Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 59

Topic: Voer bij NH-ers

  1. #16
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Voer bij NH-ers

    Dat topic heb ik niet gelezen.

    Maar daar zit dus mijn 'ik kies voor safe' idee. Hooi is ieder jaar anders, wisselt heel sterk van kwaliteit. En veilige weides (zoals je al zegt, zonder JKK) betekent meestal ook weides met bijna alleen gras, hopelijk nog in meerdere soorten dan alleen engels raai.
    Ik durf dus niet te gokken op dat het wel goed (voldoende vit. etc) hooi zal zijn, de energie waarde durf ik wel in te schatten, maar de rest niet.

    Dan nog helaas het verschil dat jij je eigen hooi kan inkopen en ik helaas (nog) niet

  2. #17
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Voer bij NH-ers

    Ik denk dat dit weer gedeeltelijk uitloopt op een discussie huisvesting. Wat ik daarover vind ik op dit forum wel te vinden. Ik denk er zeker over na, net als over wat ik mijn paard voer e.d, maar dnek hier toch nog anders over dan de meeste mensen hier.

    Mijn paard staat overigens in de zomer wel 24/7 op een weide vol met verschillende grassen en kruiden, maar als hij echt in training is merk ik dat dat ook gewoon niet genoeg is. Dan voer ik een schep muesli per dag bij die past bij het rantsoen voor de nodige energie en ziet mn poaard er weer een stuk beter uit. Kijk, prima alles natuurlijk, maar het gaat ook om het resultaat. Als je paard gezond is zegt dat genoeg denk ik (er even van uitgaande dat ej geen rommel voert).

  3. #18
    Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    228

    Re: Voer bij NH-ers

    Ach helemaal natuurlijk gaat mij echt niet lukken. We hebben hier (helaas) geen steppe waar ze precies kunnen vinden wat ze nodig hebben. Bovendien willen we erop zitten en laat ik hem langere stukken draven en galopperen dan ie in de natuur zou doen.
    Ik voer gewoon biks en meusli en doe er een schepje vitamine doorheen. Verder krijgt ie van de winter wortels (die heb je op de steppe ook niet) af en toe wat appels en verder zo goed als onbeperkt kuilgras. Hij staat van mei tot half oktober in de wei met 24 vriendjes (ook een wat te grote kudde als je de geleerden mag geloven in de natuur is dit een stuk of 8 geloof ik). En de overige maanden in een paddock met een grote loopstal (weer met zijn 24 vriendjes).
    Tja volgens mij heeft ie het naar zijn zin en doet ie het goed op wat ie nu krijgt, maar natuurlijk.....????

  4. #19
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    255

    Re: Voer bij NH-ers

    Als pride geen olie/vet krijgt als energiebron maar alleen hooi ziet hij er nog prima uit....... maar daar is dan ook alles mee gezegd. Hij moet dan zeker niet gaan lopen
    PNH vind ik persoonlijk zeker NH, maar als ik dan een folder van hun krijg van een of ander kruidenmengsel etc dan moet ik wel glimlachen.
    Sinds ik bij een biologisch bedrijf sta denk ik weleens na over de dingen. En vanaf nu kan ik ook biologische brok krijgen voor mijn paarden gemaakt naar eigen samenstelling. We gaan e.e.a. nog uitdiepen maar ook dat is voor ons dus nu mogelijk.
    Ik zie het allemaal niet zo als goed/fout maar meer als goed/beter/best. Alleen hooi is goed voor mijn paard. Brok erbij is beter. Maar olie/vet erbij is het beste.
    Muesli is voor hem bijvoorbeeld puur 'gif' en kuil is niet echt bevorderlijk voor de darmen. Maar voor een ander paard werkt het misschien wel.

  5. #20

    Re: Voer bij NH-ers

    Ik bedoel niet persee dat je natuurlijk moet gaan voeren of de huisvesting helemaal natuurlijk moet zijn.
    Ik doe dat zelf ook niet.
    Mijn paarden gaan in de winter snachts naar binnen.

    Ik vind het alleen raar als er niet over die dingen nagedacht wordt.
    Het is heel makkelijk om je paard ergens in pension te zetten, de dagelijkse verzoriging over te laten aan de pension eigenaar. Zelf maar amper weten wat je paard allemaal eet, en hoe lang het precies buiten of binnen staat.
    Maar vervolgens wel een uutje wat goed gaan communiceren met je paard.

    Ik hoop eigenlijk een beetje te bereiken dat men in het algemeen wat hogere eisen gaat stellen aan dat gedeelte van het welzijn van een paard.

  6. #21
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    255

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bonnigje
    Ik vind het alleen raar als er niet over die dingen nagedacht wordt.
    Het is heel makkelijk om je paard ergens in pension te zetten, de dagelijkse verzoriging over te laten aan de pension eigenaar. Zelf maar amper weten wat je paard allemaal eet, en hoe lang het precies buiten of binnen staat.
    Maar vervolgens wel een uutje wat goed gaan communiceren met je paard.
    Ik denk dan maar: alle beetjes helpen.
    En : 'reward the slightest try'
    Dus ipv vallen over de dingen die nÃ*et gedaan worden, juist positief zijn over het feit dat er tenminste nog een uurtje 'gecommuniceerd' wordt.
    Ik heb ook op zo'n pensionstal gestaan, met heel veel plezier. Het voordeel is dan wel dat je 100 % kwaliteitstijd hebt omdat je geen andere klusjes hoeft te doen.

  7. #22

    Re: Voer bij NH-ers

    Daar heb je wel gelijk in.
    Maar het kan geen kwaad om mensen daarvan bewust te maken toch?

    Maar misschien is dat wel de beste manier idd...
    Alhoewel ik er niet echt over val hoor... Het viel me gewoon op dat er op het NH forum minder over voeding gesteggeld werd dam op andere fora, waar men niet speciaal met NH bezig is.

    Allen dat 100 % kwaliteitstijd slaat nergens op. Als je kritisch bent op wat je paard eet ben je niet meer tijd kwijt dan wanneer je er troep in stopt.

  8. #23
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    255

    Re: Voer bij NH-ers

    Ik bedoel kwaliteitstijd vs kwantiteitstijd.
    Als ik verder niks hoef te doen aan verzorging etc en ik heb bv 2 uur de tijd dan kan ik die 2 uur volop met mijn paard spelen oid. Oftwel, kwaliteitstijd imo.
    Nu ik zelf moet voeren, mesten etc ben ik daar 1 uur mee bezig.
    Ik houd dan 1 uur over om met mijn paard te spelen. Dat zie ik dan als 2 uur kwantiteitstijd en 1 uur kwaliteitstijd.

    En zelf ben ik er ook ingerold zeg maar. Het begon met PNH, toen kwam ik bij PN terecht en daar las ik weer over hoeven etc etc etc.

  9. #24

    Re: Voer bij NH-ers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cornelie
    Ik bedoel kwaliteitstijd vs kwantiteitstijd.
    Als ik verder niks hoef te doen aan verzorging etc en ik heb bv 2 uur de tijd dan kan ik die 2 uur volop met mijn paard spelen oid. Oftwel, kwaliteitstijd imo.
    Nu ik zelf moet voeren, mesten etc ben ik daar 1 uur mee bezig.
    Ik houd dan 1 uur over om met mijn paard te spelen. Dat zie ik dan als 2 uur kwantiteitstijd en 1 uur kwaliteitstijd.
    Maar wat heeft dt dan te maken met het soort voer dat je paard krijgt?

  10. #25
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    255

    Re: Voer bij NH-ers

    Niks, het was een reaktie op pensionstal/uurtje communiceren.

  11. #26

    Re: Voer bij NH-ers

    Mij ging het meer om het soort voer...
    Maar fijn dat je zoveel tijd over houdt voor je paard

  12. #27
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: Voer bij NH-ers

    Hoi,

    ik geef toe dat ik eigenlijk niet echt bezig ben met de voeding van Shiva. Maar dat is dan vooral omdat ik onvoldoende kennis hieromtrent heb. Ik weet niet wat een paard precies nodig heeft. Momenteel geef ik haar veel kuil, 's morgens een halve pot biks en 's avonds een hele pot. Ze ziet er vrij gezond uit en niet bepaald dik of mager.
    Ik kan wel kijken naar de samenstelling van een mengeling en mengelingen vergelijken, maar daar blijft het ook bij. Dat is dan om de reden die ik al gaf: ik weet niet echt wat een aard nodig heeft. In de ene mengeling zit zoveel meer van dat en dan zoveel minder van dit, maar wat is dan het beste voor een paard? Ik zie niet direct verschil in Shiva als ik haar eens iets anders of wat meer of minder geef. Ligt dat dan aan mij?

    xxx julie

  13. #28
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Voer bij NH-ers

    Hoeveel gaat er in een pot biks Julie? Hoeveel kilo (gram) is dat?

  14. #29
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: Voer bij NH-ers

    Euhm, dat zal ik eens moeten wegen, ik weet het niet juist, ik zal het je morgen weten te zeggen.

    xxx julie

  15. #30
    Actief Forumlid Tozalin's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    496

    Re: Voer bij NH-ers

    ik let er sinds kort wel op
    onze paarden krijgen nu smorgens en s'avonds 1/2 schep biks, gemengd met kruidenmuesli (3/4biks,1/4muesli) en een plak hooi.
    overdag staan ze in de wei, ze zien er heel goed uit. (Tosca een btje tuh goed, maar ja ze eet al het strooisel op).

    haar kan je ook egt niet onbeperkt hooi geven, dan ontploft ze!!!
    ik kan bijna foto's plaatsen!!! kan je t zelf zien!!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •