Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 55

Topic: Oogkleppen bij het mennen?

jiske
    Guest

Re: Oogkleppen bij het mennen?

Een stang rust in de mond en daar hangen direct de leidsels aan. Ik bedoel dus dat het gewicht van de leidsels in de mond terecht komt. De stang hangt weer aan de bakstukken. De bakstukken weer aan kopstuk etc. Zo is het hele gewicht verdeelt rond het hoofd, de meeste druk komt in de mond terecht. Dat bedoel ik.

Je schrijft steeds dat er zoveel mensen met bit mennen en dat er geen goede menners bitloos mennen. (iets in die trant tenminste) Dát is nou precies het natte apen verhaal.
    Dit zeg ik niet en ik bedoel het ook niet. Je verwoordt mijn mening dus totaal verkeerd. Mij een natte apenverhaal toedichten op basis van iets wat ik niet eens bedoel, ga ik dus niet mee akkoord .

Wat ik bedoel is dat een goede menner zal kunnen inschatten of iets wel of niet bitloos kan. Een goede menner is zich bewust van het risico van mennen en zal daarop een verantwoorde beslissing maken. Ook realiseert een goede menner zich denk ik dat op het moment dat hij het bit weglaat, er op een andere plek gewoon iets toegevoegd wordt. Hij zal daarop voor zichzelf een logische keuze kunnen maken wat in zijn situatie het handigst en meest paardvriendelijk is.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Hmm, dus jij hebt liever het gewicht van 4 meter leidsel in de mond van het paard, dan op de neus en nek? Dat vat ik ff niet hoor.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Hmm, dus jij hebt liever het gewicht van 4 meter leidsel in de mond van het paard, dan op de neus en nek? Dat vat ik ff niet hoor.
    Ik lees iets anders hoor:

Ik bedoel dus dat het gewicht van de leidsels in de mond terecht komt. De stang hangt weer aan de bakstukken. De bakstukken weer aan kopstuk etc. Zo is het hele gewicht verdeelt rond het hoofd, de meeste druk komt in de mond terecht. Dat bedoel ik.

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Mensen mensen... wat is iedereen weer star zeg!

Ik moet zeggen dat het mij erg opvalt in het Pn wereldje dat mensen elkaar aanvallen op het moment dat er bitten, ijzers, dekens enz in het spel komen.

Ik vraag me werkelijk af wie van jullie hier regelmatig men'd en ook ervaring heeft met bitloos/ oogkleploos mennen.
    En ook weet wat de gevolgen zijn van een op hol slaand paard wat zooooooo.. netjes gevoed was.

Ik beweer niet dat een paard wat een bit in heeft niet op hol slaat, dit gebeurt ook regelmatig.
    Maar ik weet wel op moment dat een paard in paniek is, je deze makkelijker kan terug halen met een bit, dan met druk op zijn neus.

Een paard met een bit in zijn mond kan je omhoog trekken, tuurlijk zit je dan op zijn pijnlevel, maar met een hoofd naar boven remt hij af.

Op moment dat je een paard op zijn neus drukt, zal hij naar beneden gaan lopen en zijn hele lichaam in de strijd gooien en dus nog harder gaan lopen.

Mijn paardjes lopen zonder bit in prima weg onder het zadel, zijn verkeersmak en aardig RB.Maar ik waag me er niet aan om ze zonder bit te mennen.

Mocht je besluit nog steeds vast staan, check van te voren eerst even je verzekering.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea

Ik bedoel dus dat het gewicht van de leidsels in de mond terecht komt. De stang hangt weer aan de bakstukken. De bakstukken weer aan kopstuk etc. Zo is het hele gewicht verdeelt rond het hoofd, de meeste druk komt in de mond terecht. Dat bedoel ik.
    Ik las vooral dat

jiske
    Guest

Ik las vooral dat
    Tja, dat ligt 'em helemaal aan jou. Dat jij selectief leest kan ik niets aan doen.

Ik sluit me trouwens voor de rest helemaal bij Annebe aan.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door annebe
    Mensen mensen... wat is iedereen weer star zeg!
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door annebe

Helemaal mee eens!

Ik vraag me werkelijk af wie van jullie hier regelmatig men'd en ook ervaring heeft met bitloos/ oogkleploos mennen.
    En ook weet wat de gevolgen zijn van een op hol slaand paard wat zooooooo.. netjes gevoed was.

Opgevoed bedoelje denk ik

Heb helaas met beide te maken gehad . Het paard met bit stopte pas toen het rijtuig min of meer klem zat in een schuur en niet verder kon, alles aan barrels natuurlijk.
    Zonder bit, sloeg mijn paard op hol nog voordat het ringsteken begonnen was. Toen er TEST TEST uit de speakers vlak naast zijn oren schalde, nam hij de benen, ik hem hem toen uit alle macht omgetrokken naar 1 kant, hij stopte vrij snel ( wel lamoen gebroken, maar dat was op dat moment niet belangrijk).
    Bij het paard met bit heb ik ook geprobeerd hem 1 kant op te trekken wat niet lukte.......
    Met mijn ervaringen zou ik juist zeggen zonder i.pv. met bit rijden.

Een paard met een bit in zijn mond kan je omhoog trekken, tuurlijk zit je dan op zijn pijnlevel, maar met een hoofd naar boven remt hij af.??????????

Hoe doe je dat? ga je staan dan? Dan nog lopen de leidsel niet omhoog hoor?
    Bij mennen met of zonder bit trek je in beide gevallen de mond/neus naar achteren!!!!!!! Tenzij je een paard heb die continu in verzet loopt.

Mocht je besluit nog steeds vast staan, check van te voren eerst even je verzekering.

Nou nou is dit niet wat star???

Begrijp mij niet verkeerd Annabe, maar ik ben van mening dat veel meer mensen op hun gevoel moeten af gaan en niet op wat andere mensen zeggen. Tuurlijk raad en daad is altijd goed maar trek je eigen leering eruit.
    Het ene paard is het andere niet..de mijne is b.v. minder gevoelig op de neus dan de pony van mijn dochter. Terwijl het met bit andersom is (of was moet ik eigenlijk zeggen)
    Wijze mensen willen leren, dwazen zijn uitgeleerd.
    Wijze mensen vragen om advies, dwazen willen er geen.

Aangemeld
    Oct 2004

Typfoutje... het is idd opgevoed

Uhm dit is niet star bedoeld hoor, maar meer als tip....
    Zou het niet leuk voor iemand vinden als hij/zij bitloos men'd, er komt een ongeluk met schade dat de verzekering doodleuk zegt dat er niet uitgekeerd word omdat er niet met bit gereden werd.
    (niet dat de politie snel verschil zal zien tussen bit en biltoos )

Maar goed het is prettig van te voren te weten hoe dat geregeld is.

En ik ben het helemaal met je eens dat het ene paard het andere niet is, maar in angst blijven het allemaal vluchtdieren.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske

Ik las vooral dat
    Tja, dat ligt 'em helemaal aan jou. Dat jij selectief leest kan ik niets aan doen.
    Dat is niet selectief lezen, maar de nadruk ergens op leggen. Als je zonder bit rijdt wordt het gewicht van de leidsels ook over het hele hoofd verdeeld. Alleen niet in de mond.

Ik heb eens teruggelezen en je hebt het gewoon over ervaren menners die vinden dat bitloos mennen niet met elk paard kan. In mijn herinnering was het anders, sorrie daarvoor.
    Overigens misschien toch handig om er in te betrekken: Marco Krul. http://www.marcokrul.nl Deze man ment bitloos, rijdt bitloos en heeft tuigers voor de kar staan. Die is juist heel enthousiast daarover.
    Bitloos rijden en dus mennen is erg in opkomst de laatste tijd. Dat ervaren menners gewend zijn om met een bit te mennen is logisch. Hun paarden zijn ook mét een bit getraind, dus ook logisch dat die het vaak minder goed doen zonder bit. Dat is een sóórt natte apen verhaal.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

jiske
    Guest

Myacara, noem het zoals je wilt, mij een worst, selectief lezen, de nadruk ergens op leggen, what ever. Ik vind het vliegen vangen.

Dat ik in jou herinnering andere dingen heb gezegd of bedoeld, kan ik niks aan doen, beter lezen zonder meteen je oordeel klaar te hebben.
    Dat zonder bit het gewicht over het hele hoofd verdeeld wordt, alleen niet in de mond, had ik ook al gezegd, maar had je blijkbaar niet gelezen.

Wat Marco Krul doet, moet hij weten.
    Hoe kom je er trouwens bij dat met bit beleerde paarden het minder vaak goed doen zonder bit? Is mij niet bekend dat dat zo is. Waarom is dat logisch?
    Je zou toch verwachten dat als een bit zo verschrikkelijk zou zijn, dat ze het ineens fantastisch zouden doen zonder bit.
    En waarom is dat een natte apen verhaal?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Maar hoe je het ook wendt of keert, waar ik nu de nadruk op leg of wat ik selectief lees, je hebt zelf gezegd: de meeste druk komt in de mond terecht.

En is dat nu wat je WIL? Dat de mond de meeste druk te verwerken krijgt? Is dat vriendelijker, dan wanneer diezelfde druk op de neus terecht komt? Ik snap dat niet.

Fysiologisch gezien is, zoals Nacino al eens uitlegde, de neus meer geschikt om mechanische druk van buitenaf te verdragen dan de mond. Vandaar dat het mij paardvriendelijker lijkt om de druk op de neus te leggen en niet op de mond.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hoe kom je er trouwens bij dat met bit beleerde paarden het minder vaak goed doen zonder bit? Is mij niet bekend dat dat zo is. Waarom is dat logisch?
    Je zou toch verwachten dat als een bit zo verschrikkelijk zou zijn, dat ze het ineens fantastisch zouden doen zonder bit.
    Dat is wel erg kort door de bocht Jiske. Als een paard beleerd is met bit, is het helemaal niet zo logisch dat je zomaar direct en zonder problemen kunt overstappen van bit (druk in mond) naar bitloos (druk op neus). Net zoals een paard geleerd moeten worden te reageren op bithulpen, zul je hem moeten leren reageren op de hulpen op de neus.

In al je berichtjes doe je net alsof je alles zo goed weet en begrijpt en of je overal ervaring mee hebt, maar dan doe je toch zo'n uitspraak? Ik kan jouw logica niet volgen...

jiske
    Guest

Je hebt twee dingen imo. Gewicht en druk.
    Bij een normaal hoofdstel hangt er minder gewicht op de nek, omdat het paard het bit in de mond 'draagt'.
    Het gewicht wordt over meer punten verdeeld, in de mond, de neus en de nek.

Bij een bitloos is het gewicht over minder punten verdeeld, de neus en de nek. Imo is de nek een onderschatte plek, als daar iets inwerkt is dat voor mijn gevoel erg vervelend voor je paard, zoniet schadelijk want je zit hier direct op de atlas de werken en de centrale zenuwboom van het lichaam.

Dit gewicht is draagbaar, maar het is imo plezieriger draagbaar als het meer verdeeld is, want dat is minder druk per plek.

Met bit, komt de druk van de inwerking van de leidsels in de mond en deels op de neus door de neusriem, wordt niet ingewerkt met de hand, dan 'houdt' het paard het bit gewoon in de mond, ondersteund door de ophanging aan de bakstukken en neusriem.
    Zonder bit, komt die druk van de inwerking op de neus terecht en achter de oren, in mijn beleving is dat meer druk, (omdat er minder gewicht verdeeld werd) dan met bit.
    Tel daar nog bij dat een neusriem aardig aangesloten moet zitten, om het afschuiven te voorkomen, dan zit daar dus constant redelijk wat druk op. Je drukt op een gebied waar de luchtwegen direct onderlangs lopen (vergelijk het bij jezelf met het plekje net onder het harde bot van de neusbruggen, DAAR zit de neusriem overheen. Druk daar bij jezelf eens een vinger tegen aan, constant, dat voelt niet heel prettig.

Dus ja, wat WIL je, en dat bedoel ik ook steeds aan te geven. De druk komt Of in de mond, Of in op de neus. Wat heb je liever?
    Dat een neus makkelijker druk kan weerstaan dat weet ik niet of dat zo is, veel paarden vinden druk op de neus vervelend en gaan dat ontwijken, door of heel sterk te worden, of achter de loodlijn te kruipen.

Ik denk dat je onder het zadel makkelijker in staat bent om deze druk te doseren op de neus om je paard in een mooie aanleuning en functionele houding te laten lopen, maar dat dat met mennen gewoon veel moeilijker is.
    Juist vanwege het veel zwaardere gewicht van hoofdstel + leidsels en de afstand.

jiske
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja

Dat is wel erg kort door de bocht Jiske. Als een paard beleerd is met bit, is het helemaal niet zo logisch dat je zomaar direct en zonder problemen kunt overstappen van bit (druk in mond) naar bitloos (druk op neus). Net zoals een paard geleerd moeten worden te reageren op bithulpen, zul je hem moeten leren reageren op de hulpen op de neus.

In al je berichtjes doe je net alsof je alles zo goed weet en begrijpt en of je overal ervaring mee hebt, maar dan doe je toch zo'n uitspraak? Ik kan jouw logica niet volgen...

Tja, ik heb van de ene op de andere dag voor het rijden een bitloos hoofdstel omgedaan en ben gaan rijden. Ik had nou niet de indruk dat mijn paard het slechter deed dan met bit. Sterker nog, ze liep echt wel lekker ontspannen. Nou werkt bij ons de release niet goed vanwege kinhaar, dus ik was gedwongen om heel, heel licht mijn hand te gebruiken. En dat vond ik zelf moeilijk te doseren, maar mijn paard was na een paar minuutjes stoeien prima te rijden en te sturen.
    En dat zijn de algemene ervaringen van mensen die ik lees en hoor over bitloos rijden, dat het vrij makkelijk is. Dus vandaar dat ik de uitspraak ten eerste niet snapte: paarden met bit opgeleerd doen het minder vaak goed, en ten tweede dat ik daaraan twijfelde of dat dan zo was.

Aangemeld
    Oct 2004

Wat Jiske ook zegt... een men bit "hangt" in de mond.
    Bij een gewoon rijhoofdstel bit, moet je het bit ophalen tot er lichte rimpels in de mondhoeken komen.
    Mij een men bit daarin tegen, mag je geen enkele rimpel zien en word het dus echt in de mond gehangen.

De druk licht natuurlijk in de ruiterhand zelf.
    Ik heb mij paardjes vrijwel altijd met een loshangend teugelstje gemend en op moment dat er even serieuws door het verkeer gestuurd moest worden, werden de teugels licht aangenomen.

Het paard van mijn vriendin is een keer aan de kletter gegaan en was alleen terug te halen door veel druk op de teugel uit te oefenen.
    En met een wagen achter je kan je niet altijd een "one-rein" stop maken.

Alle 3 de paardjes zijn ook al eens bitloos gemend, maar op moment dat er druk op de neus kwam te staan, gingen ze hun nek sterk maken en had je niks meer te zeggen.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Bladwijzers

Forum Rechten