Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 20 van de 20

Topic: Training voor halsspieren.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Training voor halsspieren.

Wim gebruikt wel wijken in een hoek van ca. 35 graden op de volte met afgewisseld wel en geen stelling naar binnen voor het soepeler maken/ oprekken van de onderste halsspieren. Dat heb ik tijdens mijn laatste les gedaan.
    Het is wel een zware oefening!! Niet te lang en zorg dat je paard niet gaat bracen. Nacino vond het zo moeilijk dat hij af en toe zijn tong weer te voor schijn haalde. Ik doe het dus niet te vaak, maar soms even een minuutje als hij echt stijf in de hals is.

Het is dus niet wijken zoals volte openen-sluiten maar lichtjes wijkend de volte vorm volgen.

Forumlid suus's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

ok, ik hebnu ook dat boek van hepfing, de eerste paar blz al gelezen maar stiekum al vast achterin gekeken, er staan denk ook wel ahndige oefenening in. Ik ga het gewoon proberen, amber en ik zien het wel!
    La Sabf - I dare you to move

jiske
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Wijken voor het trainen van de borst/halsspieren?? Die is nieuw.. Naar mijn weten is wijken een gehoorzaamheidsoefening met amper gymnastiserende waarde, alleen een check of je eenzijdige kuitdruk goed werkt.
    Amper gymnastische waarde??? Meen je dat echt?

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

De meeste mensen zien wijken voor de kuit (en dan bedoel ik zoals in een proef, op een diagonaal) toch echt als gehoorzaamheidsoefening; reageert het paard voldoende op de eenzijdige kuithulp.
    Het enige wat er gymnastisch aan zou kunnen zijn is dat hij zijn knie/schouderbanden wat oprekt omdat hij voorwaarts-zijwaartse passen zet.

Bij wijken is er namelijk geen sprake van buiging, alleen van lichte stelling.

Ipv de vraag te stellen of Maaike het wel meent (ik neem aan dat als het als grap bedoelt was, er wel een blonde smilie achter had gestaan) is het zinvoller dan ook direct uit te leggen waarom jij het wél een gymnastische oefening vind.

jiske
    Guest

Ik heb wat zitten googlen en het is dus blijkbaar een vrij algemene mening dat wijken slechts een gehoorzaamheidsoefening is. Mij is altijd geleerd dat het net zoveel gymn. waarde had.

De KNHS zelf zegt er in het proevenboekje/dressuurreglement o.a. het volgende over:

In het algemeen verbeteren zijgangen de gehoorzaamheid, de souplesse en de cadans van het paard. Uit het gehoorzaam en correct wijken voor de kuit kunnen de later gevraagde zijgangen zoals schouderbinnenwaarts, travers en het appuyeren worden ontwikkeld.

Wijken is een goede oefening voor de verbetering van de balans en lengtebuiging.
    Iedere oefening waarbij gesteld wordt en waarbij achter extra ondergezet moet worden is zeer waardevol. Ook geeft het meer schoudervrijheid omdat het de schouderspieren oprekt.
    De halswervels moet correct gebogen worden en de gewrichten in de achterhand heup, knie, sprong vragen extra buiging. Een heup die verder naar voren moet buigen heeft een losmakend effect.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten