In mijn lessen wordt er zeker wel aandacht besteedt aan de opbouw van je aanwijzingen. Ik snap dan ook niet helemaal waarom je eerst parelli zou moeten doen, behalve dan dat hij het gewoon duidelijker omschreven heeft.
Als ik mijn paard wil drijven begin ik vanuit het midden. Ik geef de richting aan, hef mijn drijvende hand op. Het drijven wordt steeds sterker totdat er reactie komt, dan houd ik op met drijven en ondersteun ik het paard in het gewenste tempo.
nooit ophouden met drijven totdat het paard beweegt, maar zodra het paard ook maar de minste reactie vertoont, meteen ophouden met drijven.
Duidelijkheid blijft toch echt het toverwoord.
Mijn paard zoekt elk excuus om niet te doen wat ik wil met loswerken. Hij wil heel graag de leiding overnemen, kan behoorlijk geirriteerd reageren als ik bijvoorbeeld zijn tempo bepaal.
Ik moet heel precies op mijn lichaam letten, een voet in de verkeerde richting kan hem al blokkeren. daarom is het ook zo fijn dat ik les heb met mijn paard, het maakt me enorm bewust van mijn lichaam, mijn paard en onze beide reacties.
Bladwijzers