Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 59

Topic: Voer bij NH-ers

  1. #1

    Voer bij NH-ers

    Op dit forum komen mensen die interesse hebben in NH.
    Dat is op een natuurlijk manier omgaan met je paard.
    Sommige gaan daar heel ver in en willen daar veel in leren. En dat is geweldig! Onze paarden zullen er allen hartsikke blij mee zijn.

    Maar wat mij opvalt is dat op dit voeding forum erg weinig over voer wordt gesproken.
    Hoe kan je op een NH manier bezig zijn met je paard zonder ook kritisch te zijn naar wat je je paard voert?

    Voor mij persoonlijk is dat heel tegenstrijdig.
    Ik voer zelf natuurlijke voeding opbasis van kruiden.
    Ik vind niet dat iedereen dat moet voeren.

    Maar ik vind wel dat als je op zo'n bewuste manier met je paarden omgaat het misschien nog wel belangrijker is dat je paard in de basis zelf natuurlijk is.
    Dat hij gezond is op een natuurlijke manier.
    En dan bedoel ik het totaal plaatje van de manier van hoefverzorging, huisvesting en voeding.
    Deze basis dingen zouden picobello moeten zijn als je ook je paard op een NH wijze benaderd. Maar ik doel hier met name op voeding.

    Wat vinden jullie daarvan?
    Houden jullie ook zo bezig met voeding, hoefverzorging en stalling zoals je met NH bezig bent?

  2. #2
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Voer bij NH-ers

    Ik zat daar gisteren ook over te denken

    Ik geloof dat ik het vergelijk met alternatieve mensen (ja sorry hoor ) van die geitewollensokken mensen.
    Die eten geen kleurstoffen, geen overbodige toevoegingen, geen vlees, dragen geen leer, kweken kruiden in de tuin, gebruiken bachbloesems, bezoeken een homeopaat, gaan op ontslakkingsweek, lezen boeken over auras...

    En je hebt 'gewone' mensen. Eten bij de mac, kopen hippe kleren, kijken GTST, lezen Peter R de Vries, en gaan zonnen op Tenerife...

    Dan heb je daar mensen tussenin zitten...

    Ik denk dat NH-ers er vaak tussenin zitten. Ik in ieder geval wel
    Ik heb zeker interesse in het alternatieve maar ga er niet helemaal in op.
    Zo ga ik ook met mijn paard om. Welzijn (huisvesting) staat op nr.1, communicatie met hem staat op een goede 2. De rest vind ik ook belangrijk en denk er ook zeker overna, maar wil en durf er niet helemaal in mee te gaan.

    Ik vertrouw voor een groot deel toch wel op de voerfabrikanten. Heb wel voorkeur, bijv. Havens omdat zij hebben aangegeven niets dierlijks in het voer te verwerken. Maar stap niet van brok/muesli af, omdat ik denk dat dat de veiligste manier is een paard alle benodigde vit/min binnen te krijgen.
    Maar geef hem daarnaast maar 1 kg, omdat dat dan genoeg zou moeten voldoen.

    Zelfde met hoeven. Hij loopt al sinds ik hem heb, al voor ik iets van NH wist, ijzerloos. Ik zou graag een goede natural hoefsmid hebben, maar die zijn hier niet en als ze willen komen zijn ze erg duur.

    Ik ga niet zelf zitten snijden, ik ben geen smid en als een gewone smid hem bekapt loopt hij prima, hoefjes zijn warm etc.

    Ik denk dus overal over na, maar ga er niet zomaar in mee.... Als ik daar geen hele goede reden voor zie.

    wat ik wel gek vind: sommige mensen slaan wat hun paard betreft helemaal door naar het alternatieve/natuurlijke, maar zelf doen ze er amper aan mee?
    Dat verbaast me, en ik vind het enigzins hypocriet

  3. #3
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    wat ik wel gek vind: sommige mensen slaan wat hun paard betreft helemaal door naar het alternatieve/natuurlijke, maar zelf doen ze er amper aan mee?
    Dat verbaast me, en ik vind het enigzins hypocriet
    Tja zo ben ik misschien een beetje

    Paard staat 24/7 buiten
    Hoeven worden natuurlijk bekapt (doe ik zelf)
    Voeding is natuurlijk (onbeperkt hooi en zemelen + Ursonne)
    ga op PNH manier met hem om
    Heb boomloos zadel
    Geen dekens

    Tja en wat mijzelf betreft...gelukkig geen vakanties naar Tenerife . Maar ik let niet erg op wat ik eet, sport niet (naja paardrijden dan..), draag kleiding die gemaakt wordt door kindertjes in India, schoenen van dooie koe. Ik eet vlees, maar probeer wel zoveel mogelijk biologisch (nog niet genoeg vind ik zelf, daar gaan we dus aan werken). Mijn rugzak/stoel/bureau zijn niet anatomisch verantwoord etc etc

    Ach als het paard het maar goed heeft he
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  4. #4

    Re: Voer bij NH-ers

    Ik vind dat je alles moet dan zoals je het zelf goed vind.
    als het maar goed overwogen is

    Er zijn zoveel mensen die zeggen dat een paard het goed doet op een bepaald voer, terwijl er volgens mij dan gebreken zijn die aangeven dat ze het niet goed op die voeding doen.

    Ik ben niet echt voor het alternatieve in eerste instantie.
    Ik vertrouw zeer op de wetenschap. In de medische wereld is voldoende onderzoek gedaan om te weten wat wel of niet goed is.
    Dat wil niet zeggen dat het alternatieve af en toe geen uitkomst kan bieden.

    Wat is de clou van communicatie met je paard als zijn darmen gronisch van slag zijn ... om het maar even cru te zeggen.
    je gaat toch eerst voor het welzijn van je paard voordat je gaat communiceren.

    Daarnaast denk ik ook dat er zo veel producten op de markt zijn die je je paard kan voeren. Allemaal net een beetje anders.
    De benodigde voedingsstoffen zitten er altijd in. daar denkt de fabrikant heus wel over na.
    Maar de bij producten zijn ook belangrijk, en de hoeveelheid energy die het geeft... En hoe zit het met biologisch?
    Veel mensen kiezen voor biologische producten in de supermarkt als het om hun eigeneten gaat. Maar bij paardenvoer zla je niemand horen vragen of de ingredienten van hun brokjes wel biologisch zijn geteeld!?

    Ik heb voor mezelf een geden onderzoekje gehouden en ik sta nu vierkant achter het product dat ik voer.
    Er kan niet mee gerotzooid zijn, en ik kan de energy zelf regelen.
    Ik voer dit nu inmiddels 6 jaar . Maar zo ongeveer elk jaar kijk ik er weer kritisch naar en vergelijk het met wat er dan op de markt is.
    Ik sta er altijd voor open om te wisselen van voer. Maar tot nu toe blijft dit het beste uitgebalanceerd.

    Wat ik eigenlijk wil zeggen:... denk na over wat je voert en de uitwerking daarvan.

  5. #5
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Voer bij NH-ers

    Zoals ik al aangaf, ik kijk ook kritisch ernaar, maar ben misschien te lui om het ook echt helemaal uit te spitten.

    Ik voer p/d 1kg krachtvoer waarvan 1/2 brok van de natuurlijke weg (kruiden, GMP verantwoord) en 1/2 havens reform kruiden muesli.
    Daarnaast goed 1e snede weidehooi. Naar mijn mening nog niet genoeg (ik wil graag onbeperkt) maar daarin heb ik niet alle keuzevrijheid. Dan krijgt hij nog een door de DA aanbevolen supplement voor de gewrichten.
    Ik ga, misschien tot ik het eens écht zou uitzoeken, voor bekende merken, niet echt natural, maar ik denk ook niet slecht. (de makkelijke middenweg )
    En dan nog, vaak ga je denk ik pas écht kritisch kijken als je paard iets heeft gekregen van verkeerde voeding. Nacino heeft al veeele rantsoenen gekregen, maar als hij iets had, lag het niet daar aan... op 1x te energiearm hooi na, en dat was snel veranderd.

  6. #6

    Re: Voer bij NH-ers

    de brokjes van de natuurlijke weg schijnen ook erg goed te zijn. Ik heb er persoonlijk nooit naar gekeken dus weet dat verder niet.
    Maar kan je die nog kopen???
    Ik heb begrepen dat ze daar met de noorderzon waren vertrokken .....
    Ik kocht mijn Ursonne namelijk ook altijd daar.

  7. #7

    Re: Voer bij NH-ers

    Het geeft trouwens wel goed aan wat ik bedoel..
    Je zegt zelf dat je voor de makkelijke middenweg kiest qua voeding maar je bent wel heel kritisch op de manier hoe je met paarden om gaat
    Waarom doe je dat niet andersom ?

  8. #8
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Voer bij NH-ers

    Omdat ik denk dat de voeding die ik geef niet schadelijk is.

    En omdat ik denk dat dat een andere manier van omgang met mijn paard wel schadelijk kan zijn, net als een andere manier van huisvesting.

    En de natuurlijke weg koop ik bij Mulders Mengvoeders in Oudenbosch.

  9. #9

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Omdat ik denk dat de voeding die ik geef niet schadelijk is.
    En omdat ik denk dat dat een andere manier van omgang met mijn paard wel schadelijk kan zijn, net als een andere manier van huisvesting.
    Dat denk je maar weet je het ook.

    je zegt zelf:
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Ik ga, misschien tot ik het eens écht zou uitzoeken, voor bekende merken, niet echt natural, maar ik denk ook niet slecht. (de makkelijke middenweg )
    Begrijp me goed, als dit voer jouw bevalt, prima!

    Maar i doelde in dit topic op het feit dat ik merk dat veel NH-ers het wel belangrijk vinden hoe ze moeten communiceren met paarden maar niet wat ze voeren.
    Ik denk vind dat dat andersom moet zijn.

    Als ik heel aardig tegen jou ben maar je in een huis opsluit waar ik jou alleen AH, stoommaaltijden geef -want daar zit alles in- dan wordt jij ook niet blij. Ok al kan ik heel gezellig met je kletsen.

  10. #10
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Voer bij NH-ers

    Ik vind het een prima discussie hoor

    En ik geef zeker toe, heel ver heb ik me er niet in verdiept.
    Nu denk ik wel voldoende te weten van het verteringssysteem van een paard (volg niet voor niets deze opleiding) en weet dat een kilo brok in combinatie met voldoende ruwvoer niet veel aan kan richten. De stoffen die er evt. inzitten die niet zo goed zouden zijn, die waarden zullen niet zo gauw oplopen bij 1kg p/d.

    Maar, ik vind het heel goed dat er mensen zoals jij zijn die er wél uitgebreid naar kijken! En ik hoop dat ik dat ooit ook nog eens ga doen

    En ik wordt zeker niet blij van AH maaltijden, bah, maar mijn knol nog steeds heel erg van zijn muesli en bixjes

  11. #11

    Re: Voer bij NH-ers

    Ik doel ook niet speciaal op jou.
    Ik vraag me alleen wel af hoe ver daar in het algemeen naar gekeken wordt door NH ers...
    Nogmaals het lijkt of NH-ers het wel belangrijk vinden hoe ze moeten communiceren met paarden maar niet wat ze voeren.
    Ik denk vind dat dat andersom moet zijn.

  12. #12
    Actief Forumlid Naepir's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    287

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bonnigje
    Ik doel ook niet speciaal op jou.
    Ik vraag me alleen wel af hoe ver daar in het algemeen naar gekeken wordt door NH ers...
    Nogmaals het lijkt of NH-ers het wel belangrijk vinden hoe ze moeten communiceren met paarden maar niet wat ze voeren.
    Ik denk vind dat dat andersom moet zijn.
    Ik vond voer ook niet belangrijk genoeg om er eens voor te gaan zitten. Dat kwam gedeeltelijk omdat ik geen eigen paard had en ik vond het ook niet interessant. Maar nu ben ik me wel er in gaan verdiepen, maar vind het wel erg ingewikkeld.
    Mijn paard heeft in principe genoeg aan kuil en hooi, maar hoe weet ik of hij wel voldoende vitamines, mineralen en meer van dat soort dingen binnen krijgt? En na het poetsen krijgt hij altijd een paar handjes brok. Maar ja, daar zitten ook vast dingen in waarvan je niet wilt dat je paard het binnenkrijgt.
    Qua stalling, hij staat 24 uur per dag op een wei van 4 ha.
    Hij wordt bekapt door een goede reguliere hoefsmid, maar wil later wel zelf zijn hoeven natuurlijk gaan bekappen.

  13. #13

    Re: Voer bij NH-ers

    goed bezig zou ik zeggen!

    Zolang je paard er goed uit ziet en een goede conditie heeft zou ik er vanuit gaan dat hij idd voldoende heeft aan zijn hooi en kuil.

  14. #14
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bonnigje
    goed bezig zou ik zeggen!

    Zolang je paard er goed uit ziet en een goede conditie heeft zou ik er vanuit gaan dat hij idd voldoende heeft aan zijn hooi en kuil.
    Dat vind ik dan weer rare redenatie..
    Dat vind ik zeker niet natuurlijk. In de natuur eten ze absoluut niet alleen gras maar veel meer, in een wei/ hooi/ kuil zit/ staat dat gewoon niet.
    Daarom vind ik dat ze minimaal een aanvulling moeten krijgen, in welke vorm dan ook.
    Overigens voor energie etc. kan kuil/hooi/ gras natuurlijk prima voldoen.

    Dat ze er goed uit zien hoeft niet alles te zeggen (natuurlijk wel veel!) want een tekort aan een bepaalde stof komt meestal pas laat en heel langzaam aan het licht. En voor je er dan achter bent dat dat de oorzaak is kan het veel schade hebben aangericht.

  15. #15

    Re: Voer bij NH-ers

    In goed hooi zit alles wat een paard nodig heeft, alle voedingsstoffen waar ik het in mijn voer topic over had op de prarie.
    Als je een paard geen krachtvoer geeft zal het meer hooi eten.
    Mits dat hooi van goede kwaliteit is kan dat zeker voldoende zijn.
    Zeker bij koudbloeden.
    Het mooiste is hooi van weides waar van alles groeit (liefst geen jacobs kruiskruid) Maar vaak zitten er wel wat distels of brandnetels in. In brandnetels zit veel clacium en de knoppen van distels zitten heel veel voedingsstoffen....

    Als je 2 jaar oud hooi geeft van een schrale wei is dat natuurlijk anders, maar daar ga ik niet vanuit.
    Daar is veel uit verdwenen.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •