Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 41

Topic: wat is de reden van hoofdschudden?

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

wat is de reden van hoofdschudden?

Ik heb het me wel vaker afgevraagt maar nu heb ik een paard onder mn kont die het doet en ik snap het nog steeds niet.

Hij word met bit gereden maar of je de teugels nu los hebt of aangenomen hij blijft af en toe schudden. Hij blijft ook vaak niet aan de gang maar zo tussen door vaak. Echt dat JA-knikken.

Wat kunnen de redenen zijn dat ie het doet?

Ik dacht zelf misschien het bit of dat het zadel niet goed ligt maar kunnen het ook andere zaken zijn? Hij heeft zelf een gebroken trens volgends mij (*ben niet thuis in bitten) en mijn barefootzadel.

En wat kan ik eraan doen?

Zijn er dingen die ik vanaf de grond en het rijden kan doen om het te verhelpen?

Ik wil zoiezo proberen een keer met halstertouw te rijden of dat zou schelen. Het zadel zit naar mijn idee niet te strak en lag gister goed zodat de het schouderblad vrij lag.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: wat is de reden van hoofdschudden?

Het zou aan zijn bit of aan zijn gebit kunnen liggen. Is er wel eens een tandarts bijgeweest? Hoe oud is dit paard? Is hij wellicht aan het wisselen?
    Het is prima om eens te proberen bitloos te rijden, maar als hij inmiddels de pijn/het ongemak in zijn mond heeft geassocieerd met bereden worden, kan het wel even duren voor het hoofdschudden stopt ook al is het bit eruit. Houd dat dus dan wel even vol!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Scheve paarden kunnen dat ook uiten door hoofdschudden!
    Antheman heeft hier veel ervaring mee.. ze meldt zich vast wel tzt hier

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Kelly schud enkel en alleen met bit, ook al is haar gebit gecontroleerd. De reden hiervoor weet ik niet, maar wel dat het bij het bit ligt in ons geval...

In de meeste gevallen is het verzet tegen het bit, verkeerde pasvorm van het bit of pijnlijke plekken in de mond (tandarts erbij is een goed idee, en dan vooral de achterste kiezen op haken laten controleren!!).

Ik heb een paard gehad dat dit ook constant deed en het hield pas op toen hij een goed passend Myler-bit kreeg.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

hoofdschudden.....

Dramaas ermee gehad en veel geld gekost.

Later ga ik erop in. Nu geen tijd. Kijk even in mijn profiel, daar staat een klein stukje.

jiske
    Guest

Op Bokt is er een heel topic over:
    http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=427906

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Op de DVD 'My horse won't go' rijdt Pat ook op een paard wat veel met z'n hoofd schudt en dat had te maken met de Emotional Fitness van het paard. Het paard is dan schijnbaar geestelijk nog met te veel dingen bezig en kan dat uiten door met het hoofd te schudden ipv lichamelijk erg impulsive te zijn. Beetje net zoals mensen dat kunnen hebben: de één zit niet stil als er zorgen zijn, de ander gaat piekeren
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Onze Rengel doet dat ook. Ze doet het echter niet als er iemand op rijdt die echt dressuurt en ze aan de teugel rijdt. Je hoeft dat niet met je handen te doen maar met je benen.Dan loopt ze rond en houdt haar hoofd mooi stil. Niet omdat ze zo gedwongen wordt maar blijkbaar vindt ze dat leuker.
    Ik kan helaas niet zo goed rijden en wil ze dan veel teugelvrijheid geven en kan dan niet compenseren met mooi stil liggende benen.
    Er is niks mis met tanden bij haar. Een puur rijtechnisch probleem in mijn geval dus.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Pipa doet precies hetzelfde! met dat Ja-knikken! en zoals je al zegt peaches: teugels aannemen of loslaten, veel spelen of met rust laten..ze doet het al-tijd!

Of ja, ze deed het, toen we nog met bit reden tenminste! Ik heb het ooit eens opgezocht op http://www.paardnatuurlijk.nl en daar stonden alle symptomen voor een paard dat het bit niet kan verdragen... 'staartzwiepen, hoofdschudden, veel en vlug schuimen,...'
    Het was gewoon de perfecte beschrijving voor Pipa's gedrag!

We hebben één keertje zonder bit gereden, gewoon met een halster en 2 touwtjes wat gestapt en gedraafd, en niet één keer heeft ze met haar hoofd geschud....niet 1 keer!!

Maar Pipa zit af en toe ook geblokkeerd en haar hals, en dat kan ook een oorzaak zijn zegt onze homeopaat...maar zelfs als ze nog maar net is losgemaakt..ik heb een maand elke dag slangevoltes, cirkels en weet ik niet wat allemaal met haar gedaan en nog schudde ze met haar bit, terwijl ze zo soepel was in haar hals als een paard met een soepele hals!

Dus: volgens mij ligt de oorzaak bij het bit...of mss zoals ze al zeggen ook aan de tanden maar bij Pipa iig niet want wij hebben ten einde raad ook de tandarts laten komen kijken naar haar en en ze mankeerde niks...

Nu kan ik alleen maar hopen dat ze met touwhalstertje niet meer 'hoofdschud' als het straks zover is!!
    En anders weet ik het ook niet meer hoor!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik heb vroeger in de manege op een paardje gereden die dit bijna constant deed tijdens het rijden. Gewoon merkte je er niks van, maar eenmaal je erop zat,begon ze met ja-knikken. Elke keer als ze het deed,gaf ik beetje benen en da een tijdje was het toch al gemindert, maar helmaal afgeleerd, heb ik het niet gekregen. Maarja,kan zijn dat er iets mis was met het zadel ook. Of misschien een tic nerveux. Een paard kan jammer genoeg niet praten.

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Okee verder verslag..

Ik heb vandaag gewoon weer eerst grondwerk gedaan met gewoon halster en toen bleef het schudden...

ook in de wei vandaag deed ie het konstant. Het leek toen wel of ie paul die langs de kant aan het maaien was aan het driven was..

Ik heb ook wel gedacht aan dat het piekeren er nu uit komt..het is zo'n paard wat altijd je hand likt en altijd bij je wilt zijn en dus in mijn ogen meer een denker maar dus dat er veel van binne gebeurt..misschien dat het er nu uit komt? Ik zou het dan eens moeten proberen met touwhalster maar vandaag durfde ik dat niet en aangezien ie de hulpen van het touwhalster nog niet echt kent heb ik dat nog niet aangedurft.

Ik dacht misschien ook aan pijn in de rug ofzo?

Ik weet niet of er ooit een tandarts bij is geweest en hoe oud ie is weet ik ook niet eigelijk. Ik zat het zaterdag eens navragen!

hier wat foto's misschien ziet iemand iets vreemds..houding of weet ik veel...

zijaanzicht..

voor het rijden met alleen halster..

na het rijden..met bit..

lees ook eens div artikelen op http://www.bitlessbridle.com allemaal wel in het engels, wie weet heb je er iets aan.
    mooie foto's ben alleen geen echte foto lezer ziet er wel rustig uit.
    mooi paardje trouwens.

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Misschien zit het idd in de rug of in de hals..
    Toen Pipa dr schouderblad gekneld zat trok dat door tot in haar hals en op stal stond ze voortdurend te hoofdschudden..Dan hebben we de homeopaat laten komen en die heeft haar weer losgemaakt...

Ik hoop maar dit dit vervelende probleem vlug wordt opgelost!!

Groetjes
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Dan hebben we de homeopaat laten komen en die heeft haar weer losgemaakt...
    Bedoelde je osteopaat?

Ik heb ook ooit gehoord dat hoofdschudden een neurologisch probleem kan zijn (dat het dus in 't koppeke zit). Misschien vergelijkbaar met die emotionele fitness waar Parelli het over heeft...
    Don't dream your life, live your dream!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten