Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 30

Topic: Loswerken met 2 paarden tegelijk

Loswerken met 2 paarden tegelijk

Hallo,

Mijn jonge mérens snapt soms echt geen hout van loswerken, het gaat wel steeds beter hoor maar soms als ik hem in draf wil hebben kijkt hij me echt aan wat ik nou eigenlijk bedoel, uiteraard blijf ik wel consequent en doet hij uiteindelijk wel wat ik vraag.

Nou kent mijn oudere paard het wel heel erg goed en soms doe ik ze wel is samen loswerken, dit gaat echt super en heb ik ook het idee dat mijn jongere paardje het wat meer begrijpt.

Hebben jullie dit ook wel is gedaan en zo ja wat was de reden?
    Figaro du Cercorb X Betel de Fantilhou = Quinoa de Fantilhou

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: Loswerken met 2 paarden tegelijk

Jong is juist onbezonnen.

Ik denk persoonlijk dat het in je lichaamstal zit. Je jonge pony begrijpt dit waarschijnlijk nog niet.

Ben je duidelijk met je taal? Of geef je dubbele signalen?

Sommige paarden hebben inderdaad iets duidelijker signalen nodig dan anderen. Met losweken zou je paardentaal moeten gebruiken... kan het niet zo zijn dat je oudere paard ondertussen jouw signalen geleerd heeft, maar dat je met het jonge paard met je neus op de feiten wordt gedrukt dat je signalen niet duidelijk genoeg zijn?

Ik weet eigenlijk zeker dat ik de goede signalen geef met m'n lichaam, maar mijn jonge paardje is nergens van onder de indruk en is heel moeilijk te "drijven" ik heb eigenlijk altijd meer druk nodig dan ik wil gebruiken.

Volgens mij is het ook een soort van dominantie omdat het lijkt alsof hij min of meer protesteerd, hij gaat heel vaak gewoon op rust staan en van me af kijken.

Het gaat wel steeds beter hoor als ik alleen met hem aan de gang ben, dat is dan ook nooit zo lang zodat ik altijd goed af sluit.

Maar met 2 paarden gaat het eigenlijk nog beter en fungeerd mijn oudere paard ook als drijver.

M'n jonge paard loopt voorop en m'n oudere paard loopt achter hem.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Ow, ik had op dit topic al geantwoord op bokt

Als je denkt dat het aan de dominantieverhouding ligt tussen jou en je paard, lijkt het mij juist niet verstandig om je oudere paard erbij te betrekken, omdat je hiermee eigenlijk de dominantie uit handen geeft aan je oudere paard.

Je zou er meer aan hebben om eens les te nemen in het loswerken, zodat jouw lichaamstaal duidelijker wordt voor je jonge paard, of misschien moet je op een andere manier (dus niet perse loswerken) aan de dominantieverhoudingen werken.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Nou ik ben zeker bezig met andere oefeningen en hij heeft zeker wel respect voor me alleen moet ik hem nog wel regelmatig op z'n plek wijzen.

Ik heb verschillende workshops gevolgd en heb hiervoor met 4 verschillende paarden losgewerkt en getraind dus zodoende dat ik wel zeker weet dat ik het goed doe.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Misschien kun je op zoek gaan naar iets waarvan je paard wel gaat bewegen. Dat kan bijvoorbeeld een plastic zakje zijn aan een stokje, waar je mee kan ritselen. Of een (longeer)zweep waarmee je wat kan knallen op de grond. Soms is lichaamstaal alleen niet voldoende in het begin, zeker niet bij een paard met meer 'ho' dan 'go'. Kijk eens wat effectief is bij jouw paard
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Nou daar zit dus het probleem hij is gewoon nergens van onder de indruk ik heb inderdaad al van die ritselende oranje vlaggetjes aan een stokje gehad, stukken plastic en nu doe ik het met de longerzweep die heeft inderdaad het meeste effect.

Echt lastig hoor zo'n paardje haha, ik heb hem al van klein veulentje af aan en het is heel leuk dat je mekaar zo goed kent en vertrouwd maar in dit geval heeft het zeker z'n nadelen.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Ik heb dus ook zo'n dier. zoals mijn lesgever zegt: hij steekt gewoon zijn middelvinger naar je op, bekijk het maar. Het is wel dominant gedrag. Het ene paard is nu eenmaal moeilijker en heeft een kleinere achterste cirkel dan de andere.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Ik heb dus ook zo'n dier. zoals mijn lesgever zegt: hij steekt gewoon zijn middelvinger naar je op, bekijk het maar. Het is wel dominant gedrag. Het ene paard is nu eenmaal moeilijker en heeft een kleinere achterste cirkel dan de andere.
    Wat doe jij dan bij je paard om wel te krijgen wat je wil??
    Ja ik ben zeker met je eens dat het dominant gedrag is ik moet die van mij ook regelmatig z'n plek wijzen.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik heb dit ook gehad met mijn (toen nog) jonge paard, ze kreeg echt een hekel aan loswerken en vertoonde steeds dominanter gedrag. Ze was echt beledigd hierna en ik moest het eerst goedmaken voor we verder konden.
    Vanaf het moment dat we zijn overgestapt op een andere methode ging het super! Ik heb nu geleerd hoe ik haar wel aan het lopen krijg en dat ze het ook leuk blijft vinden, we zijn naar elkaar veel beleefder geworden

Misschien dat de methode die je nu gebruikt niet helemaal bij dit paard past, iedereen is anders tenslotte
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Ik heb dit ook gehad met mijn (toen nog) jonge paard, ze kreeg echt een hekel aan loswerken en vertoonde steeds dominanter gedrag. Ze was echt beledigd hierna en ik moest het eerst goedmaken voor we verder konden.
    Vanaf het moment dat we zijn overgestapt op een andere methode ging het super! Ik heb nu geleerd hoe ik haar wel aan het lopen krijg en dat ze het ook leuk blijft vinden, we zijn naar elkaar veel beleefder geworden

Misschien dat de methode die je nu gebruikt niet helemaal bij dit paard past, iedereen is anders tenslotte
    Welke methode heb je gebruikt om haar wel aan het lopen te krijgen?? en wat verschilde er dan met de methode die je voor die tijd gebruikte?

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Eerst deden we dingen volgens de Voest methode, vooral het loswerken. Daar kreeg zxe dus de balen van!

Nu doen we Parelli, waarbij je heel anders begint. Dit vond Fenna prettig en heel makkelijk, we vlogen door L1 heen en onze band is 2 keer zo sterk geworden (terwijl die al goed was).
    Bij Parelli doe je alles in 4 fases en mede daardoor kreeg ik Fenna wel aan het lopen, er was dudielijkheid voor haar. Ze weet wat ik bedoel nu en heeft de keus om op een heel lichte fase 1 te reageren of te wachten op een flinke fase 4. Die laatste hebben we vrijwel nooit nodig gehad, ze loopt nu gewoon als ik dat vraag

Nu hoef je niet gelijk met Parelli te beginnen, maar verdiep je eens in wat andere methodes en manieren en probeer wat bij dit paard past.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

oke nou misschien is dat ook wel wat voor mij, ik heb inderdaad verschillende methodes al geprobeerd, op het moment ben ik bezig met het boek van inge teblick.

Misschien een beetje raar dat ik het zeg omdat paarden hebben nou eenmaal een dure buisness is maar ik vind die parelli pakketten zo ontzettend duur, stel nou dat ik het aanschaf en ik of m'n paard er niks aan vinden.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

dan kan je het altijd weer verkopen....
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten