Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: hoe zit het met 2 jarige en springen?

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

hoe zit het met 2 jarige en springen?

Ik zat pas te denken dat ik dus wel es een sprongetje maak met Diesel (samen rennen dus) en niet belachelijk hoog, maar kan het kwaad?

en hoe zit dat als je eenmaal aan het rijden bent. Na aanleiding van mijn andere topic van 3 jaar en rijden? vroeg ik me af of er dan ook een leeftijd verbonden is aan het springen, aangezien ik aanneem dat het nog zxwaarder is dan gewoon stap draf en galop.

nogmaals zou ik behalve feiten dus onderbouwde (wetenschappelijke) onderzoeken) ook graag mensen horen met gewoon de ervaring...
    (bijvoorbeeld: zijn er mensen die te jong zijn begonne met springen van de grond of in het zadel en er later last van hebben gekregen?)

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Re: hoe zit het met 2 jarige en springen?

Zo nu en dan een laag sprongetje kan geen kwaad, ik deed het zelf ook weleens met mijn vorige verzorgpaardje, een jaarling. Gewoon, 10/20 cm en echt zo nu endan (ze rennen en springen heel wat rond, dus het leek me geen probleem). Of het daadwerkelijk slecht voor hem geweest is weet ik helaas niet, hij is vorig jaar verdronken...

Met rijden heb ik altijd geleerd vanaf 4 jaar, en dat kan ik me heel goed voorstellen omdat bij de landing het gewicht van het paard + de ruiter groter word (hoeveel keer weet ik niet precies, maar het is flink wat) en dat erg veel kan zeker voor vroege slijtage zorgen... Dat risico zou ik niet nemen, dan wacht ik liever nog een jaartje

Inderdaad zoals Tinky al zei, lage sprongetjes kunnen echt geen kwaad. Ze laten twee-jarigen zelfs vrijspringen (en veel hoger dan). Maar als je het paard zelf berijdt en je springt regelmatig is de minimumleeftijd toch wel 4.

Of het daadwerkelijk slecht voor hem geweest is weet ik helaas niet, hij is vorig jaar verdronken
    @Tinky: oh hemel, wat vreselijk. Hoe is dat gebeurd?
    Don't dream your life, live your dream!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

een vriendin van mijn reed met haar paard op haar 3e verjaardag haar eerste dressuur wedstrijd en een jaar later haar eerste spring parcours wat tegenwoordig begint bij 1 meter...

Zij heeft behoorlijke problemen met haar paard gehad en voelt zich daar nog altijd schuldig over...

Dit heeft ze natuurlijk niet bewust gedaan ze was elf en de eigenaar zij toen het paard twee was dat het wel kon....

Al met al is hoog springen op jonge leeftijd gewoon niet goed maar een verkeerde techniek oplatere leeftijd maakt het ook schadelijk....

Ik denk dat af en toe een sprongetje tot 60 cm zonder dat je erop zit echt geen kwaad kan hoor... en als je goed naar je paard kijkt zie je echt wel of het teveel is of niet... als je daar maar eerlijk over bent!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Ik heb met rijden altijd geleerd vanaf 5 jaar

Met Wim ben ik vorig jaar 'pas' begonnen met een laag sprongetje zo nu en dan, vrijspringen dan, toen was ze 4. Balkjes lopen deed ze al toen ze 3 was, dus van het springen over een balkje zag ik het nut niet zo in. Nu wel, want Wim vind springen veel leuker dan lopen. Zolang het niet hoger dan 30 cm gaat tenminste

Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Zo spelenderwijs af en toe een laag sprongetje lijkt mij geen kwaad kunnen.

Met Marlady ben ik indertijd al met 3,5 jaar begonnen met springen onder het zadel. Ik stond toen op de manege waar ik heb leren rijden en daar was het heel normaal om zo vroeg al te beginnen met springen. Op zondagochtend gingen we met z'n allen een parcoursje springen en de eigenaresse die fanatiek springwedstrijden reed hielp dan altijd. We sprongen wel altijd heel laag met de jonge paarden, ik denk zo'n 30 of 40 cm, het ging niet om de hoogte maar om de paarden gewoon te laten wennen aan de gekste hindernissen. Marlady vond het altijd erg leuk en nu nog steeds. Toen ze een jaar of 6 was zijn we bij een rijvereniging lid geworden en daar gingen we wat hoger springen. En dat doen we nog steeds, ze is inmiddels 12 en heeft nooit problemen met haar rug gehad en is nooit kreupel geweest.

Vigo heb ik 2 jaar geleden voor het eerst los laten springen over lage hindernissen. Hij is nu 4,5 jaar en wel al zadelmak maar met springen onder het zadel wacht ik nog even tot hij wat meer spieren heeft opgebouwd.

Er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken gedaan. Bij de proefboederij in Lelystad hebben ze zo'n experiment gedaan. Ik weet alleen de uitkomsten niet meer precies. In Zweden of zo was er ook een springpaard fokker die zijn merries met veulens flinke afstanden met hindernissen liet lopen tussen hun water en voer.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saskia
    Er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken gedaan. Bij de proefboederij in Lelystad hebben ze zo'n experiment gedaan. Ik weet alleen de uitkomsten niet meer precies.
    Dat onderzoek heette 'Jumpex'. Misschien eens zoeken op scholar.google.com

Bladwijzers

Forum Rechten