Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Weinig bewegen, maar toch goed doen

Weinig bewegen, maar toch goed doen

Hallo,
    kom net van de veearts. Had bloedonderzoeken laten doen. Nu blijkt er iets met de spieren te zijn.
    Dit komt ofwel omdat ze een vitamine missen, of omdat ze onaangepast werk verichten (wat dus inhoud dat ze heel de tijd in de weide staan en af en toe slechts hele grote inspanningen moeten doen ineens) . Het is wel zo dat ik ze de laatste tijd elk weekend effe laat lopen in de bak om hun conditie te verbeteren . Nu vraag ik me af hoe ik toch hun conditie een beetje omhoog kan doen gaan (en hun persentage vet naar beneden ) zonder dat ze hun spieren nog kapot maken. Was me rot geschrokken, had dit niet verwacht.

Gaan wandelen langs straat is voorlopig nog niet echt een optie, ik kan niet zo heel ver stappen, en dat met 2 ponys is ook niet ideaal. Er zou wel iemand kunnen meegaan om 1tje te nemen maar dan kunnen we ook maar een paar honderd meter wandelen. Eenmaal ik buiten kan rijden, ga ik uiteraard lekker veel buitenrijden, en zal hun conditie wel ok worden denk ik. Maar hoe kan ik het voorlopig ok krijgen?
    Heb al gedacht om ze eerst wat langer dan 5 min te laten instappen, dan 5 min draven en dan 2 minutjes galop (sorry als dit normal klinkt, maar ben toch beetje bezorgd om hun vetgehalte en hun spiertoestand).

Kunnen jullie me tips geven?
    Alvast bedankt!

Xjes,
    Elineke
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Re: Weinig bewegen, maar toch goed doen

Stappen, stappen en nog eens stappen. Draf en galop zijn doorgaans niet goed voor de gewrichten van volslanke paarden (en mensen ).... En van stappen krijgen ze ook conditie

En als jij niet zo ver met ze kan wandelen, kan je ze misschien wel een paar keer in de week een kwartiertje longeren/circling met ze doen, of gewoon lekker veel grondwerk waarmee ze wel enigzins in beweging blijven, en dan voor de spieren is het heel belangerijk dat je de bewegingen vloeiend en makkelijk voor ze houd. Dus circling op een groter rondje, niet te krappe draaien maken.. Ik weet niet in hoeverre jij normal bent geweest, maar denk maar een beetje aan het (slange)volte idee, grote cirkels/bogen....

Wat heeft de veearts eigenlijk gezegd wat je met ze moet doen? of wat je vooral niet met ze mag doen?

Helemaal mee eens met Tinky!Stappen,stappen en nog es stappen!

Julie en Bayard.......................
    ---you can't change the world, but you can change yourself---

Ja, helemaal met eens. De veearts zei alleen hoe het kwam, en nu moet ik ze een schep vitaminetjes geven, maar daarmee slanken ze niet wat af (gaan ze eerder bijkomen, want moet dat in voeder doen).

Ook is het probleem dat ik niet vaak kan gaan in de week, ik ga in het weekend om te spelen met hun, maar tijdens de week is dat snoepje, knuf en huiswerk maken (jah, ik heb misschien weinig tijd, maar die beestjes zijn alles voor me ).

Xjes,
    Elineke

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elineke
    maar tijdens de week is dat snoepje, knuf en een halfuurtje extra met beide pony's stappenen huiswerk maken .
    Dat gaat niet lukken? iets meer huiswerk op school maken, niet eten, geen tv meer... uhhm...

Je snapt wel wat ik bedoel

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik vrees dat je hun conditie met 2 dagen in de week niet echt op peil kan krijgen (leidt tot "sportblessures", dat is dus al gebleken). Is er echt geen mogelijkheid om ze allebei iedere dag te laten stappen (al is het maar 15 min. longeren/circling/longlinen).
    Mss is het een idee om een bijrijder te zoeken die door de week met je paardjes wil trainen?
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ja ik zou ook denken aan een verzorgster. Als je pony`s het nodig hebben om meer in beweging te komen kun je ze beter een aantal dagen per week een uurtje laten stappen.
    Bij mensen begint de vetverbranding pas na een half uur inspanning, dus dan heeft een kwartiertje geen zin voor de vetverbranding lijkt me.
    En als ze op een schraler stuk staan vallen ze ook af natuurlijk. Misschien 3 keer per week een uur stappen en minder gras?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Sjee wat een dilemma! Iedere dag is natuurlijk het beste, maar begrijp best dat het lastig is voor je. Je bent ook afhankelijk geloof ik, van vervoer?

Hoe is het eigenlijk zo gekomen? Staan ze op zo'n volle weide?

De tip van Myracara vind ik wel een goeie. Zoek iemand die je kan ontlasten op de dagen dat jij niet kan.

Succes hoor, kan me voorstellen dat je geschrokken bent.

Minder gras al geprobeerd. Paddok is echter niet ponyproof, daar moet nog aan gewerkt worden deze winter...
    Ten tweede is het zo dat ik verzuip in het huiswerk (neen, ik overdrijf niet ), en ten derde dat ik van mijn moeder afhang voor vervoer naar daar (als ik met de fiets ga is dat al 2 keer 25min erbij om heen en weer te fietsen).
    Ga eens op stal rondvragen of er niemand af en toe ze er eens bij wil nemen om te wandelen...

Ga zeker eens kijken wat mogelijk is!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Bij mensen begint de vetverbranding pas na een half uur inspanning, dus dan heeft een kwartiertje geen zin voor de vetverbranding lijkt me.
    Dat kan idd wel kloppen (weet niet hoe het zit met vet verbranding bij paarden) maar als ze alles zelf noet doen en erg weinig tijd heeft op dit moment is het mss toch beter om alvast met dat kwartiertje te beginnen en als ze event. een andere oplossing heeft gevonden kan de tijd wat langzaam aan verlengd worden.
    Conditie bij mensen moet ook langzaam opgebouwd worden, ik neem aan dat het bij paarden ook zo is (doe het nl bij mijn paardje wel zo)
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Jammer dat ik zo ver van je woon, Eline. Ik zou met veel plezier je pony's 1 of 2 keer per week wandelen.
    Maar ikzelf heb nu ook veel huiswerk, mijn vakantie zit vol geboekt met huiswerk. Ik ben ook afhankelijk van vervoer om naar Asp te gaan. Ik ga 3x per week. De twee avonden op de schoolweek, deel ik mijn week zo in dat ik op de avonden(dinsdag en donderdag) dat ik na Aspen niet meer veel moet doen voor school. Nadeel is dat je dan op andere dagen meer moet zwoegen, maar dat heb ik er voor over. Mijn paardje gaat toch nog voor dan die onnozele school,hoor! Misschien is dit ook een optie voor jou?

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ergens enventueel een stapmolen in de buurt?
    Kan je ze misschien leren om mee te lopen naast je fiets? Dan hoef jij niet te ver te stappen.
    Zijn er geen kindjes in de manege die het leuk vinden om op ponytjes rond te stappen?
    Een stuk van de wei afzetten om echt een schrale wei te krijgen?

Ik versta je probleem heel goed. Ik zit hier ook met een lekker dikkie, dik.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ingrid
    Dat kan idd wel kloppen (weet niet hoe het zit met vet verbranding bij paarden) maar als ze alles zelf noet doen en erg weinig tijd heeft op dit moment is het mss toch beter om alvast met dat kwartiertje te beginnen en als ze event. een andere oplossing heeft gevonden kan de tijd wat langzaam aan verlengd worden.
    Conditie bij mensen moet ook langzaam opgebouwd worden, ik neem aan dat het bij paarden ook zo is (doe het nl bij mijn paardje wel zo)
    Ja daar heb je gelijk in! Ik bedoelde meer dat ze niet altijd een kwartiertje moet blijven doen. Dat ze wel beter naar een uur toe kan gaan werken.

Tja en ik begrijp je probleem natuurlijk heel goed Elineke! Ik zit een ook met een lekkere ronde IJslander, die er overigens wel snel van is opgeknapt nu hij op schraal staat en bijna elke dag wat doet.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Ergens enventueel een stapmolen in de buurt?
    Kan je ze misschien leren om mee te lopen naast je fiets? Dan hoef jij niet te ver te stappen.
    Zijn er geen kindjes in de manege die het leuk vinden om op ponytjes rond te stappen?
    Een stuk van de wei afzetten om echt een schrale wei te krijgen?

Ik versta je probleem heel goed. Ik zit hier ook met een lekker dikkie, dik.
    Neen, geen stapmolen in de buurt, het enige wat in de buurt is, is een spoorweg en autostrade , de rest zijn weiden.
    Ik sta niet op een manege, maar een pensionstalling, dus er zijn daar geen kindjes, en iedereen heeft daar zijn eigen paardje.
    Ik heb een stukje weide afgezet, een paddokje van 10 bij 10 ongeveer. Hier kruipen ze echter door de draad (waar die nie door kunnen zeg! ). Ik ga van die draad zetten met van die vierkantjes, maar voorlopig gaat dat nog niet...
    Hadewych (Calline hier) gaat er vanaf nu 2 avonden in de week dacht ik mee gaan wandelen, dus das al goed hé! En ga in de auto 2 halstertjes leggen met een koord, dan kan ik misschien toch nog in de 10 minuutjes dat ik daar ben ze effe in de weide rondstappen, is toch beter als nix hé .

Ze lopen netjes naast de fiets, dat is ook een goede oplossing voor in de vakantie, en dat doe ik ook dikwijls...

Bedankt dat jullie zo meedenken !

Xjes,
    Elineke

Actief Forumlid Calline's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elineke
    [
    Hadewych (Calline hier) gaat er vanaf nu 2 avonden in de week dacht ik mee gaan wandelen, dus das al goed hé!
    Ja klopt, ik zou er de dinsdagnamiddag en de donderdagochtend wel mee kunnen wandelen en soms op andere dagen ook als ik tijd over heb.
    ---SAFFIERKE---

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten