Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 59

Topic: Voer bij NH-ers

  1. #31
    Actief Forumlid Tozalin's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    496

    Re: Voer bij NH-ers

    ehm.. hoe krijg je lucht uit een paardenbuik???
    misschien door veel scheten laten...?? (tis maar een ideetje)

  2. #32
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Hoeveel gaat er in een pot biks Julie? Hoeveel kilo (gram) is dat?
    Hoi, een pot is 500 gram, dus per dag krijgt ze 750 gram biks en een hele hoop kuil. Maar welke voedingsstoffen(mineralen, calcium, en weet ik veel wat nog allemaal) zijn echt noodzakelijk voor een paard? En in welke hoeveelheid?

    xxx julie

  3. #33
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Voer bij NH-ers

    Een paard dat alleen lichte arbeid verricht, kan in principe zonder krachtvoer. Uiteraard heeft hij wel veel ruwvoer nodig, bij voorkeur onbeperkt (tenzij je een paard hebt dat daar te dik van wordt). Daarnaast nog een liksteen, en dan heeft je paard in principe voldoende. Ik zeg nadrukkelijk: in principe. Want het hangt er wel vanaf wat voor kwaliteit ruwvoer je geeft. Ik geef Atli daarom voor de zekerheid wel wat muesli en zeewier, zodat ik zeker weet dat hij voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Maar voor de energiebehoefte geef ik dus geen krachtvoer; het gaat me puur om de vitaminen en mineralen.

  4. #34
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Omdat ik denk dat de voeding die ik geef niet schadelijk is.

    En omdat ik denk dat dat een andere manier van omgang met mijn paard wel schadelijk kan zijn, net als een andere manier van huisvesting.

    En de natuurlijke weg koop ik bij Mulders Mengvoeders in Oudenbosch.
    Hoi Nacino,

    Ahaaa ben jij de andere klant die de nat weg koopt bij Mulders ? Hihi, ik ben nu sinds een paar maanden ook de basisbrok aan het geven. Ze hadden het bij Mulders dus liggen voor een klant, dus ik kon ook wel een zak meenemen !
    Waarom geef je trouwens niet 1 kilo nat weg basisbrok ? Waarom maar een halve kilo en nog een 1/2 kilo ander voer erbij ?
    Ik geef mijn paard 1 kilo basisbrok, omdat daar dan nog niet zoveel vit en min inzitten voer ik nog extra Ursonne bij.

    Groetjes,

    Maris

  5. #35
    Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    1.108

    Re: Voer bij NH-ers

    Mijn pony's staan 24/7 op het land. Ze krijgen daar ook hooi in onbeperkte mate.
    M'n merrie krijgt 's ochtends en 's avonds een klein handje biks en musli met wat wortels. Ze heeft het waarschijnlijk niet nodig, maar toch voor de zekerheid.
    M'n veulen krijgt 1/2 kilo biks en een paar worteltjes.

  6. #36
    Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Muntendam (Gr.)
    Berichten
    156

    Re: Voer bij NH-ers

    Voeding is heel belangrijk, maar ook een moeilijk onderwerp. Niet elk paard heeft dezelfde behoeftes. Heb 2 Fjordenpaarden en een KPWN. Ze krijgen alle 3 eiwitarm brok (´s avonds beetje door hun mix van appels en wortelen). Daar doorheen doe ik een beetje foeneknof zeewier. ´s morgens krijgen ze een klein beetje muesli met foeneknof zeewier erdoor.

    Ze hebben onbeperkt water staan. Overdag staan ze in de paddock en kunnen ze in en uit de stal lopen. ´S nachts staan ze met zijn 3en in de stal (groepsstal). Hooi dagelijks en dan over 4 keer verdeeld.

    "FoeneKnof Zeewier is een lekkere en gezonde aanvulling voor een goede weerstand, een gezonde spijsvertering en een mooie glanzende vacht."

    Mijn beide merries hebben vooral veel baat bij dit produkt (dampigheid en zomereczeem). Ik gebruik wel eens vaker produkten van de paardendrogist. Niet voor elk wisse wasje, maar als alternatief voor medicijnen. Mijn KWPNer heeft wel eens wat kwaaltje (slechte weerstand, zomer/winterdip, schimmel, dampigheid, enz.) Hiervoor gebruik ik dan liever een natuurlijk alternatief.

    Groetjes Chrissie
    Mijn dieren zijn mijn alles.

  7. #37
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    Ahaaa ben jij de andere klant die de nat weg koopt bij Mulders ? Hihi, ik ben nu sinds een paar maanden ook de basisbrok aan het geven. Ze hadden het bij Mulders dus liggen voor een klant, dus ik kon ook wel een zak meenemen !
    Hihi, dat hebben ze vast niet alleen voor mij, ik koop maar 1 zak per 2 maanden
    En ze hadden het al voor ik het kocht, mijn oude instructrice kocht het ook, en ze hebben het bijna nergens anders.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    Waarom geef je trouwens niet 1 kilo nat weg basisbrok ? Waarom maar een halve kilo en nog een 1/2 kilo ander voer erbij ?
    Ik geef mijn paard 1 kilo basisbrok, omdat daar dan nog niet zoveel vit en min inzitten voer ik nog extra Ursonne bij.
    Tja dat is een goede vraag... waarom. Ik heb nog nooit een slechte ervaring met Havens gehad. De muesli en brok daarvan beviel altijd goed en het is toch een gerenomeerd merk. De natuurlijke weg is me wel aanbevolen (zou goed voor de gewrichten zijn..) maar voor mij gemoedsrust, en voor het lekkere voor Nacino misschien voer ik het 1:1.

    Volgens de meeste dierenartsen die ik erover gehoord heb is 1 kg basisbrok p/d voldoende om in alle vit./min. behoeften te voorzien voor een paard. Dus ik voer 1 kg

  8. #38
    Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    1.108

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Chrissie
    "FoeneKnof Zeewier is een lekkere en gezonde aanvulling voor een goede weerstand, een gezonde spijsvertering en een mooie glanzende vacht."
    IK zou knoflook niet aan iemand aanraden. Het heeft een bloedzuiverende werking, maar waarom moet je je paard zijn bloed zuiveren? Ook kan knoflook bloedarmoede veroorzaken.
    (Een van m'n paarden voerde ik ook knoflook en heeft bloedarmoede gehad, vandaar dat ik er zo tegen ben )

  9. #39
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    Ahaaa ben jij de andere klant die de nat weg koopt bij Mulders ? Hihi, ik ben nu sinds een paar maanden ook de basisbrok aan het geven. Ze hadden het bij Mulders dus liggen voor een klant, dus ik kon ook wel een zak meenemen !
    Hihi, dat hebben ze vast niet alleen voor mij, ik koop maar 1 zak per 2 maanden
    En ze hadden het al voor ik het kocht, mijn oude instructrice kocht het ook, en ze hebben het bijna nergens anders.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    Waarom geef je trouwens niet 1 kilo nat weg basisbrok ? Waarom maar een halve kilo en nog een 1/2 kilo ander voer erbij ?
    Ik geef mijn paard 1 kilo basisbrok, omdat daar dan nog niet zoveel vit en min inzitten voer ik nog extra Ursonne bij.
    Tja dat is een goede vraag... waarom. Ik heb nog nooit een slechte ervaring met Havens gehad. De muesli en brok daarvan beviel altijd goed en het is toch een gerenomeerd merk. De natuurlijke weg is me wel aanbevolen (zou goed voor de gewrichten zijn..) maar voor mij gemoedsrust, en voor het lekkere voor Nacino misschien voer ik het 1:1.



    Ik koop 1 zak per maand, dus rijk worden ze bij Mulders niet van ons !

    De brok van de nat weg zou wel minder goed werken als je er toch nog brok bij geeft die wel vervuilende stoffen bevat .......... ( en Havens bevat ook nog E 320 en E 321 !)

    Groetjes,

    Maris

    Volgens de meeste dierenartsen die ik erover gehoord heb is 1 kg basisbrok p/d voldoende om in alle vit./min. behoeften te voorzien voor een paard. Dus ik voer 1 kg

  10. #40
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    De brok van de nat weg zou wel minder goed werken als je er toch nog brok bij geeft die wel vervuilende stoffen bevat .......... ( en Havens bevat ook nog E 320 en E 321 !)
    Waarom zou het dan minder goed werken? Omdat hij 'maar' 1/2 kg pd krijgt, of omdat het gemengd is met Havens?

    En die E-nummers... laten we zeggen, er voor mezelf amper op letten en voor mijn paard wel, nee dat vind ik een beetje hypocriet.
    Ieder voor zich hoor... daar niet van.

  11. #41
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Voer bij NH-ers

    Was toch nieuwsgierig , heb het ff opgezocht, misschien vinden meer mensen het interessant.
    En, ik zal eens kijken hoeveel er in de Havens muesli zit.

    Anti-oxidanten E220 – E321

    E 320: butylhydroxyanisol (BHA) G
    E 321: butylhydroxytolueen (BHT) G

    G: Mogelijk bereid uit een genetisch gemodificeerd gewas of mogelijk geproduceerd door een genetisch veranderd micro-organisme

    Anti-oxidanten
    Zuurstof uit de lucht kan reageren met bestanddelen uit het voedsel. Hierdoor kan vet bijvoorbeeld ranzig worden of een levensmiddel verkleuren. Anti-oxidanten voorkomen bederf van het voedsel door inwerking van zuurstof. Veel anti-oxidanten zijn natuurlijke stoffen (vitamine E) of natuurlijke voedingszuren (vitamine C en citroenzuur). Anti-oxidanten worden voornamelijk toegevoegd aan plantaardige en dierlijke olien en vetten en vleeswaren.

    Over anti-oxydanten is de laatste tien jaar veel te doen. Anti-oxidanten zijn veelal chemische middelen die bij inname van te hoge hoeveelheden bijzonder nadelig kunnen zijn voor de gezondheid. De totale hoeveelheid van een of meer synthetische anti-oxydanten in diervoeding mag niet hoger zijn dan 150 mg per kilo voedsel. Er geldt een aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) van 0,5 mg/kg lichaamsgewicht per dag voor alle anti-oxydanten tezamen. De volgende chemische anti-oxydanten worden vaak in diervoeders gebruikt:

    E320 Butylhydroxyanisol (BHA)
    Bepaald is dat van BHA maximaal 0,5 mg/kg lichaamsgewicht per dag aanvaardbaar is. Indien met deze hoeveelheid rekening gehouden wordt, is BHA, voor zover bekend, volkomen veilig. Bij overdosering vergroot het de kans op afbraak van belangrijke voedingsbestanddelen zoals vitamine D. Sommige mensen en dieren reageren op het middel met oedeemvorming. Voor mensen jonger dan 1 jaar is het middel in het geheel verboden!

    E321 Butylhydroxytolueen (BHT)
    De maximaal aanvaardbare dosis is ook hier 0,5 mg/kg lichaamsgewicht per dag. Bij inachtnaming van deze hoeveelheid is BHT, voor zover bekend, volkomen veilig. BHT oefent invloed uit op het vetmetabolisme van de lever. Bij overdosering kan onder meer vergroting van de lever ontstaan.

  12. #42
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Voer bij NH-ers

    Hmmm, maar 150 mg anti-oxidant per kg voer.
    En een max. van 0,5 mg/kg paard

    Dan zou je een groot paard dus max 2 kg per dag mogen voeren. Nou, op maneges en pensionstallen voeren ze vaak wel het dubbele...

    Maar die max waarde van 150mg/kg is vast niet de werkelijke waarde van BHA/BHT in het voer, toch?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  13. #43
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Voer bij NH-ers

    Nee dit is gewoon het wettelijke maximum, wat er echt in het voer zit, geen idee. Ik heb een mail gestuurd naar de Havens wat er in 'mijn' voer zit voor hoeveelheid. Ben benieuwd. Maargoed, ik voer maar 1/2 kg pd, dus het zal wel loslopen dan.

  14. #44
    Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Muntendam (Gr.)
    Berichten
    156

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nicolien
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Chrissie
    "FoeneKnof Zeewier is een lekkere en gezonde aanvulling voor een goede weerstand, een gezonde spijsvertering en een mooie glanzende vacht."
    IK zou knoflook niet aan iemand aanraden. Het heeft een bloedzuiverende werking, maar waarom moet je je paard zijn bloed zuiveren? Ook kan knoflook bloedarmoede veroorzaken.
    (Een van m'n paarden voerde ik ook knoflook en heeft bloedarmoede gehad, vandaar dat ik er zo tegen ben )
    Heb al jaren goeie ervaringen met knoflook. Je moet het ook niet in een grote hoeveelheid voeren.

    De symptomen van bloedarmoede zijn onder andere lusteloosheid, bleke slijmvliezen, minder werklust, kortademigheid en een verminderd uithoudingsvermogen. Bloedarmoede kan worden veroorzaakt door een gebrek aan ijzer . Andere oorzaken zijn onder andere onvoldoende proteïne (eiwit), koper, jodium, vitamine E, foliumzuur, vitamine B6 of vitamine B12. Bloedarmoede komt vooral voor bij jonge paarden die een worminfectie (gehad) hebben, bij sportpaarden en bij paarden die onvoldoende worden bijgevoerd. Of uw paard daadwerkelijk aan bloedarmoede lijdt, kan worden bepaald door een bloedonderzoek door uw dierenarts.

    Knoflook is rijk aan vitamine A, B1, B2 en zwavel. Knoflook wordt veel gebruikt voor een optimale weerstand, een gezonde huid, gezonde luchtwegen en een goede bloedsomloop. Ook goed tegen vliegen, luizen, muggen, enz.

    Heb een merrie met dampigheid en 1 met zomereczeem, dus de paarden hebben er veel baat bij. Heb nog nooit eerder gehoord dat een paard bloedarmoede heeft gekregen door gebruik van knoflook. Maar het kan natuurlijk.

    Ik kan niet anders zeggen, dan dat het mij en de paarden goed bevalt. Mijn dierenarts heeft het mij geadviseerd zelfs.

    Groetjes Chrissie
    Mijn dieren zijn mijn alles.

  15. #45
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Voer bij NH-ers

    Knoflook wordt gegeven omdat het het bloed zou zuiveren. Het is eigenlijk een kuur en niet iets wat je continu zou moeten geven.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •