Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 46 tot 59 van de 59

Topic: Voer bij NH-ers

  1. #46
    Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Muntendam (Gr.)
    Berichten
    156

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Knoflook wordt gegeven omdat het het bloed zou zuiveren. Het is eigenlijk een kuur en niet iets wat je continu zou moeten geven.
    Ik voer knoflooksnipper en die kun je gewoon langdurig geven. Mensen en dieren slikken ook wel knoflooktabletten (landurig). Dieren vaak tegen vlooien enz.

    Knoflook is zonder gevaar goed te gebruiken. Doe het al jaren en de dierenarts zegt vast niet zomaar dat het goed is voor de paarden.

    Als je een kleine hoeveelheid knoflook dagelijks binnen krijgt geeft dit geen problemen voor je gezondheid-lichaam.

    Ik heb dit voor de tijd wel goed uitgezocht en er zijn heel veel dieren en mensen die het zonder problemen langdurig gebruiken.

    Groetjs Chrissie
    Mijn dieren zijn mijn alles.

  2. #47
    Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Muntendam (Gr.)
    Berichten
    156

    Re: Voer bij NH-ers

    Onderstaande tekst heb ik even opgezocht. Dit is al langer bekend. Teveel is nooit goed. Maar de mate waarin mijn paarden het krijgen is niet zo hoog. Ik weet ook wel als je teveel knoflook geeft, dit niet goed is. Maar de hoeveelheid die mijn paarden krijgen is de geadviseerde dosis.

    UI EN KNOFLOOK GEVAARLIJK VOOR DIEREN!!!

    Recente onderzoeken hebben aangetoond dat Ui en familie van de ui waar knoflook onder valt, gevaarlijk is voor kleine dieren. Het kan ook voorkomen dat grotere dieren zoals paarden er ook last van kunnen hebben en dood aan kunnen gaan.

    Op een van de stukjes die ik op het internet tegenkwam werd er beschreven dat een hond zeer ziek aangetroffen werd. Na onderzoek bleek dat hij zware bloedarmoede had. Dit werd veroorzaakt door het eten van een redelijke portie uien waar hij bij kon.

    De ui behoort tot de familie Allium waar ook de Knoflook, Leek, Shallot en Chive onder vallen.
    Ui = Allium Sepa
    Knoflook = Allium Sativum
    Leek = Allium Porrum
    Shallot = Allium Ascalonium
    Chive = Allium Schoenoprasum

    Er staat een stukje op de site van Iams die onder andere de Eukanuba voor honden maakt, dat er aan hun diervoeders geen knoflook of ui aan toe gevoegd is.
    Vaak worden deze poeders gebruikt om meer smaak aan het eten te geven. Voor paarden wordt knoflook zelfs apart in emmers verkocht. Let dus goed op wat en hoeveel je geeft. Volgens verschillende sites kan knoflook minder kwaad dan ui maar ook bij knoflook wordt bloedarmoede (Heinz-body hemolytic anemia) geconstateerd.

    Ui en knoflook worden vaak als bloedverdunners gegeven. Met dit gegeven kan je zelf ook concluderen dat te veel zeker niet goed kan zijn... maar wat is te veel? Beter is om het zeker aan kleine huisdieren dus vooral NIET te geven...
    Mijn dieren zijn mijn alles.

  3. #48
    Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Muntendam (Gr.)
    Berichten
    156

    Re: Voer bij NH-ers

    Eén van de kenmerken van het dagelijks rantsoen van paarden in de vrije natuur is de aanwezigheid van een enorm aantal verschillende stoffen. Paarden in een kudde in de vrije natuur verplaatsen zich voortdurend en voeden zich met duizenden verschillende stoffen. Het rantsoen in de natuur bestaat immers niet alleen uit een grote hoeveelheid verschillende grassoorten, maar ook uit kruiden, planten, struiken, bomen, fruit en wortels. Deze natuurproducten zijn rijk aan zeer veel verschillende stoffen. Niet alleen aan vitaminen, mineralen, aminozuren en sporenelementen, maar ook aan stoffen met bijvoorbeeld een desinfecterende, antibiotische, spijsverteringsbevorderende, bloedreinigende, krampstillende of rustgevende werking. Bovendien likken paarden in de vrije natuur aan rotsen en eten aarde en klei, waardoor het rantsoen nog eens extra aangevuld wordt met belangrijke mineralen en sporenelementen. Hierdoor wordt in alle behoeften van het paard voorzien.
    Mijn dieren zijn mijn alles.

  4. #49
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Voer bij NH-ers

    Dit is wel een intressant artikel over knoflook
    Feeding Garlic to horses
    Ik weet niet meer waar ik dit vandaan heb.. in denk pn

    Ik vind die knoflookrage eigenlijk ook een beetje té... ik geef het niet.
    Dat veel mensen het probleemloos geven vind ik niet een reden om het wel te gaan gebruiken. Ik ken ook weinig mensen die de positieve eigenschappen van knoflook aan hun paard hebben gemerkt (ook al krijg 9 van de 10 paarden bij ons op stal altijd knoflook), dus in hoeverre kan je de negatieve gevolgen waarnemen... vraag ik me dan af.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  5. #50
    Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    1.108

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Chrissie
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nicolien
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Chrissie
    "FoeneKnof Zeewier is een lekkere en gezonde aanvulling voor een goede weerstand, een gezonde spijsvertering en een mooie glanzende vacht."
    IK zou knoflook niet aan iemand aanraden. Het heeft een bloedzuiverende werking, maar waarom moet je je paard zijn bloed zuiveren? Ook kan knoflook bloedarmoede veroorzaken.
    (Een van m'n paarden voerde ik ook knoflook en heeft bloedarmoede gehad, vandaar dat ik er zo tegen ben )
    Heb al jaren goeie ervaringen met knoflook. Je moet het ook niet in een grote hoeveelheid voeren.

    De symptomen van bloedarmoede zijn onder andere lusteloosheid, bleke slijmvliezen, minder werklust, kortademigheid en een verminderd uithoudingsvermogen. Bloedarmoede kan worden veroorzaakt door een gebrek aan ijzer . Andere oorzaken zijn onder andere onvoldoende proteïne (eiwit), koper, jodium, vitamine E, foliumzuur, vitamine B6 of vitamine B12. Bloedarmoede komt vooral voor bij jonge paarden die een worminfectie (gehad) hebben, bij sportpaarden en bij paarden die onvoldoende worden bijgevoerd. Of uw paard daadwerkelijk aan bloedarmoede lijdt, kan worden bepaald door een bloedonderzoek door uw dierenarts.
    Die kenmerken had mijn merrie dus. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ze geen biks meer mocht van de dierenarts, er niet ontzettend veel gras stond en ze een veulen aan de voet had lopen. Hierbij voerde ik wel knoflook en zweewier, maar dat heeft haar nog meer verzwakt.

    Tuurlijk kan knoflook voor sommige paarden goed zijn, bijv. op advies van de DA. Maar 'zomaar' voeren kan je naar mijn idee beter niet doen

  6. #51
    Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Muntendam (Gr.)
    Berichten
    156

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Dit is wel een intressant artikel over knoflook
    Feeding Garlic to horses
    Ik weet niet meer waar ik dit vandaan heb.. in denk pn

    Ik vind die knoflookrage eigenlijk ook een beetje té... ik geef het niet.
    Dat veel mensen het probleemloos geven vind ik niet een reden om het wel te gaan gebruiken. Ik ken ook weinig mensen die de positieve eigenschappen van knoflook aan hun paard hebben gemerkt (ook al krijg 9 van de 10 paarden bij ons op stal altijd knoflook), dus in hoeverre kan je de negatieve gevolgen waarnemen... vraag ik me dan af.
    Zomaar voeren moet je het ook niet doen.

    Mijn KPWNer krijgt Foeneknof rozenbottel (foenegriek, knoflook en rozenbotten) en daardoor hoeft ze geen medicijnen voor haar dampigheid.

    Mijn Fjordenpaard heeft veel baat bij de foeneknof zeewier voor haar zomereczeem.

    In de mate waarin ik het voer hebben de paarden er baat bij, maar kan het niet schadelijk zijn.

    Voor mijn KPWNer gebruik ik ook wel eens tussendoor een kruidenmix (booster) voor haar weerstand weer eens verminderd.

    Ik vind ook niet dat iedereen zomaar extra´s bij moet gaan voeren of dat iedereen knoflook moet gaan gebruiken, maar zolang mijn paarden er baat bij hebben blijf ik het voeren.

    Groetjes Chrissie
    Mijn dieren zijn mijn alles.

  7. #52
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: Voer bij NH-ers

    Pas geleden heb ik nog een heel artikel over knoflook gelezen. Deze mensen waren na studie hierover van mening dat knoflook geen werking had. In grote mate kun je zelfs je paard ermee vergiftigen.
    In de natuur eten paarden ook geen knoflook of gaan ernaar opzoek. Zoals ze zeggen keep it natural.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  8. #53
    Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Muntendam (Gr.)
    Berichten
    156

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door spinner
    Pas geleden heb ik nog een heel artikel over knoflook gelezen. Deze mensen waren na studie hierover van mening dat knoflook geen werking had. In grote mate kun je zelfs je paard ermee vergiftigen.
    In de natuur eten paarden ook geen knoflook of gaan ernaar opzoek. Zoals ze zeggen keep it natural.
    Het rantsoen in de natuur bestaat immers niet alleen uit een grote hoeveelheid verschillende grassoorten, maar ook uit kruiden, planten, struiken, bomen, fruit en wortels. Deze natuurproducten zijn rijk aan zeer veel verschillende stoffen. Niet alleen aan vitaminen, mineralen, aminozuren en sporenelementen, maar ook aan stoffen met bijvoorbeeld een desinfecterende, antibiotische, spijsverteringsbevorderende, bloedreinigende, krampstillende of rustgevende werking. Bovendien likken paarden in de vrije natuur aan rotsen en eten aarde en klei, waardoor het rantsoen nog eens extra aangevuld wordt met belangrijke mineralen en sporenelementen

    Dit vinden de paarden die wij houden niet terug in hun hooi of grasland.
    Mijn dieren zijn mijn alles.

  9. #54

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Nee dit is gewoon het wettelijke maximum, wat er echt in het voer zit, geen idee. Ik heb een mail gestuurd naar de Havens wat er in 'mijn' voer zit voor hoeveelheid. Ben benieuwd. Maargoed, ik voer maar 1/2 kg pd, dus het zal wel loslopen dan.
    Het wettelijk maximum voor wat?
    Ik neem aan voor paardenvoer? BHA en BHT zijn verboden voor menselijke consumptie omdat ze kankerverwekkend zijn.
    Ik wil dat dus niet in mijn voer hebben en daarom heb ik als bijvoer concept brokjes van Hartog, daar zitten geen BHT en BHA's in.
    Is dus ook maar beperkt houdbaar!

    Van knoflook kan een paard slecht funcionerende nieren krijgen.
    Is te zwaar om te verwerken door de nieren.

  10. #55
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bonnigje
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Nee dit is gewoon het wettelijke maximum, wat er echt in het voer zit, geen idee. Ik heb een mail gestuurd naar de Havens wat er in 'mijn' voer zit voor hoeveelheid. Ben benieuwd. Maargoed, ik voer maar 1/2 kg pd, dus het zal wel loslopen dan.
    Het wettelijk maximum voor wat?
    Ik neem aan voor paardenvoer?
    De maximaal aanvaardbare dosis is 0,5 mg/kg lichaamsgewicht per dag. Dat is wettelijk vastgelegd, voor zowel BHA als BHT, voor mens en diervoeder.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bonnigje
    BHA en BHT zijn verboden voor menselijke consumptie omdat ze kankerverwekkend zijn.
    Verboden? Nou nee dat heb ik nergens gevonden. Het zit in bijna al het menselijke voedsel, bijv. pindakaas. Het is vooral om schimmelvorming tegen te gaan, dus langere houdbaardheid.
    Ik kreeg een mail van de havens adviseur dat dit idd in het voer zit, de hoeveelheid noemde hij (natuurlijk...) niet maar het was bij wet vastgelegd. En bij mensen ook!
    Kanker heb ik ook nergens gelezen, alleen een lever aandoening en oedeem (niet dat je dat wilt krijgen )

  11. #56
    Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Muntendam (Gr.)
    Berichten
    156

    Re: Voer bij NH-ers

    [/quote] Van knoflook kan een paard slecht funcionerende nieren krijgen.
    Is te zwaar om te verwerken door de nieren.[/quote]

    Teveel is nooit goed. Maar in mindere mate heeft het een effectieve werking voor mijn paarden (luchtwegen-zomerexceem).

    Net als met alcohol heb je dit. Een klein beetje is goed voor je, maar teveel is niet goed (voor de mens).
    Mijn dieren zijn mijn alles.

  12. #57
    Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Muntendam (Gr.)
    Berichten
    156

    Re: Voer bij NH-ers

    Ik ga overstappen op andere kruiden voor door het voer van mijn paarden. Dit mengsel kan ik bij alle 3 paarden gebruiken en is een goeie toevoeging op hun voeding. Vooral omdat het hooi en gras van tegenwoordig niet meer de extra´s geven die ze nodig zijn.

    Natuurmix

    Een lekkere en gezonde aanvulling voor ieder paard! Speciaal voor uw gemak hebben wij een lekker, gezond en voordelig kruidenmengsel samengesteld met een groot aantal kruiden die in en rond een ouderwetse kruidenwei volop groeiden. Met dit kruidenmengsel biedt u uw paard duizenden verschillende stoffen voor het behoud van een goede gezondheid, een soepel bewegingsapparaat, een gezonde huid en luchtwegen, een goede bloedsomloop en het optimaal functioneren van de spijsvertering en de lichamelijke afweerprocessen. De kruiden zijn rijk aan natuurlijke vitaminen, mineralen, sporenelementen en aminozuren. Met Paardendrogist-Natuurmix biedt u uw paard een breed scala stoffen waaruit het lichaam zelf de benodigde stoffen kan selecteren. Bovendien maakt deze Natuurmix iedere voeding extra smakelijk.
    Mijn dieren zijn mijn alles.

  13. #58
    Actief Forumlid werner's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2004
    Locatie
    Duffel (België)
    Berichten
    164

    Re: Voer bij NH-ers

    Ik heb mijn paard nog maar van begin oktober vorig jaar. Hij staat 24/7 buiten en heeft een schuilstal. In het begin stond hij op een groene wei en heeft hij enkel gras gegeten. Toen die kaler werd ben ik hooi beginnen bijvoeren. Omdat ik hem toch wat te mager vond, krijgt hij nu minstens 8 kg hooi per dag en 2,3 kg gemengde biks (van Engelse origine) + 75 g zouten/mineralen die ik eronder meng (met een liksteen kan je moeilijker controleren dat ze elke dag wel genoeg opnemen).

    Dit is de basisvoeding voor geen/min werk. Moest hij harder moeten presteren zou hij nog een extra andere mengeling moeten krijgen, maar dat is bij mij niet het geval. Van zodra ze terug op nieuw gras kunnen, valt de basisbrok terug tot 1,3 kg/dag. In het tussenseizoen 1,8 kg (omdat het gras dan minder rijk is). Enkele keren per week krijgt hij een paar wortels en heel soms een appeltje.

    Ik dacht hem eerst ook uitsluitend op hooi te zetten, maar liet me vertellen dat de kwaliteit van het hooi in onze landen niet optimaal is en dat verschillende stoffen erin ontbreken.

    Ik voer dit schema nu al meer dan 2 maanden en hij begint er terug wat voller uit te zien en hij voelt zich blijkbaar prima en smikkelt alles altijd lekker op.

    Oh ja, het is wel een kerel van 600 kg, dus vergis je niet met de hoeveelheden die ik opgesomd heb.
    Als je altijd doet wat je gedaan hebt, krijg je altijd wat je gekregen hebt...

    Mensen die ergens in slagen zijn dromers die hebben blijven doorzetten...

  14. #59
    Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Muntendam (Gr.)
    Berichten
    156

    Re: Voer bij NH-ers

    Het is jammer dat ons de kwaliteit van het hooi in onze landen niet optimaal is en dat verschillende stoffen erin ontbreken. Hierdoor voer ik ook niet uitsluitend hooi.

    Ze hebben gewoon wat extra´s nodig.
    Mijn dieren zijn mijn alles.

Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •