.....en tadaaa hij ging ervoorbij luid briezend. Dit heb ik 2 of 3 keer in mijn leven met hem gedaan en nu is het nooit mee reen probleem, het is duidelijk. Hiervan wist ik dus zeker dat het LB gedrag was.
    daarbij betekende het natuurlijk ook wat, dat hij niet naar de bak wilde, bak zo leuk mogelijk gemaakt dat hielp ook

veel succes, er komt een dag dat het je lukt!
    visualiseren!
    Werk aan jezelf, wees je ware zelf, laat het paard en ik je helpen
    www.p-aard.nl

Bladwijzers

Forum Rechten