Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 30 van de 30

Topic: Loswerken met 2 paarden tegelijk

Re: Loswerken met 2 paarden tegelijk

In mijn lessen wordt er zeker wel aandacht besteedt aan de opbouw van je aanwijzingen. Ik snap dan ook niet helemaal waarom je eerst parelli zou moeten doen, behalve dan dat hij het gewoon duidelijker omschreven heeft.
    Als ik mijn paard wil drijven begin ik vanuit het midden. Ik geef de richting aan, hef mijn drijvende hand op. Het drijven wordt steeds sterker totdat er reactie komt, dan houd ik op met drijven en ondersteun ik het paard in het gewenste tempo.
    nooit ophouden met drijven totdat het paard beweegt, maar zodra het paard ook maar de minste reactie vertoont, meteen ophouden met drijven.
    Duidelijkheid blijft toch echt het toverwoord.

Mijn paard zoekt elk excuus om niet te doen wat ik wil met loswerken. Hij wil heel graag de leiding overnemen, kan behoorlijk geirriteerd reageren als ik bijvoorbeeld zijn tempo bepaal.
    Ik moet heel precies op mijn lichaam letten, een voet in de verkeerde richting kan hem al blokkeren. daarom is het ook zo fijn dat ik les heb met mijn paard, het maakt me enorm bewust van mijn lichaam, mijn paard en onze beide reacties.

Ik heb zelf ook verschillende workshops gevolgd en voordat ik met mijn jonge paard begon heb ik nog met 4 verschillende paarden gewerkt.

Ik merk nu ik af en toe m'n andere paard er bij in laat dat hij veel beter en sneller reageerd op m'n aanwijzingen. Dus ik denk dat het in zijn geval zeker wel effect heeft.
    Elke dag gaat hij weer een stapje voorruit af en toe wat andere spelletjes tussendoor zodat hij niet verveeld raakt.
    Figaro du Cercorb X Betel de Fantilhou = Quinoa de Fantilhou

Das altijd goed

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Tuurlijk is timing in elke methode de 'key,' en je gehele lichaamshouding.

Voor ons werkte het loswerken even, zo hebben we de verhouding bepaald. Dat was al na 1 of 2 keer, maar iedere keer erna kreeg Fenna er meer de balen van. Eindeloze rondjes, terwijl ze zich in haar ogen al had gegeven.
    Wat ik biij Parelli zo mooi vind is dat je leert kijken wanneer het paard jou een vraag stelt. En ook al weet je lang niet altijd wat ze bedoelen, je maakt het paard duidelijk dat je de vraag hebt gezien. Vervolgens kan je daar iets mee doen of je plan vervolgen.
    Voorbeeld: Je paard loopt op de cirkel en kijkt naar naar binnen met een vragende houding (oortjes en ogen naar voren), dan kan je zeggen 'oke, kom maar' zo beloon je het vragen en het feit dat het paard naar je toe wil komen.
    Met loswerken ben ik te vaak die vraag voorbij gegaan waardoor Fenna stopte met vragen en niet meer naar binnen wilde komen. Ze sloot zich in het algemeen zelfs een beetje af, weet ik nu.

Ik zeg niet dat Parelli mijn goeroe is of wat dan ook, maar door dat pakket heb ik zoveel meer inzichten gekregen. Fenna vraagt nu, komt graag, gaat voorwaards als ik dt vraag en ze toont zelf initiatief. Dingen die ik toendertijd niet voor elkaar kreeg en nu wel.
    Wie weet had het ook gelukt met een andere methode, maar ik ben blij dat ik dit gevonden heb

Quinona, er zijn genoeg 2e hands paketten te koop, die je eventueel ook weer kan verkopen mocht het je niet aanstaan.
    Daarbij, een gemiddelde cursus kost nog meer en daar haal je lang neit altijd zoveel info uit
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik ben het met Wendy eens, die zegt dat je signalen voor dit jongere paard waarschijnlijk niet duidelijk genoeg zijn, terwijl je oudere paard je wél begrijpt. Door te gaan loswerken met je oudere paard erbij, leer jij zelf niet duidelijker te worden, maar leer je jouw paard jouw onduidelijk lichaamstaal te begrijpen omdat hij ziet dat het oudere paard er wel op reageert, en hij dan mee gaat doen. Het feit dat je een cursus hebt gehad en "al" met 4 paarden hebt geoefend, zegt op zich nog niet zo veel. Niet lullig bedoeld hoor! Maar loswerken is een vaardigheid die je moet leren, en elk paard reageert weer anders en daar zul je je lichaamstaal op moeten aanpassen. Voor de één zul je bv. veel duidelijkere en grotere bewegingen moeten maken dan voor de ander.

Een ouder paard gebruiken als voorbeeld voor een jonger paard zou ik dus niet doen in deze situatie. Waar het dan bv. wél weer heel handig voor is, is het laten wennen aan het verkeer en het maken van buitenritten, waarbij je het jonge paard als handpaard mee kunt nemen en later ook onder het zadel, terwijl het ervaren paard ook meegaat. Maar voor het leren werken op lichaamstaal schiet je er niets mee op, in mijn ogen...

Ja ik kan je standpunt goed begrijpen maar ik weet toch echt wel zeker dat mijn lichaamstaal duidelijk is er zijn regelmatig mensen komen kijken en die zeggen dat het prima is maar dat ik een dominant paard heb. Het gaat al stukken beter (ook alleen) het is ook dat hij echt niet actief wat doet ( ook omdat hij dominant is denk is) en als ik m'n oudere paard erbij doe gaat hij een stuk actiever lopen.
    Het was ook meer voor de lol bedoelt hoor en niet echt in de zin om m'n jongere paard wat te leren, maar het pakt beter uit dan ik dacht dus zodoende was ik benieuwd of meerdere mensen dit doen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Maar juist als je een dominant paard hebt, los je jouw leiderschapsissues toch niet op door gebruik te maken van een ander paard erbij? Je zou dan juist moeten zorgen dat je paard voor *jouw* lichaamstaal leert wijken/lopen, en dat hij actiever wordt omdat *jij* dat vraagt, niet omdat het andere paard actiever is...

Maar goed, het is maar net wat je wilt bereiken natuurlijk. Als je alleen wat wilt spelen zonder daarbij iets te willen bereiken (leren), dan maakt het niet uit hoe je het doet...

Ja heb je zeker gelijk in hoor, maar zoals ik al zei doe ik het lang niet altijd en alleen gaat het ook steeds beter met hem.
    Ik doe ook heel veel oefeningen met hem, zoasl met wandelen mag hij ook absoluut niet voorbij me gaan lopen, maar dan moet ik hem al heel vaak op z'n plek zetten.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door quinoa
    Ja ik kan je standpunt goed begrijpen maar ik weet toch echt wel zeker dat mijn lichaamstaal duidelijk is er zijn regelmatig mensen komen kijken en die zeggen dat het prima is maar dat ik een dominant paard heb.
    Op dit stukje wil ik even ingaan. Dit is voor mij namelijk heel herkenbaar. Wat voor het de meeste paarden goed genoeg is, hoeft nog niet goed genoeg te zijn voor jouw paard.
    Dat is bij mijn paard namelijk ook het geval. Juist bij een dominant paard moet je nog veel duidelijker zijn dan bij een ander paard, hij zal elke kleine fout, hoe miniem ook, aangrijpen om je signaal anders te interpreteren. Een verkeerd geplaatse voet kan al genoeg zijn, het kan echt een kwestie van een paar cm zijn. Of een leidende hand die net een paar cm te weinig ruimte geeft. Een schouder die net iets de verkeerde kant op is gedraaid.

Mijn paard is verdomd gevoelig, maar omdat hij zich soms zo dominant gedraagt zou je het soms niet zeggen. Maar juist omdat hij zo gevoelig is voor die ienieminie signalen gedraagt hij zich zo... dat zou bij die van jou ook best eens zo kunnen zijn....

@wendytje

Ja ben ik helemaal met je eens, en tuurlijk is het per paard aftasten hoe gevoelig ze zijn. Zoals mijn andere paard die is super gevoelig en kijkt je dan direct aan wat bedoel je, mijn jonge paardje reageerd dan weer heel anders en gaat "gewoon" op rust staan en voor zich uit staren.
    Daar heb je al een onwijs verschil.

Maar goed het gaat elke dag beter, ben net weer met hem bezig geweest. Trouwens ik had eerst een stuk van 10 bij 10 afgezet maar had toch het idee dat dat te klein was. Nu heb ik een stuk van 15 bij 15 en het gaat in één keer stukken beter, misschien dat hij juist wat meer ruimt wil.
    Linksom gaat ook veel beter dan rechtsom maar dat heb je met alle paarden in het begin.

Maar ik wil iedereen bedanken voor de reacties in ieder geval.

10 bij 10 is best klein. Mijn stuk is 20 bij 20 en is eigenlijk te groot.
    Veel succes ermee in ieder geval!

Ik wilde nog even melden dat het op het moment heel erg goed gaat met loswerken (alleen), hij is veel actiever en begrijpt me beter.
    Ik weet niet of het komt omdat ik soms met beide paarden loswerk maar dat maakt ook niet uit, het gaat in ieder geval elke dat stukken beter.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Misschien ook vanwege de temperatuur
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf