Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: wei=moeras, wat nu?

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

wei=moeras, wat nu?

Speedy en Saartje (pony en shet) staan de hele dag in de wei, maar deze is in een meras verandert en er staat nog amper gras.
    Jeppe en Donja (tinker en "gewoon" paard) staan in een andere wei, waar meer gras staat, en die nog wel begaanbaar is, maar zij worden minder snel te dik.

Nou hebben we een stuk stoep van zo'n 3 m breed en 'k gok, 10 Ã* 15 meter lang. Hier zet ik ze nu 's nachts op, maar 's ochtends willen ze niet de wei in, 'k moet ze er echt intrekken/duwen...
    Ook staan ze heel veel stil als ze in de blub staan, Speedy wordt ook heel onrustig doordat 'ie niet kan rennen. Hij staat steeds met z'n hoofd te schudden (een soort tik van 'm).

Nou vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Ze voelen zich op de stoep duidelijk prettiger dan in de wei, maar om ze nou een paar maanden lang niet in de wei te laten....

Ik kan ze natuurlijk wel elke dag even 2 of 3 uurtjes bij Donja en Jeppe zetten zodat ze kunnen rennen enzo, en daarna weer op de stoep. Maar 'k weet niet of het slecht is voor hun stofwisseling ofzo dat ze zich dan ineens volproppen (ze krijgen wel hooi erbij)

Nadeel van de stoep is wel dat ze er niet kunnen plassen, tenminste, dat doen ze niet, want dat spettert En liggen en rollen enzo gaat ook een beetje lastig, maar dat kunnen ze dan in de wei doen, of in de bak, maar daar kunnen ze alleen in "onder toezicht" (ze graven weleens kuilen ).

Oftewel, ik weet niet zo goed waar ik ze "moet laten". Wat is volgens jullie de beste oplossing?

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Re: wei=moeras, wat nu?

Is het een idee om de steop open te laten? zodat ze daarop kunnen als ze willen? en als het óf wei óf stoep moet zijn, en je wilt ze op de stoep zetten, is het dan misschien een idee om een stuk stoep te bedekken met zaagsel zodat het minder spetterd?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Laat ze waar ze zelf het liefst staan. Als ze niet plassen op de stoep kan je er hoopje zand ergens neerleggen, dan plassen ze dáár. Of stro. Paar uur in het goed land bij de andere 2 kan ook. Maar als ze vastkomen te zitten in de zuigende modder, kan dat nog gevaarlijk zijn!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Tsja, het gras heeft is nu niet veel meer waard aan voedingsstoffen en ik denk dat ik er zelf voor zou kiezen ze een aantal uur per dag in de wei bij de andere 2 te laten. En dan de rest van de tijd op de straat, eventueel open naar de modderpoel. WAt inderdaad goed werkt is een hoopje zand, zoals Lila al zegt.
    Wij kregen een paar weken terug een hoop zand en er was alleen plek op de paardenstraat, ze vonden het fantastisch! Ze hebben een hele dag non-stop liggen rollen en nu doen ze dat nog weleens, ook plassen doen ze er graag . Probleem van geen paddock is voor ons dus tijdelijk opgelost zo.

Bij ons mogen ze als de grond droog is ook een aantal uur op de wei, zelfs onze dikke, kleine Blacky. Ze krijgen er wel een grasbuik van maar die verdwijnt binnen een nacht wel weer
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Met dit weer staan ze bij ons op de stoep. Ik ben onwijs blij met mijn stoep. De paarden staan nooit in de zuigende modder, geen vieze sokken, minder mok, minder kans op zandinname etc etc.

De mijne plassen wel gewoon op de stoep.

De zandpaddock laat het water wel goed weglopen, is dus niet nat, maar de paarden gaan er met zo'n weer helemaal niet in, maar staan gewoon 24u op de stoep. Heel soms als ze willen liggen gaan ze even in de zand. Verder niet.

Ik zou ze dus zelf laten kiezen.

Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

De onze staat dan wel in de modder,het hele land is bemodderd maar vooraan is het ergste.Daar ligt een pomp die het grootste deel water naar de goot pompt.Ideaal!

Bladwijzers

Forum Rechten