Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: probleem circling game paard gaat achter me stijgeren

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

probleem circling game paard gaat achter me stijgeren

Hallo allemaal,

Na een jaar niets met paarden gedaan te hebben, heb ik een nieuw verzorgpaard. Het paard (Moonlight) heeft nog nooit iets van Parelli o.i.d. gedaan en de eigenaresse had nog nooit van NH gehoord.

Mijn eigen paard (die er nu dus niet meer is) reageerde echt totaal anders op Parelli oefeningen dan Moonlight en ik moet hier dus heel erg aan wennen. Mijn ervaring is, dat je toch gewoon rustig door moet gaan met het programma en dat de problemen die je tegenkomt zich vanzelf wel oplossen, maar ik zou toch graag jullie advies hierover willen.

Met de circling game in draf, gaat Moonlight achter me stilstaan, dat was te verwachten, alleen als ik haar dan weer op de circel stuur, komt ze stijgerend op me af, met haar benen naar voren maaiend. In het begin deed ze dit niet en nu wel.

Dit paard is gewend om door mensen heen te lopen en dat die mensen dan voor haar opzij gaan. Haar eigenaresse geeft haar dan een paar rukken aan het touw of een mep en dan is het voor even over, maar begint het ook weer overnieuw.

Ik wil niet dat ze over me heenloopt en ik merk dat ze zich daar erg aan irriteerd. Zo ook bij de Jojo game. In het begin vroeg ik maar een stap en dan was ik blij en deed friendly. Nu vraag ik meer stappen en merk ik dat ze zich daaraan irriteerd, maar ze doet dan verder niets vervelends. Het lijkt wel of ze haar kans dus afwacht tot ze achter me kan staan en dan aanvallen ofzo. Alsof dan alle opgekropte irritatie eruit komt.

Ik heb dit aan de eigenaresse verteld en die zei dat Moonlight dit vroeger ook deed met longeren en dat ze haar toen een keer tegen de grond geslagen heeft en dat ze het daarna niet meer heeft gedaan. Ik moet haar pijn doen vindt ze. Dit waren haar letterlijke woorden.

In principe negeer ik het en stuur haar al stijgerend terug op de circel en doe daarna friendly. Toch vind ik het erg eng, ik ben dit echt niet gewend en mis daardoor ook eigenlijk mijn eigen paard des te meer.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Groetjes, Sarah

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006

Re: probleem circling game paard gaat achter me stijgeren

ik ga proberen antwoorden, weet niet of wat ik zeg zinnig is maar als je nu als ze achter je stopt omdraait, lacht en haar naar je toehaalt FG speelt en dan op nieuw begint? want ze is gewend dat ze een flinke mep kreeg toen ze stopte en ik denk dat ze zich probeert te verdedigen; ik zou ook driving game vanuit zone 3 veel spelen en de eerste games zodat ze weet dat je het niet slecht bedoelt.
    ik denk echt dat ze wat defensief is omdat ze een bepaalde reactie verwacht, zo ook met de yoyo ze verwacht misschien slaag

ben benieuwd wat anderen nog denken, ben nog maar net klaar met grondwerk level 1 dus het kan dat ik absoluut niet genoeg savvy heb om hier te antwoorden

Aangemeld
    Nov 2004

Ach, van meedenken leer je ook veel hoor en ik ook weer, dus verontschuldig je maar niet hoor, maar nu over je antwoord.

Naar me toehalen gaat niet want ze staat dan al achter me. Ik zou dan idd. frienly kunnen doen, maar beloon ik haar dan juist niet voor het stoppen achter mijn rug? Ik zou juist neutraal willen blijven en haar rustig weer wegzenden, maar dan begint ze juist te steigeren. Ik snap het gewoon niet, het zou voor een paard dat gewend is gelongeerd te worden, toch veel minder bedreigend moeten zijn, ik richt me nl. niet constant op haar, ik blijf juist staan.

Ik ben idd. nog veel bezig met de eerste games, maar die gaan steeds beter, zonder echte problemen.

Ik bedenk me ineens, kan het niet zo zijn dat ze zo gewend is dat mensen voor haar opzij gaan, dat ze er juist geirriteerd van raakt, dat ik op mijn plek blijf staan en niet met haar meeloop. Heb ooit ergens gehoord dat dat heel dominant over kan komen als jij blijft staan en zij moet lopen. Soort van who moves who. Of projecteer ik nu mijn mensen gedachtes op haar? Ik weet het gewoon niet.

Groetjes, Sarah

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik zou zeker geen friendly gaan doen met een paard dat uit dominantie steigert! Want zo klinkt dit wel, alhoewel het wel lastig is met zekerheid te zeggen vanaf de computer. Maar ik denk Sarah, dat jouw interpretatie wel klopt. Who moves who, bepaalt de rangorde. Bij de circling game sta jij stil en moet je paard blijven lopen. Aangezien ze jouw leiderschap in twijfel trekt, doet ze dat dus niet zomaar. Wat je doet is goed: stuur haar al steigerend de cirkel weer op. De stelregel is: als een paard steigert als je iets van hem vraagt, blijf dan vragen wat je vroeg tot je paard weer met 4 benen op de grond staat. Dan stop je even (om te belonen dat ze niet meer steigert), en vraag je weer opnieuw. Maarrrr dit geldt alleen voor een leftbrained paard (dat jouw leiderschap in twijfel trekt). Steigert je paard omdat hij bang is of je niet begrijpt, dan is even terugtrekken, friendly en zachtjes opnieuw vragen de juiste strategie.

Ik zou met dit paard veel yoyo game en driving games doen, en zorgen dat ze op geen enkel moment (dus ook niet tijdens het uit de wei halen bv.) ongevraagd in jouw ruimte komt. Leer haar jouw ruimte te respecteren. Ga zo snel mogelijk verder met de games, en trek je niets aan van het advies van de eigenaresse. (Met tegen de grond slaan bereik je niets, maar dat wist je al. )

Als je het echt te eng gaat vinden en je bang wordt, stop dan met dit paard óf vraag er deskundige hulp bij...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hoi, ben het met Marja eens.
    Niet te veel aan jezelf gaan twijfelen maar doorgaan met wat je op dat moment van je paard vraagt.
    Het paard gaat uitproberen of je het leiderschap "waardig" bent , een van de dingen die ze kunnen laten zien is imponeergedrag, gewoon rustig terugsturen en vooral niet belonen op zo,n moment.

Ik snap je onzekerheid wel, heb ik zelf ook snel last van maar heb het voordeel dat ik les krijg.

In het verleden toen ik wel eens wat uitprobeerde heb ik precies hetzelfde meegemaakt ik schrok mij dood, moet er nu achteraf wel een beetje om lachen omdat ik nu wel snap wat er toen gebeurde.

Vindt het harstikke goed dat je dit zo doet ondanks de "vriendelijke eigenaresse".
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Nov 2004

Ja, dat had ik dus zelf ook gedacht, maar wilde het toch ff checken. Gewoon rustig doorgaan waar ik op dat moment mee bezig ben.

Alleen bij de jojo game merk ik dat de irritatie al oploopt, dan bouwt ze spanning op. Leg ik misschien toch te veel druk op haar? Ze reageert steeds pas op fase 3, maar het gaat wel al veel makkelijker. Eerst was ik blij met een stap, nu vraag ik er meer. Meestal doe ik hierna de circling game met haar en dan lijkt ze te 'ontploffen'. Het liefste zou ik zo min mogelijk druk gebruiken, alleen het is wel nodig.

Tja, over die eigenaresse, haha, leuke meid hoor dat wel, paard staat echter tot haar oksels in de bandages enzo, wordt regelmatig gewassen met driehoek zeep!! Niet echt mijn ding, maar dat weet ze.

Ik ben ook eens bij iemand geweest die absoluut geen fase 4 bij haar paard wilde, das ook moeilijk hoor, wordt je wel creatief van overigens. Deze eigenaresse vindt het wel allemaal best wat ik doe.

Ik heb in het begin wel erg getwijfeld hoor, het gaat allemaal erg tegen mijn principes in. Stal, ijzers, deken, scheren, roze dekjes. Maar ja, ik heb wel alle vrijheid om met Parelli bezig te zijn en dat miste ik.

Was met mijn eigen paard met het grondwerk al best ver volgens sommigen (heb alleen het level 1 pakket). Maar kon 7 jaar niet op hem rijden. Hij is er nu niet meer, heb een jaar niets gedaan en wil nu verder. Dit paard reageert voor mij zo anders dan mijn eigen paard.

Groetjes, Sarah

Jeetje, arm paard met zo'n eigenaresse.. Misschien kun je de gelegenheid gebruiken om haar óók wat paardenverstand bij te brengen dmv Parelli...

Of het hier om dominantie, uitproberen of verwarring gaat zou ik niet kunnen zeggen. Wel is duidelijk dat je hier niet 'zomaar' Parelli kunt doen, je zult aanpassingen moeten doen want naar mijn idee kan het wel eens veel te veel druk voor dit paard zijn.

Neem als voorbeeld de circling game. Ik zou dat liever eerst anders opbouwen, namelijk niet door met je rug naar het paard te gaan staan, maar er eerst ervoor te zorgen dat hij - zonder druk - netjes om je heen blijft draven zoals bv bij longeren. En dan stukje voor stukje je positie veranderen, todat hij uiteindelijk achter je rug om blijft doordraven.

Als je het paard eerst gewoon om je heen laat lopen op de cirkel, vestig je blik dan niet op het hoofd, maar op de achterhand en zet je positie ten opzichte van het paard dan zo, dan je hem niet blokkeert op de voorhand. Mocht hij op de normale cirkel gaan haperen, dan kun je meteen corrigeren en hem voorwaarts houden ( als dat gebeurt natuurlijk met veel bráááf belonen).

Ik kan niet bezien hoe je met dit paard werkt en hoe je eigen lichaamshouding is maar het lijkt me dat hier veel life-down nodig is, en dat je niet moet proberen veel oefeningen in één sessie te doen. En ook niet moet proberen in één sessie het allemaal perfect te krijgen.
    Dat laatste kan best een valkuil zijn: als een paard begint iets goed te doen, wees daar dan tevreden mee - het is goed voor NU - morgen weer eens stapje beter.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ze reageert steeds pas op fase 3, maar het gaat wel al veel makkelijker.
    In level 2 leer je over effective phase 4. Je vraagt dus een hele lange fase 1, en je gaat snel door 2,3,en 4. Maar die vierde moet echt effectief zijn. Daar moet het paard dus direct op reageren. Zoals bv bij de yoyo. Als je paard niet reageert op de lange fase 1, snel door naar 2,3 en uiteindelijk doe je een slag met de karabijn of wat er ook onder je touwhalster hangt.(Linda Parelli laat op de DVD zien hoe je deze het best kan toepassen)
    Don't dream your life, live your dream!

Aangemeld
    Nov 2004

Ha ha, ja ik doe mijn best, om de eigenaresse ook wat meer natural minded te krijgen, alleen ik doe het heel subtiel, tussen neus en lippen door. Zij weet niet beter, dus ik wil haar niet ineens gaan vertellen hoe ik vind hoe het allemaal moet. Ze heeft op nationaal niveau gesprongen en op van die africhtings kampen voor springpaarden gewerkt.

Het voelt voor mij alsof ik er juist heel erg de druk op leg, als ik met haar meeloop tijdens de circling game. Komt waarschijnlijk omdat ik een draver had, die daar heel gevoelig voor was. Ik snap dus ook wel wat je bedoelt, in je uitleg en dat ga ik eens proberen. Komt misschien dichter bij wat dit paard gewend is. Wellicht zou het dan een coponent van verwarring kunnen zijn.

In het begin was ik ook steeds tevreden met een stapje. Toen ging alles ook nog goed. De problemen begonnen pas toen ik meer van haar ging vragen.

Dat van die effectieve fase 4 dat weet ik en heb ik dus ook gedaan. In het begin heb ik haar de oefeningen geleerd en toen ik dacht dat ze de principes wel door had, ben ik meer van haar gaan vragen. Toch denk ik dat ik een stapje terug ga doen en niet te veel in een keer ga willen. Dat van die effectieve fase 4 komt toch een beetje dwingend op me over en daar wil in nu juist vanaf, daarom ben ik ooit met Parelli begonnen. Ik heb het gevoel dat ik te snel voor haar ben gegaan.

Groetjes, Sarah

Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Op level 2 cursus bij Eddy Modde deed ik ook circling game met een paard van Eddy en als ik haar linksom vroeg, ging ze ook steigeren (wel voor me, maar het idee is hetzelfde). Dit is echt een vorm van dominantie. De oplossing was; als ze steigert, draai je je naar haar toe en raak je haar op de nek met de string om zone 1 van je af te sturen de cirkel op. Ze denkt waarschijnlijk dat je haar niet kunt raken als ze steigert, maar met de string kan het wel. Zorg wel dat je niet direct voor haar staat, maar iets schuin (niet binnen bereik van haar voorbenen). Wees voorzichtig, want het is niet de bedoeling dat je gewond raakt. Dit is een gevaarlijke situatie en misschien moet je een expert contacteren als het je zelf niet lukt. Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes,
    Ilse

Aangemeld
    Nov 2004

Hoi Ilse,

Dit deed ik dus ook in het begin, maar had niet het gevoel dat het hiermee over ging.

Ik heb inmiddels de raad van jullie opgevolgd, ik heb een stapje terug gedaan het het begrijpelijker voor haar gemaakt.

Ik ben met haar mee blijven draaien met mijn lichaam een kwart slag gedraaid. Het voelt dan alleen dan wel alsof ik heel onderdanig sta te doen en vind het lastig om haar niet aan te kijken, maar het lijkt te helpen. Ze kijkt nu wel boos, maar doet er verder niets mee.

Ik heb ook steeds gezorgd dat ik stopte op het moment dat het nog goed ging en zo was ik haar ook steeds voor en kreeg ze niet de kans om te stijgeren. Ik heb de sessies ook steeds heel kort gehouden.

Ik ben gewoon verder gegaan met de andere games en die gaan steeds beter, bijna alles op fase 1 of 2.

Heb vandaag zelfs al een paar pasjes zijwaarts gevraagd en ook dat ging goed.

Ik heb alleen bij de circling game nog wel steeds het gevoel dat ik op mijn tenen moet lopen voor haar, om maar te zorgen dat ze niet stijgert. Echter ging het vandaag wel heel goed en heb ik wat langer met haar kunnen oefenen.

Groetjes, Sarah

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sarah
    Ik ben met haar mee blijven draaien met mijn lichaam een kwart slag gedraaid. Het voelt dan alleen dan wel alsof ik heel onderdanig sta te doen en vind het lastig om haar niet aan te kijken, maar het lijkt te helpen. Ze kijkt nu wel boos, maar doet er verder niets mee.

Ik heb ook steeds gezorgd dat ik stopte op het moment dat het nog goed ging en zo was ik haar ook steeds voor en kreeg ze niet de kans om te stijgeren. Ik heb de sessies ook steeds heel kort gehouden.

Ik heb alleen bij de circling game nog wel steeds het gevoel dat ik op mijn tenen moet lopen voor haar, om maar te zorgen dat ze niet stijgert. Echter ging het vandaag wel heel goed en heb ik wat langer met haar kunnen oefenen.

Groetjes, Sarah

Dat gaat dus heel goed!!
    Gewoon volhouden en telkens een klein stapje verder. Als je je 'onderdanig' voelt, dan wat meer life-up in je houding brengen. Oftewel, jezelf goed aarden en een energiekere uitstraling creëren.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Nov 2004

Ja, ik vind het dus wel lastig om daar een balans in te vinden. Ik had zeg maar altijd twee versies, life up en life down. Ik moet aan zien te voelen hoe het bij dit paard werkt.

Alleen wat bedoel je met jezelf goed aarden?? Op mijn werk betekend dat op zo'n manier staan, dat je niet makkelijk omgeduwd kan worden (werk in de kinder en jeugd psychiatrie). Is dit een beetje wat je ermee bedoelt?

Groetjes, Sarah

Ja, dat bedoelde ik maar dan in figuurlijke zin! En dat in tegenstelling tot een 'onderdanige' houding, die voor mij gevoelsmatig althans 'wankel' is. Als je begrijpt wat ik bedoel!

Aangemeld
    Nov 2004

Ja, snap ik....

Ben vandaag weer bij haar geweest en ben nu op een voor mij 'normale' manier gaan staan, alleen dan niet zo naar haar hoofd gericht.

Kon al veel meer met haar en ze keek ook al minder boos. Ik ben wel nog steeds bijtijds gestopt, zodat ze de kans ook niet had om 'iets' te gaan doen.

Ik denk dat het wel goedkomt.

Groetjes, Sarah

Bladwijzers

Forum Rechten