Hallo allemaal,
Na een jaar niets met paarden gedaan te hebben, heb ik een nieuw verzorgpaard. Het paard (Moonlight) heeft nog nooit iets van Parelli o.i.d. gedaan en de eigenaresse had nog nooit van NH gehoord.
Mijn eigen paard (die er nu dus niet meer is) reageerde echt totaal anders op Parelli oefeningen dan Moonlight en ik moet hier dus heel erg aan wennen. Mijn ervaring is, dat je toch gewoon rustig door moet gaan met het programma en dat de problemen die je tegenkomt zich vanzelf wel oplossen, maar ik zou toch graag jullie advies hierover willen.
Met de circling game in draf, gaat Moonlight achter me stilstaan, dat was te verwachten, alleen als ik haar dan weer op de circel stuur, komt ze stijgerend op me af, met haar benen naar voren maaiend. In het begin deed ze dit niet en nu wel.
Dit paard is gewend om door mensen heen te lopen en dat die mensen dan voor haar opzij gaan. Haar eigenaresse geeft haar dan een paar rukken aan het touw of een mep en dan is het voor even over, maar begint het ook weer overnieuw.
Ik wil niet dat ze over me heenloopt en ik merk dat ze zich daar erg aan irriteerd. Zo ook bij de Jojo game. In het begin vroeg ik maar een stap en dan was ik blij en deed friendly. Nu vraag ik meer stappen en merk ik dat ze zich daaraan irriteerd, maar ze doet dan verder niets vervelends. Het lijkt wel of ze haar kans dus afwacht tot ze achter me kan staan en dan aanvallen ofzo. Alsof dan alle opgekropte irritatie eruit komt.
Ik heb dit aan de eigenaresse verteld en die zei dat Moonlight dit vroeger ook deed met longeren en dat ze haar toen een keer tegen de grond geslagen heeft en dat ze het daarna niet meer heeft gedaan. Ik moet haar pijn doen vindt ze. Dit waren haar letterlijke woorden.
In principe negeer ik het en stuur haar al stijgerend terug op de circel en doe daarna friendly. Toch vind ik het erg eng, ik ben dit echt niet gewend en mis daardoor ook eigenlijk mijn eigen paard des te meer.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Groetjes, Sarah
Bladwijzers