Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: tijd voor de fysio/osteopaat?

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

tijd voor de fysio/osteopaat?

Gisteren was ik yoyo over een balkje aan het oefenen met Kelly. Kel heeft absoluut geen voorliefde voor springen, en achteruit over balkjes vind ze zo mogelijk nog moeilijker. Ik heb daarom altijd 2 balkjes naast elkaar liggen om haar eerst vertrouwder te maken met het achteruit over een balkje stappen. Gisteren schuifelde ze op fase 1, 2 eindelijk redelijk recht achteruit naar het balkje zonder haar kont weg te draaien waardoor ze er langs/ onderuit kan. Op gegeven moment kwam ze met haar achterbenen tegen het balkje, en zette voor nog een stap waardoor haar achterbenen verder onder haar lichaam kwamen te staan. Ze bleef daar even staan, omdat ze nog niet dat laatste stapje eroverheen durfde te zetten. Ik wacht op dat soort momenten even af, omdat ik weet dat het slechts een kwestie van tijd is voordat ze dat laatste stapje zet. Als ik haar dan drijf (ook al is het maar licht), dan raakt ze in paniek en ben ik haar kwijt.

Maar nu komt het: ze stond daar met haar benen onder het lichaam en toen ging ze best wel vreemd doen: ze drukte haar rug weg en ze stak haar hoofd in de lucht en wiegde daar lichtjes, in een soort van slow motion, wat met haar hoofd op en neer. Haar ogen draaiden wat weg door de stand van haar hoofd. Het zag er echt heel vreemd uit, een beetje zoals ze ze kunnen doen als je ze tussen de benen kriebelt of onderaan de nek...

Ik heb er al een tijdje over nagedacht en ik kwam op 3 mogelijke oorzaken: spierpijn in haar achterhand, kramp of druk van mijn kant. Zoals ik al zei: ik deed niets, was life down, maar stond wel naar haar toe. Maar Kel heeft niet zoveel nodig om druk te voelen meestal, en zeker niet bij dit soort oefeningen die moeilijk voor haar zijn. Nu zit ik te twijfelen of ik er een fysio bij moet halen, of dat ik het gewoon nog even af moet wachten... Wat denken jullie?

edit: de osteopaat is een maand of 3 geleden nog 2 x geweest.....

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: tijd voor de fysio/osteopaat?

Het eerste deel van je verhaal komt mij zeer bekend voor. Ik heb ook zo'n paard wat absoluut niet graag achterwaarts over een balkje gaat.

Haar vreemde gedrag kan ermee te maken hebben dat zij snapt wat jij wil "ik moet achteruit over het balkje" maar dat ze fysiek gewoon niet in staat is om die opdracht uit te voeren. Niet omdat ze niet achterwaarts KAN stappen, maar omdat ze gewoon niet weet HOE. Haar gedrag zou je op zo'n moment kunnen interpreteren als 'overspronggedrag'. Gedrag wat uitgevoerd wordt als het 'normale gedrag' niet toereikend is en wat dieren vaak laten zien in situaties waarin ze niet meer weten wat ze moeten doen (zoals een paard wat uit nervositeit gaat rollen, een poes die zijn pootjes gaat wassen op het moment dat hij 'betrapt wordt', dat soort 'rare' dingen zegmaar).

Het niet achterwaarts kunnen stappen, hoeft niet perse een lichamelijk probleem te zijn (in de zin van pijn) of van een respect probleem, maar kan gewoon iets zijn wat het paard niet geleerd heeft. Om haar te helpen te leren over het balkje te stappen, kun je het langzaam opbouwen 1 pas door VOORUIT over het balkje te stappen en daarna die pas teruguit te zetten. Eerst met 1 voorbeen, dan met 2, dan 1 achterbeen erbij etc. Zodat ze eerst vooruit die pas 'hoog' over het balkje maakt en direct erna diezelfde pas teruguit.
    Ohja, nog een tip van Honza: oefen dit maar 1 keer per sessie. Dus echt maar 1x achteruit stappen en als dat lukt: minimaal een uur lang niet meer oefenen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

jiske
    Guest

Wat vond de osteopaat de vorige keer?

Eerlijk gezegd vind ik het wel wat lichamelijk aandoen, lijkt wat kramperig. Dus ja, fysio/osteopaat raadplegen kan geen kwaad denk ik. En is het niks, dan weet je dat ook maar weer.

Hoe stapt ze achteruit zonder balkjes?

Weet je waar me dit aan doet denken?
    Ik heb drie stallen op rij. De middelste stal gebruik ik op dit moment als hooi-opslag, de dekens hangen er, het tuig, alle uitmestscheppen en de voerkkist. Lekker volgebouwd dus, je kunt je er nauwelijks keren.Een paar dagen geleden besloot mijn paard die stal in te lopen, en kon precies met haar hele grote lijf in het 'gangetje' staan om zich vervolgens lekker tegoed te gaan doen aan het hooi.
    Dat was niet de bedoeling natuurlijk, dus heb ik me er langsheen gefrommeld en geprobeerd haar achteruit te krijgen ( draaien kon dus niet!) en toen stootte ze met haar achterhoef tegen de drempel van de staldeur aan ( circa 10cm hoog). Oh, dacht ze, ik kan niet verder, of ze vond het eng en plantte haar 720 kg vast op de vloer. No way dat ze over die enge drempel heen zou stappen.
    Ik heb geprobeerd haar achterbeen er overheen te tillen maar ze zette m weer even snel terug.
    Misschien vind jouw paard die balkjes die ze niet kan zien gewoon eng en durft ze daarom niet achteruit?

Vraag niet hoe ik grote Pauli uit de stal gekregen heb!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ja precies, daarom kwam ik ook al met de gedachte van te veel druk, ze voelde de druk om achteruit te stappen, maar durfde die stap niet te nemen. Na 10 seconden ofzo zette ze één been eroverheen, beloonde ik natuurlijk uitvoerig, en toen was het goed (en gaf ze na haar brokjes gelijk alle andere benen als bonus, blijkbaar voelt ze zich ook niet veilig met dat balkje onder haar..), heb daar 2 minuten staan knuffelen en het balkje opgeruimd.

De osteopaat vond juist dat ze heel los was geworden bij de 2e behandeling, ze had vooral last van haar rug, en die had een veel zachtere lijn gekregen. Voor zover ik het kan beoordelen voelt ze nu ook nog gewoon zacht in haar rug, dus ik wacht nog even af met een osteo/fysio. Maar even goed opletten op andere tekens van spierpijn oid

Ik zal de tips meenemen, evelien, waarschijnlijk wil ik inderdaad weer eens te snel ... Thanx allemaal!

Forumlid Saul's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

hela marianne!
    hoe heb je pauli achteruit gekregen?
    details, en liefst foto's
    woehahahahahaha

(sorry)

Bladwijzers

Forum Rechten