Shanna en Lady hebben samen een weide van 2,87 ha. Momenteel is deze in 3en gesplitst. 2 stukken van ruim 1 ha, en 1 stukje van 70 x 20m (okm auto's op te zetten, te rijden, en zodat de paarden niet recht aan de weg staan).
De hele zome is 1 ha beweid, en 1 ha gehooid. Op het grote stuk zijn kale graasplekken, en mestplekken waar het gras na de laatste maaibeurt alweer 20cm hoog is.
hoe kan ik nu deze winter het beste de wei laten beweiden, zodat we zo min mogelijk hooi nodig zijn?
Ik heb om te proberen nu een stuk van 20 x 60 afgezet, waar veel hoog gras stond in de hoop dat ze dat nu wel opeten (ze hadden immers een ruim buffet voorheen). Maar dat werkt niet echt super. ik heb het idee dat de paarden nu gewoon minder eten dan voorheen. terwijl er helemaal niet zo heel veel mest ligt.
Zou het verstandig zijn de komende maanden strookbeweiding te doen, zodat we zeker tot januari genoeg gras hebben (het hooiland buiten beschouwing gelaten)? Of eten paarden het gras wat ze nu laten staan sowieso niet op, en lijden ze dan honger?
Zouden jullie in deze situatie de wei uit gaan mesten? Dit hebben we in de zomer niet gedaan omdat er met 2 paarden erg weinig mest lag en het land wel heel groot is om te mesten, we hebben het 2 keer laten trekken.
Pff, ik vind het een heel gedoe. het is natuurlijk een luxeprobleem dit, maar ik weet gewoon niet goed wat nu het beste is om te doen...
Bladwijzers