Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: ontwormen via dierenarts

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

ontwormen via dierenarts

Ik werd op dit topic gewezen op bokt...

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a

zijn er hier ook mensen die hier van gehoord hebben? Ik zie er het nut niet zo erg van in, eerlijk gezegd...

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: ontwormen via dierenarts

Jobbeltje verwoordt m.i. hier goed wat het "nut" ervan is:
    http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... #p18872951

De toxische werkzame stoffen uit wormmiddelen, verdwijnen grotendeels rechtstreeks in het milieu en doden plaatselijk alle aanwezige bodemorganismen! Van dit effect zijn veel paardeneigenaren zich niet bewust, maar met meer dan 300.000 paarden is het wél een milieukundig probleem...

En uiteindelijk komen die stoffen in ons grondwater terecht. Wat gezien de honderduizenden paarden in Nederland -in de afgelopen decennia- zo langzamerhand wel een zwaar aandachtspunt begint te vormen, voor bijvoorbeeld onze drinkwatervoorziening...

Vaak ontwormen mensen met zelfopgesteld schema's, niet gehinderd door ook maar enige kennis van de werkzame stoffen, de milieu-effecten en/of de resistentierisico's ...

Ik persoonlijk zie het nut eigenlijk wel in van een dergelijke regel...
    En ik hoop dat het stap 1 is, naar een meer gereguleerd ontwormingsbeleid. Stap 2 lijkt me dan het nemen van mestmonsters, waarmee je middelen en toedieningsfrequentie afstemmen op je eigen situatie. (Maar ik heb op dit moment cvan schrijven de officiele EU-richtlijn nog niet gezien.)

Een dergelijke regulering beschermt mij persoonlijk (als pensionklant) in ieder geval een stuk beter, tegen willekeurige ongefundeerd en op onderbuik-gevoelens berustend ontwormings'beleid' van medepensionklanten. Ik kan daar alleen maar blij mee zijn!

En uiteindelijk zal het de mensen (paardeneigenaren én maatschappij) nog geld besparen ook. Omdat je met een *goed* ontwormingsbeleid, op de lange duur steeds minder (!) middelen nodig zal hebben.

Snijdt het mes dus uiteindelijk aan wel 3 kanten :
    - je stopt met het onnodig vergiftigen van je paard.
    - je stopt met het onnodig vervuilen van het milieu.
    - je bespaart uiteindelijk je portomonaie en die van de gemeenschap. (Dat laatste in verband met bijvoorbeeld waterzuivering)

Als je meer wilt weten over wormiddelen en resitentierisico's; ik vind http://www.wormbestrijding.nl/ een zinnige site. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Ja ik heb het ook gehoord het gonst van de geruchten. Wacht eerst maar even af wat nu de preciese feiten zijn voordat ik me er druk over ga maken.
    Trouwens ik ontworm op een natuurlijke manier dus heb totaal geen last van dit soort "dingen" ik laat mijn paard minimaal drie keer per jaar testen. Deels afhankelijk van hoeveel paarden wisselingen er geweest zijn. Nu sta ik op een heel stabiel landje, zelf poepies ruimen e.d dus wormen druk is nagenoeg nihil. Dus het testen kan ook minder worden.
    Goed voor mijn paardje en goed voor de natuur.

Hmm dames, ik heb ongeveer al een maand of 8 geleden op diverse fora gemeld dat de nieuwe Europese regels van kracht gaan worden en dat wormkuren binnenkort niet meer via de gewone winkels te krijgen zijn ( nieuw geneesmiddelen besluit).

Wat het milieu probleem betreft: ik vind dat sterk overtrokken: kijk 's even hoeveel werkzame stof in zo'n spuit zit - minder dan dat iemand met dagelijks heen en weer karren met je autootje aan het milieu verpest met uitlaatgassen ed.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ja klopt Marianne. Daarom ben ik toen overgegaan op natuurlijke ontwormingsmiddelen, waar ik inmiddels alweer heeeeeel hard van teruggekomen ben.
    Dan maar via de DA, dan maar slecht voor het milieu. Beter dan wormen in mijn paarden.

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

mmm els, ik moet eerst dan nog maar zien hoe dat in zijn werk gaat bij de DA dan.. Kijkt hij ook echt wanneer er voor het laatst ontwormd is, welke stof, etc.? Als dat het geval is, en er een mestonderzoekje wordt gedaan, er ook daadwerkelijk een plan opgezet wordt, oke. Dan vind ik het zinnig, zelfs goed. Maar als je gewoon eerst even langs de DA moet, voor een recept en die kijkt nergens naar, dan vind ik het maar onzin. Maar goed, de tijd zal het leren! Ik vraag me trouwens ook af wie deze regel in het leven heeft geroepen? Of heb ik daar overheen gelezen?

ik geloof dat die milieu dingetjes ook op de verpakking wordt vermeld. dus eigenlijk zou dat allang bij iedereen bekend moeten zijn. tenminste....als je de bijsluiter goed leest.

trea waarom ben jij van natuurlijk ontwormen afgestapt??
    als ik het vragen mag?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger

trea waarom ben jij van natuurlijk ontwormen afgestapt??
    als ik het vragen mag?
    Omdat de mesttest (voor en na het ontwormen met verm-X) bij alledrie mijn paarden aangaf bij 6 soorten wormen negatief te zijn en ik met het blote oog wormen zag kruipen in de mest. Bij mijn veulen ging het om veulenworm, één van de tinkers had bloedworm. Het middel dreef dus de wormen wel uit, maar de mesttest was onbetrouwbaar. Ik heb ze ondanks dat de test negatief was (wat dus geen goede diagnose was) toch maar ontwormd (met verm-X)

Het instituut dat de test had gedaan was de GD (gezondheidsdienst voor dieren)

Drie maanden later heb ik ze wederom ontwormd met verm-X. Korte tijd later werd bij mijn veulen een vrij ernstige wormbesmetting vastgesteld. Ik vond dus dat de natuurlijke middelen onvoldoende hun werk deden, en durf nu geen enkel risico meer te nemen. Ik ben weer terug bij regulier ontwormingsmiddel. Sindsdien geen klachten meer gehad.

Ik heb ook eigen weides, mest iedere dag uit, en in de winter staan ze helemaal niet op wei. En toch vrij ernstige besmetting.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Trea, bij het testen van de mest, werd er dan ook getest op veulenwormen en bloedwormen?

Ah, da's een goede. Ik nam aan van wel, ken de latijnse namen niet. Er werd getest op:

Oxyuris
    Par-/Anoplocephala
    Parascaris
    Strongyloides westeri
    Trichostrongylus/Strongy
    Overige endoparasieten

Ik neem aan dat als veulen en bloedwormen niet in het rijtje staan, ze wel bij overige horen, toch?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Strongyloides westeri is veulenworm, dus daar is dan zeker op getest. De latijnse naam voor bloedworm is cyatostominos/cyathostominae, ook wel kleine strongyliden genaamd, en die zie ik niet in je rijtje staan. Ik weet eigenlijk niet of dat dan valt onder de overige endoparasieten... je zou denken van wel, maar zeker weten doe ik het niet.

Had de DA een verklaring voor het feit dat het mestonderzoek negatief was, maar je paard wel degelijk besmet bleek?

Ja, ze zeiden dat de gram mest die onder de microscoop ging, "toevallig" een gram kon zijn waar niks in zat (ze ondrzoeken maar 1 gram)

Mijn eigen DA raadde eigenlijk voor dit soort onderzoeken, bloedonderzoek aan. Dat schijnt 100% uitsluitsel te geven, en er is een wormensoort die je enkel via een bloedonderzoek kan zien (heb geen idee welke) en niet via een mestonderzoek.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Mijn paard heeft vorig jaar bloedwormen gehad en bij hem hebben ze bloed moeten nemen om te zien of het wel degelijk bloedwormen waren.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nou lekker is dat dan Trea, doe je zo je best om alles goed te doen (natuurlijk ontwormen, mestonderzoek) en dan blijkt dus gewoon dat allerlei belangrijke zaken gewoon over het hoofd gezien worden...
    Raar eigenlijk dat ze maar 1 gram onderzoeken. Je zou verwachten dat er meerdere monstertjes van 1 mestmonster genomen worden...

Ai dat is naar voor je geweest....daar zou ik dan ook zo mijn bedenkingen over hebben. Ik geef 1x per jaar in november een standaard wormenkuur ook tegen horsellarven. Deze kunnen ze namelijk niet vinden in het mest onderzoek.
    Ik doe zowel mest- als bloedonderzoek. Dit laaste maar 1x per jaar, t is erg prijzig, de da laten komen bloedje prikken. En klopt dat bloedonderzoek soms beter is dan mest onderzoek.
    Ik laat het trouwens testen bij "Het Woud"
    en niet bij de GD.
    Als ik zo'n monster op stuur dan mix ik de hele drol door elkaar, even een klusje maar voor een goed doel, daarna vul ik het buisje. Als ik mazzel heb en ik verzamel tijdens bijv longeren, dan poept ie altijd veel (longeer op het gras) dan verzamel ik verschillende poepjes en mix dit door elkaar en dan pas in het buisje.
    zo probeer ik een zo goed mogelijk poepje op te sturen,
    hihi wat een verhaal.....

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten