Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Paard gedeeltelijk scheren?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Paard gedeeltelijk scheren?

Hoi

Whoopie heeft een behoorlijke wintervacht, momenteel geeft dat wat problemen omdat het zo warm is voelt de vacht soms helemaal klam aan, ze kan haar warmte niet voldoende kwijt. Het risico vindt ik dan anderzijds dat ze een koutje op kan lopen omdat ze nat blijft vervolgens de wind erop...

Ik zat te denken dat het mischien voor haar prettiger is om bv het onderste deel van haar hals te scheren zodat ze de warmte beter kwijt kan.

Zijn er mensen die hier ervaring mee heben, ze staat overigens s'nachts op stal.

Alvast bedankt,
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Re: Paard gedeeltelijk scheren?

Het weer is op het moment natuurlijk nog erg raar aan het doen. Maar het lijkt mij geen goed plan om haar gedeeltelijk te scheren.
    Blijft ze de hele winter overdag buiten of gaat ze helemaal naar binnen? Want dat maakt natuulijk ook uit.
    Shiva is op het moment al een echte teddybeer en heeft t 's nachts op stal idd ook nog aardig warm. Laat staan na een flinke rit. Dan is ze echt goed nat van het zweet.
    Maar ze staat ook zonder probleem in de regen en wind.

Het probleem is dat wanneer je een gedeelte scheert het nu misschien wel een verfrissing is, maar straks als het kouder wordt en blijft is de vacht daar dan toch te dun. Dan is dat gedeelte niet voorbereid op de winter.

Ik zou het dan ook afraden, de temp gaat alleen nog maar omlaag en het weer wordt toch slechter.
    Ik denk ook niet dat ze een kou op kan lopen, want ze is klam en niet door en door nat. Een goede wintervacht begint nu al, die hebben ze niet voor niks, ook al is het nu nog soms warm voor de tijd van het jaar.

Ik heb mijn Haf al vaak gedeeltelijk geschoren in diverse modellen.
    Dit jaar heb ik alleen een streepje onder zijn hals (luchtpijp zeg maar) weggehaald en een driehoek eruit op zijn borst.

Andere jaren haalde ik er meer af, maar deed ik ook een dekentje op, nu doe ik dat niet.
    Hij staat nu nog 24/7 op de wei en gisteren regende het en stond hij gewoon, zoals gewoonlijk, met zijn kont in de wind. Hij voelde, zelfs op het geschoren gedeelte, warm aan. Niets aan de hand dus.

Binnenkort gaan ze 'naar binnen', wat wil zeggen: in de paddock met loopstal. Beschutting genoeg dus.

Je kunt volgens mij gerust een streepje weghalen. Het haar groeit nu ook nog steeds, dus het weggeschoren gedeelte groeit ook nog iets aan.

Ik vind het een enorm voordeel dat ik geen 'gedoe' heb met dekens en Mycado toch zijn warmte wat beter kwijt kan tijdens het werk. De enorme dikke vacht die hij krijgt is veel te veel voor de winters in NL en door niets weg te scheren (heb ik ook een paar jaar gedaan) ging hij enorm achteruit in conditie. Het vele zweten en de hitte deden hem geen goed.
    Ik hoop met dit modelletje de 'gouden middenweg' te kunnen bewandelen. Geen deken en toch een beetje kunnen werken....

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006

Ik heb Jeddah ook eens alleen onderste deel hals geschoren en dat is me zeer goed bevallen! Ze kan daardoor haar warmte veel beter kwijt en dat was ook duidelijk te merken aan haar Hartslag. In de Endurance wordt dat ook veel gedaan omdat wanneer paarden hun warmte niet kwijt kunnen, wat vooral bij koudbloedige snel zo is, de hartslag zo hoog blijft. Al scheer je maar een redelijk dunne strook scheelt het al een boel.
    ~Every horse is a pleasure horse, some are a pleasure to get on, some are a pleasure to get off...~

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Bedankt voor jullie reactie,s alvast . Lijkt mij ook dat het geen kwaad kan.
    Op die manier zal ze juist sneller droog zijn lijkt mij.

Gebruiken jullie daar een speciale tondeuse voor?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Dit is interessant. Mijn pony zweet ook zo enorm van een mini-inspanning. Kan je dat ook gewoon met een schaar een lijntje afknippen? Is dat ook voldoende, of moet je echt tot op het vel scheren?

Eline
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006

Helemaal tot op het vel scheer ik ze niet, wel korter dan je met een schaar kan. Ik denk dat het best eng zou zijn met schaar te doen op de hals en dat het niet zo mooi zou zijn. Of het mogelijk is?? Vast wel, maar wel heel voorzichtig zijn hoor!
    ~Every horse is a pleasure horse, some are a pleasure to get on, some are a pleasure to get off...~

Tuurlijk ben ik voorzichtig hoor, maar we hebben geen dun genoeg scheerapparaat. De breedte van het scheerapparaat dat ze op mijn stal hebben, is onmiddelijk al heel breed voor die shetters van mij.
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Interessant topic dit. Ik heb Pjelk tot nu toe nog iedere winter deels geschoren. Eerst alleen een streep onder zijn hals, over zijn borst en onder zijn buik. De afgelopen winter ook een stukje bil.

http://i7.photobucket.com/albums/y277/M ... leiner.jpg

Zo had ik helemaal geen gedoe meer met een paard wat niet droog te krijgen was. Na een halfuurtje uitstappen was hij altijd weer kerurig droog als we bij stal kwamen zodat hij zo zijn dek op kon. Dat was dus wel nodig. Hij staat swinters altijd in de open stal met uitloop en droeg de afgelopen winters steeds dekens van 200 of 500 gram dikte. Maar goed, de afgelopen jaren reed ik ook nog best fanatiek dressuur en wedstrijden en dat was geen doen met een dikke wintervacht en trainen in de binnenbak
    Nu doe ik toch vooral Parelli en aangezien dat lang zo inspannend niet is laat ik Pjelk deze winter eens zijn volledige vacht krijgen. Maar als hij nu toch last van zijn winterjas gaat krijgen ga ik misschien toch zijn hals (en evt borst )wel scheren. Als dat kan zonder deken kan zou dat wel ideaal zijn!

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Ik snap dat als je intensief rijdt dat het handig is dat je paard snel droog is. Maar dan vind ik het wel een minpunt dat er dan een deken op moet.

Shiva is nu al een teddybeer en buiten rijden we altijd flink door, met als gevolg dat ze idd best nat is. Maar een zweetdeken erop voor 20 min is voldoende. Dan staat ze wel weer lekker in dr eigen vachtje.
    Het is denk ik ook wat je zelf wilt. Ik vind het gewoon heel belangrijk dat ze zonder deken kan staan.

heeft er iemand een foto van alleen een streepje en een driehoekje geschoren. Dan weet ik tenminste wat de bedoeling is.

Bladwijzers

Forum Rechten