Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: dvd 3 level 1

Re: dvd 3 level 1

Heb een paar weken geleden deze DVD ook gezien, en eigenlijk schrok ik er best van. Misschien naief van me, maar ik had dit gewoon niet verwacht te zien, zo heftig.
    Ben er toen over na gaan denken, en tot de conclusie gekomen dat het met name het "plotselinge" was, het feit dat het zo compleet onverwachts kwam, waardoor ik zo schrok.
    Toen ik er verder over nadacht, vond ik het al veel logischer dat zo'n heftige confrontatie bij sommige paarden in sommige situaties voor kan komen. Sterker nog: ook bij mijn eigen pony heb ik al een keer een dergelijke confrontatie gehad, en ik geloof niet dat ik toen zachtzinniger bezig ben geweest dan Linda. Tja, safety first!!!

Vond wel dat Linda af en toe een beetje inconsequent overkwam, soms niet helemaal "eerlijk" was met de fases. Wel een eye-opener: gebeurt mij ook wel eens, door onervarenheid van mijzelf. Dan ben je te laat of te snel naar een hogere fase toe, of je vergeet fase 1 en 2 omdat je zelf ongeduldig bent Toch een hart onder de riem dat iemand als Linda ook nog niet alles perfect kan en doet. Krijg ik weer een beetje extra zelfvertrouwen door! De demo's van Pat daarentegen lopen zo gruwelijk perfect dat het ook wel weer leuk is om naar te kijken: ZO KAN HET ZIJN!!!
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Ik ben het stukje net even gaan bekijken, en vond het er vreselijk uit zien. Als ik iemand IRL zo aan de gang zou zien met zijn paard zou ik heel hard mijn tong afbijten. Ik vond het paard helemaal niet zo "gevaarlijk" RB, hij was nerveus ja, maar volgens mij veroorzaakten ze dat grotendeels zelf. Het dier wist bij god niet wat de bedoeling was, en kreeg veel te weinig feedback op de momenten dat hij het wel goed deed. Het bleef maar doorgaan. linksom, rechtsom, vooruit, achteruit, totaal onbegrijpelijk voor het paard. Dan moest hij volgen, dan werd hij weer afgestraft omdat hij niet uit de buurt bleef. Je ziet hem op een gegeven moment echt angstig reageren op haar. Dat is volgens mij toch echt niet de bedoeling. Ik denk dat ik dit stukje maar snel vergeet, hooguit onthoud als voorbeeld hoe ik het niet wil doen.
    hmmm.... how interesting....

Ik begrijp deze heisja rond DVD 3 niet hoor. In vergelijking met de manier waarop paarden zelf onderling de rangorde bepalen gaat het er op de DVD nog echt zacht aan toe. Moest linda misschien zacht fluisteren in zijn/haar oor van het paard om hem te vragen of hij/zij het wou doen? Het paard had meer aandacht voor zijn omgeving dan voor degene die voor hem stond, op sommige momenten zag hij haar gewoon niet staan (van enige vorm van respect was hier absoluut geen sprake). En ja, hier was een machtsspel aan de hang en deze moest gewonnen worden door Linda. Zie je ook hoe het paard erna wel respect krijgt voor degene die voor hem staat?
    Met een ocharme dat paardje zal je zeker niet het respect van het paard verdienen in zo een geval.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

hm, als ik de film bekijk, orio (even voorstellen is zeer gewenst en algemeen gebruik hier overigens ) dan zie ik een paard dat geen idee heeft wat er van hem verwacht wordt. Een paard dat volkomen in de war is. Als hij een pasje achterwaarts doet wordt dat ook totaal niet beloont. waardoor het paard "not a clue" heeft van wat het mens voor hem nu van hem wil. Hoe kun je nou respect verwachten van een paard, als je hem niet de kans geeft om te reageren, en om ervan te leren?
    Ik vond de situatie nou niet bepaald levensgevaarlijk, en ook als het paard een eindje verderop staat krijgt hij niet de rust die hij eigenlijk zou verdienen.
    Fases heb ik niet ontdekt, en timing ook niet.
    Ik vraag me af of er werkelijk sprake was van een machtstrijd. Volgens mij had het paard geen idee wat hem overkwam.

Ik heb de 3de dvd vandaag ook bekeken en schrok er ook wat van!
    Als iemand dat bekijkt die nog niets gedaan heeft in parelli zal dat ook zo zijn van"hu"?
    "Waarom zo hard?"
    Ik heb al een tijdje al de games gedaan(behalve sideways)maar ik moest toch eens de dvd's bekijken Elineke,Calline en Donderwolke hebben het mij al geleerd

Julie en Bayard..............
    ---you can't change the world, but you can change yourself---

Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2006

@Spaansepas: halfblinde paard? Hoe weet je dat?

Ik vind het wel wat vreemd dat verschillende mensen vinden dat Linda weinig savvy heeft. Wat ik zag was dat Linda wanhopig probeerde de man eraan te herinneren hoe je fases moet gebruiken, want hij bleef maar zwieren en zwaaien met dat touw. Daardoor werd het paard nog meer RB dan het al was en besloot Linda het maar zelf op te lossen.
    Je kunt natuurlijk niet verwachten van iemand die nog maar 2 Ã* 3 dagen met Parelli bezig is dat hij al perfect weet wat te doen wanneer en dan nog de juiste timing te hebben.
    Linda moest idd heel wat fases 4 gebruiken, maar ik had niet echt de indruk dat het paard anders besefte dat er iemand aan de andere kant van de leadrope hing. Op het laatste kon ze ook bij fase 1 Ã* 2 dingen gedaan krijgen van het paard, omdat hij meer begon te denken.
    Op één van de laatste DVD fragmenten (DVD 6 of 7), zie je ook een kort fragmentje waarop je de man op zijn paard ziet zitten in een passenger lesson. Ik vind het toch heel wat dat dat na 5 dagen al mogelijk is. Het paard ziet er dan al veel rustiger uit. Blijkbaar heeft het programma dan toch een goed effect gehad op het paard.

@sannie: Linda gaat idd niet (meer) zo om met Remmer en Allure, omdat zij al Level 2 en 3 paarden zijn. In level 1 gaat het vooral over veiligheid en de technieken een beetje aanleren. Eenmaal voorbij level 1 komen zulke situaties steeds minder voor, omdat de paarden dan ook al een stuk zelfzekerder zijn.

Ik wil hier zeker niemand aanvallen, maar ik wou toch even zeggen wat ik ervan vond. En Linda kan zich hier natuurlijk niet verantwoorden hé

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Linda gaat misschien niet meer zo om met Remmer en Allure, maar ik vind dat ze bij haar 'hogere level paarden' nog wel extreem veel fase 3 gebruikt!

Overal in het programma wordt erop gehamerd dat je vooral heel licht moet beginnen met je fases en dan zo effectief zijn als nodig is. Maar als je haar zelf bezig ziet (en Pat op de oude L3 trouwens ook) dan lijken ze zich niet aan hun eigen principe te houden.

Jammer is dat, want het zijn wel DE voorbeelden voor heel veel mensen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dromertje
    @Spaansepas: halfblinde paard? Hoe weet je dat?
    Het paard heeft aan één kant een lege oogkas. Niet gezien?

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik vind het heel moelijk om te zeggen wat ik van het stukje vind.
    Ergens vind ik het wel goed dat er ook een iets heftiger stukje inzit aangezien veel mensen in het begin toch te lief blijven en niet effectief met hun fase 4.
    In dit geval lijkt mij dat het ook wel even wat minder kon, al is dat met zo'n moment opname natuurlijk onmogelijk in te schatten zonder verdere achtergrond info.

Ik vind ook dat Linda, maar Pat al helemaal veel te vaak begint met fase 3. Vooral Pat in het oude level 2 start bijna standaard met yoyo fase 3.

Ik vind persoonlijk dat je op de level 1 DVD's heel goed kunt zien dat ze nog niet precies weten hoe ze dit allemaal vorm gaan geven. Eigenlijk hebben ze gewoon een cursus gefilmd en dat is voor TV niet zo geschikt. Ik heb me bijivoorbeeld (buiten het irritante gechiechel van Linda continu) ook behoorlijk geergerd aan het feit dat de cursisten vragen stellen, waar een hele uitleg op komt, maar de vraag is nooit te verstaan.

Level 2 vind ik al wat professioneler overkomen, alsof ze nu een beetje meer weten wat ze willen.
    Tegen de tijd dat de nieuwe level 3 uitkomt beginnen ze denk ik gewoon weer opnieuw met de vernieuwde vernieuwde level 1

Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2006

@Trea: Heb ik idd niet zo goed kunnen zien. Ik dacht dat het paard gewoon rare ogen had Ik ben dan ook (letterlij )

Ja ik vond het ook een beetje schokkend ik ben net begonnen en ik vond het nogal stressig overkomen. Ik heb ook gelezen dat je jouw eigen energie moet matchen aan dat van je paard, maar ik kan je vertellen Abou is soms ook nerveus en vind dan alles belangrijker dan mij maar als ik rustig mijn yoyo game doe dan krijg ik abou ook rustig als ik ga stressen en zoveel dingen tegelijk ga doen, dan is dat toch hardstikke verwarrend voor je paard... ik zou het i.i.g. ook nooit zo doen zou een eerlijke manier voor mijn paard uitkiezen.

Actief Forumlid Angelique's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    39

Als je in de toekomst vaker dit fragment zou zien dan leer het het wel begrijpen...ik schrok namelijk ook toen ik het voor het eerst zag.

Het paard in questie is heel erg RB,dit kan je oa zien aan de hoge houding van het hoofd,erg druk zijn in doen en laten en doffe ogen.
    De reden dat Linda steeds door ging is in mijn ogen omdat hij LB moest worden en ze moest wel vrij vaak fase 4 gebruiken gezien zijn toestand.
    Als ze namelijk net als normaal bij fase 1 was begonnen en de fases langzaam had opgebouwd had het paard haar in de tussentijd allang omvergewalst!
    Dit was ook niet de een yoyo game met de bedoeling hem enkel achteruit te krijgen,maar hij moest LB worden en leren stil te staan...en ja dat ging wat ruw,maar kijk nog maar eens met een 'niet bevooroordeelde blik' en luister naar haar uitleg over was ze werkelijk probeerd te bereiken!
    Zoals al werd gezegt draait Level 1 om veiligheid,nu vraag ik je; zoals dat paard zich daar gedroeg,is dat veilig?
    Nu stonden ze ernaast,maar stel dat die man erop had gezeten...wat doe je dan?
    Ook werd er gezegt dat het paard niet zou begrijpen wat er bedoelt wordt..ik gok het eerder erop het het paard zo RB is dat hij geeneens meer hoort wat er van hem gevraagd wordt.
    Zo zat er een andere school naast mijn basisschool vroeger met kinderen die niet helemaal goed waren; van ADHD tot zwaar Autistisch....als die kinderen een panische aanval hadden kon je 'nee' en 'niet doen'zeggen wat je wou hoor,maar dat dringt toch niet door
    Groetjes Angelique

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Dit stukje viel mij destijds ook op.

Er is toen ook een topic over geweest, mischien handig om die nog eens door te lezen?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten