Speedy en Saartje (pony en shet) staan de hele dag in de wei, maar deze is in een meras verandert en er staat nog amper gras.
Jeppe en Donja (tinker en "gewoon" paard) staan in een andere wei, waar meer gras staat, en die nog wel begaanbaar is, maar zij worden minder snel te dik.
Nou hebben we een stuk stoep van zo'n 3 m breed en 'k gok, 10 Ã* 15 meter lang. Hier zet ik ze nu 's nachts op, maar 's ochtends willen ze niet de wei in, 'k moet ze er echt intrekken/duwen...
Ook staan ze heel veel stil als ze in de blub staan, Speedy wordt ook heel onrustig doordat 'ie niet kan rennen. Hij staat steeds met z'n hoofd te schudden (een soort tik van 'm).
Nou vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Ze voelen zich op de stoep duidelijk prettiger dan in de wei, maar om ze nou een paar maanden lang niet in de wei te laten....
Ik kan ze natuurlijk wel elke dag even 2 of 3 uurtjes bij Donja en Jeppe zetten zodat ze kunnen rennen enzo, en daarna weer op de stoep. Maar 'k weet niet of het slecht is voor hun stofwisseling ofzo dat ze zich dan ineens volproppen (ze krijgen wel hooi erbij)
Nadeel van de stoep is wel dat ze er niet kunnen plassen, tenminste, dat doen ze niet, want dat spettertEn liggen en rollen enzo gaat ook een beetje lastig, maar dat kunnen ze dan in de wei doen, of in de bak, maar daar kunnen ze alleen in "onder toezicht" (ze graven weleens kuilen
).
Oftewel, ik weet niet zo goed waar ik ze "moet laten". Wat is volgens jullie de beste oplossing?
Bladwijzers