Oorspronkelijk Geplaatst door
maya_longlane
ik heb advies nodig, wie heeft er ervaring met een eigen weide/bak ??
als je een omheining gaat plaatsen, om de hoeveel meter moet je dan houtenpalen plaatsen ?
wij hebben 5 meter genomen, vooraan het domein met 3 houten dwarsliggers en de rest met 3 stroomdraden turbo van Gallegher
de wei waar het omgaat, heeft aan 2 kanten sloot, zouden daar ipv van houten palen ook van die plastic steekpaaltjes kunnen (ivm met makkelijker plaatsen)
kan uiteraard met stevige plastieken paaltjes als je er goede hebt, hangt af wat jij wil en hoe je paarden zich gedragen
Ook willen we een gedeelte van de wei afzetten als rijgedeelte... nu lijkt me dat het beste om dat gedeelte dan te draineren, wat ik had begrepen doe je dat met van de drainage buisachtige dingen... kan je dat zelf doen of is het raadzaam om dat te laten doen ?
raadzaam is om het te laten doen of je moest een klein kraantje huren, kan ook dan. Wij hebben alles afgegraven, sleuven in de bodem, opgevuld met steenpuin, gronddoek, zavel en rijnzand. We zitten op kleigrond en hebben de buitenpiste hoger gelegd en laten afhellen naar de beekkant.
als omheining van het rijgedeelte, kan je dat ook oplossen met van die prikpaaltjes of is dat niet raadzaam ??
Is nogal gevaarlijk bij het rijden als je bv met je voet achter een paaltje blijft hangen en je neemt de volledige draad mee. Wij hebben een plastieken omheining die eruit ziet als hout maar makkelijker in onderhoud is.
wat voor soort zand raden jullie aan om in het rijgedeelte te gebruiken ??
Hangt af van je bodemsoort, wat jij en je paarden graag hebben evenals de dikte van je zand.
wat voor soort graszadenmix gebruiken jullie ?? even gekopieerd
Wij doen alles zelf dus ook het inzaaien. We kopen onze grassen in mengeling waarvan ik weet welke verhoudingen en welke soorten erin zitten en doen er zelf andere grassen/kruiden bij...
Alleszins gebruiken we heel weinig raaigras wegens het hoge fructaangehalte!
Veldbeemgras, rood zwenkgras, kropaar, thimotee en grote vossestaart (vochtige weides) bevatten laag tot weinig fructaan.
Doddegras, beemdlangbloem, rietzwenk en engels raaigras bevatten dan weer zeer hoge gahaltes doch ook zij kunnen het best weliswaar ik kleine hoeveelheden gebruikt worden.
Kruiden zoals peterselie, smalle weegbree, fenegriek, duizendblad, pimpernel, goudsbloem, cichorei, kamille en wilde peen worden ook gebruikt.
Maar pavo, equifyt, cavalor en andere paardensites hebben leuke mengelingen
wat is een goede tijd om grond in t zaaien.
Je kan kiezen of je je weiland volledig gaat hernieuwen of gaat doorzaaien. Normaal wordt geacht om te zaaien in het voorjaar of het najaar tot oktober maar gelet op deze weerstijden, kon je perfect zaaien tot december want het gras groeide nog. Je mag geen vries hebben op je zaad, wel op je scheuten. Pas erop dat je weiland niet blank staat met je zaad of scheuten want dan rotten ze. Hou ook rekening met inzaaien dat je gras tijd nodig heeft om paardenhoeven over zich te krijgen. Wij hanteren 1 jaar vooraleer er hoeven opkunnen maar de meeste hanteren 6 maanden.
Voor doorzaaien ga je tussen je bestaande graszoden zaad injecteren en kunnen de paarden er iets sneller op.
of mischien weten jullie wel goede adressen om het net waar ik al dit soort info kan vinden ??
alvast bedankt
Bladwijzers