Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

  1. #1
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

    Ik vraag me af hoeveel kilo hooi een volwassen paard per dag zou eten als hij het onbeperkt aangeboden krijgt. Even er vanuit gegaan dat hij daar niets naast krijgt.

    Iemand vertelde mij pas dat een paard ca. 1/3 pak hooi per dag zou moeten eten (van een stevig pak hooi).

    Ik gok op 1/2 pak per paard per dag.

    Wie met ervaring kan daar meer van zeggen?

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

    Ehm, als hij de kans krijgt? Bijna een heel pak per dag...

    Ik had bij ons weekendje zee 1 hele pak in zn stal gelegd en de volgende dag was die bijna helemaal op! (minder dan 24u) was hij zelfs al stro aan het eten! Maarja, ik heb een vreetzak he
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    255

    Re: Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

    Veel
    De paarden van mij hebben 24/7 zo'n grote ronde baal voor hun snufferd staan maar daar eten ze flink van.

  4. #4

    Re: Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

    Mijn paarden krijgen zowieso altijd onbeperkt hooi !
    Die van jullie niet ??!
    Belangrijk hoor, dat ze zoveel hooi kunnen eten als ze willen.
    Houdt de darmen actief.

    Ze zitten ongeveer op een half pak per paard per dag, alles wat ik meer geef laten ze liggen.

  5. #5
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

    Micha heeft 1,5 jaar geleden eens 2 weken op stal gestaan, omdat ze mankte. Ik gaf haar toen 1 baal per dag en als ik de volgende dag aankwam was die ALTIJD volledig op! Ze kreeg toen geen ander eten, omdat ze natuurlijk niet mocht werken. Ik denk dat het op stal staan er ook wel iets mee te maken heeft, dat ze misschien meer eet tegen de verveling.

    Katrien

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

    Atli krijgt niet onbeperkt hooi, hij zou dan veel te dik worden! IJslanders zijn zuinig in gebruik.

  7. #7
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bonnigje
    Mijn paarden krijgen zowieso altijd onbeperkt hooi !
    Die van jullie niet ??!
    Belangrijk hoor, dat ze zoveel hooi kunnen eten als ze willen.
    Houdt de darmen actief.

    Ze zitten ongeveer op een half pak per paard per dag, alles wat ik meer geef laten ze liggen.
    Ik heb die keuze niet zelf he... is niet mijn stal.

    Ben aan het uitzoeken hoeveel ze ongeveer meer kwijt zouden zijn aan hooi bij onbeperkt voeren, wie weet zijn ze dan te overtuigen.

    Zou het ook niet zo zijn dat ze na 1-2 weken minder gaan eten, omdat ze dan een evenwicht hebben gevonden? (eerst willen ze natuurlijk zoveel mogelijk eten, want ze weten nog dat het ook opraakt)

  8. #8

    Re: Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

    Ja, dat denk ik wel!
    In her begin zullen ze heel veel pakken maar als ze in de gaten hebben dat er altijd hooi beschikbaar is wordt het vanzelf minder interessant.
    Hetzelfde als een paard wat altijd binnen staat, die gaan als een gek door het weiland als ze even buiten mogen.
    Die van mij moet ik soms duwen.....

  9. #9
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

    Mijn andalusier van 6 kreeg zo goed als onbeperkt hooi en die kreeg gewoon een (in de breedte)
    3,2 m stalwandvullende berg van een halve meter hoog en die at hij net op en soms liet ie wat liggen. Denk inderdaad dat dit overeenkwam met een half klein baaltje per dag of iets minder.

  10. #10
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino

    Zou het ook niet zo zijn dat ze na 1-2 weken minder gaan eten, omdat ze dan een evenwicht hebben gevonden? (eerst willen ze natuurlijk zoveel mogelijk eten, want ze weten nog dat het ook opraakt)
    Weet je nog bij Mansour toen ze die enorme hoop aan kuil hadden gekregen? Toen hebben ze het uiteindelijk ook laten liggen (zelfs die dikke pony van mij ).

    Met hooi duurt dan misschien wel wat langer voordat ze vol zitten zeg maar. De kudde laat soms het hooi liggen en kiezen ervoor om die drie sprietjes die nog groeien in de wei op te gaan eten. Stelletje mafketels
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  11. #11
    Actief Forumlid Tozalin's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    496

    Re: Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

    nou, mijn Haffie kan je egt nie onbeperkt hooi geven, dan wordt ze nog dikker!!!
    ze staat nu s'nachts op stal, en als ze haar hooi op heeft, begint ze aan het strooisel,
    (wij hebben afwisselend: vlas, zaagsel en stro). ze is zo dik dat het zadel niet meer past!

  12. #12
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

    Ok, nu dan de volgende stap, de overige stalgenoten (ik en de 2e van de 4 willen al) bepraten en de staleigenaren. Jullie horen nog van mij

  13. #13
    Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    1.108

    Re: Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

    M'n veulen doet samen met z'n 4 vriendjes een klein weekje over een baal hooi. Ze staan dan wel op het land en hebben dus ook de beschikking over gras.
    M'n pony mag ook zoveel hooi eten als ze wilt, alleen vind ze het gras interresanter . Toch gaat een klein plakje hooi er wel in per dag.

  14. #14
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nicolien
    M'n veulen doet samen met z'n 4 vriendjes een klein weekje over een baal hooi. Ze staan dan wel op het land en hebben dus ook de beschikking over gras.
    M'n pony mag ook zoveel hooi eten als ze wilt, alleen vind ze het gras interresanter . Toch gaat een klein plakje hooi er wel in per dag.
    Daar kan ik toch zo jaloers op worden he ! Paarden die nu nog voldoende gras hebben om te eten ! Gam staat nu niet meer op de wei, die zou in een week tijd zijn veranders in een baggerbende. Hij staat dus nu op een gedeelte waar s'zomers gras staat, maar nu is er alleen blubber. Zo lopen ze alles kapot.
    Dus afentoe aan de hand laten grazen dan maar.

    Groetjes,

    Maris

  15. #15
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Hoeveel hooi eet een paard als hij de keuze heeft?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    Daar kan ik toch zo jaloers op worden he ! Paarden die nu nog voldoende gras hebben om te eten ! Gam staat nu niet meer op de wei, die zou in een week tijd zijn veranders in een baggerbende. Hij staat dus nu op een gedeelte waar s'zomers gras staat, maar nu is er alleen blubber. Zo lopen ze alles kapot.
    Dus afentoe aan de hand laten grazen dan maar.

    Ik ken dat gevoel Maris!
    Nu is Tamara wel zo'n paardje wat hooi boven gras prefereert (tja, raaaar paard hihihi), als er weinig tot geen gras staat, kan ze per dag echt wel een hele baal hooi op. Dus de meeste paarden zullen wel 1/2 tot een hele baal per dag eten als ik de reacties zo lees
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •