Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Paard vertrouwen kwijt.

Paard vertrouwen kwijt.

Hoi,

kben nieuw hier en ken helemaal niks van NH maar hoop mensen te vinden die me kunnen helpen met mijn probleem:
    Ik heb een heel aanhankelijke 6 jarige volbloed arabier die ik al 1jaar en 3 maanden heb.
    Buiten mijn lesgeefster die mijn paard heeft opgeleerd ben ik de enige die met haar rijd. we hebben een hele close band!
    Doordat ik een huis heb gekocht met nog wat werk eraan begon ik een bijruiter te zoeken.. ik dacht dat ik er 1 had gevonden maar na de 6de keer dat ze kwam werd het duidelijk dat het toch niet alles was.
    Mijn paard steigerde als ze opstap, ze wilde niet draven of anders heel traag, ze kreeg ze niet in galop, zelfs na 45min proberen en als ze ze dan in galop kreeg was het in kruis..Mijn paard speelde gewoon baas, telkens ik overnam was het gedaan en liep ze normaal bij mij..wel merkte ik dat ze verkrampt was in haar schouders..
    Nu ben ik een week verder en mijn paard zit nog altijd vast wat ik met bepaalde oefeningen er wel zal uitkrijgen.. Maar het probleem is dat ze niet lekker loopt..in de binnenpiste is ze bang om aan te galopperen en loopt ze niet goed vooruit, buiten gaat alles prima omdat ze niet buiten is geweest met dat meisje wel in de binnenpiste... Nu is mijn paard helemaal het vertrouwen kwijt en is ze een beetje down precies...
    zijn er bep dingen die ik kan doen om haar erdoor te helpen?

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: Paard vertrouwen kwijt.

Hoi Syviel,

Ik heb ook een volbloed arabier en bij iedere tegenslag ben ik weer een paar maanden terug in de tijd. Zo had ik mijn paard een keer niet goed gelezen voor iemand anders erop ging (helaas gaf diegene al aan, van volgens mij...., maar ik zei nee joh). Dat ging toen ook mis. Direct erna had mijn merrie weer grote problemen en moeite met het opstijgen bij mij.
    Ik heb toen alles met veel geduld en beleid gedaan. Ik wist dat ik die fout had gemaakt. Ik zou gewoon veel oefenen, stapje bij stapje en over een paar weken ben je weer op hetzelfde niveau.
    Doe wel tussendoor leuke dingen met je paard en ga niet alleen hetgene oefenen wat nu niet lekker gaat.
    En een eventuele volgende bijrijder eerst grondwerkoefeningen laten doen, zodat er eerst vertrouwen op de grond is. Dan gaat het daarna in het zadel ook wel beter denk ik.
    Succes!

Bedankt voor de tip..
    Nu is er al iemand anders die interesse heeft, die al van haar 12jaar rijd en al een eind in de 40is.. dus kdenk dat dat beter gaat zijn voor mijn merrie...
    iemand met meer ervaring...
    maar kzou eerst mijn paard er terug door halen ipv weer iemand anders erop te laten rijden...
    of zou ik eerst met grondoefeningen beginnen zodat ze al aan die persoon kan wennen?

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik zou wel eerst grondwerkoefeningen doen. Ik had mijn merrie al 3/4 jaar voordat ze werd ingereden. In die eerste tijd is onze band ontstaan en vertrouwde ze me genoeg met rijden. Denk dat het bij jullie ook zo is gegaan.
    Ik zou idd eerst zorgen dat tussen jou en je paard weer alles goed is. Ook al houd dat nu wat minder rijden in.
    Daarna je nieuwe bijrijder eerst het paard op de grond laten kennen. Met verschillende grondwerkoefeningen en dan langzaam kijken hoe het rijden gaat. Ook het rijden langzaam opbouwen, dus niet direct voor de galop gaan. Maar eerst lekker los stappen en misschien een keer daarna een klein drafje.
    Ik lees dat je nog niet zoveel van NH kent. Maar ik denk dat je op dit forum genoeg oefeningen kunt vinden voor op de grond en in bibliotheek worden ook veel boeken besproken.

bedankt!
    kzal eens rondneuzen op het forum

Bladwijzers

Forum Rechten