Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 55

Topic: Oogkleppen bij het mennen?

  1. #16
    jiske
    Guest

    Re: Oogkleppen bij het mennen?

    Hoi Inger,

    Goed omschreven inderdaad.

    Vraag: zou jij met ieder paard bitloos mennen? Of acht je dat toch mogelijk omdat je met relatief makkelijke en handzame paardjes ment? En nee, dit is niet denigrerend bedoelt want ik ben zelf gek van shetlanders. Een vriendin van mij heeft er veel waar me mee mennen en ik zou er geen enkel probleem in zien om dit bitloos te doen. Dat stel is zo goed iets te leren en zijn inmiddels zo ervaren en koelbloedig in het verkeer.
    Maar als je een forse en hete tuiger zou hebben? Zou je altijd voor bitloos gaan?

  2. #17

    Re: Oogkleppen bij het mennen?

    oeiiii, da's een heel gevaarlijke vraag!
    Het hangt geheel van de opleiding van het paard af. Je kan met elk paard bitloos mennen dat is het probleem niet. Het zit hem net in de details, hoe is het paard getraind? Hoe is de eigenaar? Als je op mijn site kijkt staat er een foto van een fjord welke bitloos wordt gereden en gement, ook zonder oogkleppen trouwens. Dit gaat boven verwachting van de eigenaars. Ze zijn helemaal gelukkig dat ze het toch gedaan hebben. Het paard is volledig veranderd met rijden.
    Maar ook al zou je met bit mennen heeft een paard en gedegen opleiding nodig!!
    Het vereist ook de nodige vaardigheid van de menner, deze moet de benodigde rust in de combinatie brengen.
    Dat ik met shettys met is helaas zo gekomen omdat ik altijd alleen rijd, Mijn man kan het helaas niet meer wegens een flinke hernia en vele operaties. Dat is de reden waarom ik mijn huidige ijslander niet wil opleiden tot men-paardje. Ik vind dat je altijd met zijn tweeen moet mennen.
    Met een shetty is dit nou eenmaal wat makkelijker, al moet je het niet helemaal onderschatten, ook zij kunnen tot gevaarlijke situaties leiden.
    Maar ik ben nu eenmaal sneller van het bokje af dan van een grotere wagen, dat is voor mij psygologisch de reden dat ik gewoon lekker alleen weg ga.
    En daarbij komt ook nog eens dat dit shetje een mega super geweldig niet onder woorden te brengen beestje is.....hahahaha
    Maar er staat nog een shetje bij ons in de wei en daar zou ik dus weer niet mee alleen op pad gaan, waarom?? gewoon iets te veel pit waardoor je misschien in onverwachte situaties kunt komen en je het alleen niet af kan.
    Met mijn vorige ijslander ging ik ook altijd alleen op pad, nooit een bijrijder mee.
    Dus voor mij is het erg afhankelijk van hoe het contact met het bewuste paard/pony is.
    Maar dan spreek ik wel voor mijzelf. Ik kan niet over anderen oordelen natuurlijk. En zou ook niet eerlijk zijn.

  3. #18

    Re: Oogkleppen bij het mennen?

    o, ja ik vergat nog wat.
    ik heet inge zonder R trea....er was alleen iemand al ingelogt met inge dus toen heb ik er een letter achter gezet....hahaha
    Het klinkt wel grappig.
    enneehhh...oef...alweer reclame...de site is http://www.bitloosrijden.nl (voor de foto's)

  4. #19

    Re: Oogkleppen bij het mennen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    ik heet inge zonder R trea....
    Ow Sja, ik vrees dat ik dat toch ga vergeten. Ik heb zelfs al moeite om de mensen die ik kén bij hun werkelijke naam te noemen. Je leest zovaak die forumnaam, dat die realiteit wordt.

    Dus neem me niet kwalijk als het volgende week weer Inger is, Inge

  5. #20

    Re: Oogkleppen bij het mennen?

    is goed hoor, was alleen een formaliteitje
    nu weet iedereen het zo'n beejte. En ach dan wordt het toch gewoon inger??
    hahahaha helemaal geen punt......
    vrolijke groetjes

  6. #21
    Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    1.108

    Re: Oogkleppen bij het mennen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Waardoor weet je zo zeker dat je het wel bitloos wilt doen maar waarom zo onzeker over oogkleppen?
    Ik ben zo zeker dat ik bitloos wil gaan mennen, omdat mijn voorkeur niet uitgaat naar het gebruik van een bit. En ALS ik met oogkleppen zou gaan mennen, zou dat zijn voor de extra veiligheid(en dat bereik ik naar mijn idee niet met een bit).

    @ annebe: Op het begin zullen we voornamelijk in het park mennen. Als dit allemaal goed gaat dan zullen we ook op wat rustige weggetjes gaan rijden. Gaat dat goed, dan zijn we ook van plan om op wat drukkere wegen te gaan mennen.

    @ bikkel 16 & Callippo: Met het parellistandpunt hebben jullie een goed punt te pakken! Want ik wil idd ook aanwijzingen met m'n stick/menzweep kunnen geven, had even over het hoofd gezien dat een paard die niet kan zien met oogkleppen

    @inger: Bedankt voor je uitgebreide reactie! Donja zal niet schrikken van de zweep. Ook bewegingen op de bok en van mensen zal ze niet schrikken. Ik heb geen idee hoe ze in eerste instantie op de bewegingen van de wagen zal reageren, maar ik denk dat dat geen problemen zal opleveren. Zo wel, dan moet daar aan gewerkt worden vóórdat we de weg op gaan. Als Donja schrikt van iets van opzij, zal ze een klein sprongetje opzij maken. Dat is de reden waarom ik in eerste instantie nog aan oogkleppen dacht. Want als ze opzij springt, maar de boom verhindert dat, hoe zal ze dan reageren?! Maar aan de andere kant kan ik juist door geen oogkleppen te gebruiken wat met m´n carrotstick/menzweep driven waardoor ze hopelijk gewoon rechtuit blijft lopen (net zoals ik m'n been aan zou leggen wanneer ik op haar zou zitten in zo'n situatie). Voorlopig zullen we alleen met Donja gaan mennen. Als Feniño een paar jaar ouder is, zullen we ze misschien samen voor de kar willen hebben, maar dat is nu nog niet van toepassing.
    Donja heeft bij haar vorige eigenaar voor de kar gelopen. Dit is alleen wel al zo'n 7 jaar geleden, dus we gaan alles stapje voor stapje doen .

    Morgen gaan we naar een karretje kijken en van de week gaan we het tuig bestellen. En de keuze is gemaakt: we bestellen er een bitlooshoofdstel zonder oogkleppen bij .

    Bedankt voor jullie reacties!!

  7. #22

    Re: Oogkleppen bij het mennen?

    heel veel succes toegewenst....enneehhh wil je ons op de hoogte houden? ben erg nieuwschierig. vooral na je laatste berichtje. parelli dingetjes in de mensport, klinkt interessant, ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat.

  8. #23
    jiske
    Guest

    Re: Oogkleppen bij het mennen?

    Nicolien, stokken voorkomen niet dat je paard opzij kan springen voor de kar. Je paard kan gewoon opzij springen, het probleem is alleen een beetje dat het lamoen en daarmee de hele kar in het zelfde spoor meegaat. Een van de punten waarop het mis kan gaan bij het mennen (kar die hierdoor ergens achter blijft haken, in de berm raken en omslaan e.d.)

    Ik kan er niks aan doen, maar ik krijg toch altijd een beetje de kriebels als mensen perse bitloos willen mennen. Want de druk en het gewicht wat normaal in de mond op de stang rust, breng je nu over naar de neus en achter de oren! Vriendelijker is het dus daarmee echt niet!
    Het zal wel weer verkeerd opgevat worden hier, maar ik waarschuw maar.
    Heb je ervaring met mennen of heb je er iemand bij met ervaring? Ik ben wel oprecht benieuwd hoe het gaat bij jullie. Hou je ons hier op de hoogte?

  9. #24

    Re: Oogkleppen bij het mennen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Met jou ongenuanceerdheid maak je jezelf niet geloofwaardig en serieus Arabesk.

    Weet je wat ik namelijk natte apenverhalen vind?

    Dat alle paarden ten gronde gaan door het gebruik van ijzers, dat het misdadig is om je paard biks te geven, dat een deken vreselijk slecht is, dat een bit vreselijk slecht is, etcetera etcetera...

    Alle proclamaties op de welbefaamde pn site dus. Kennis van mensen die een paar jaar paarden hebben en alles lijken te weten en lukraak van alles tot natte aap verhaal bombarderen.

    Sorry, maar aan oogkleppen is niks natte aperigs. Het ene paard kan prima zonder ook in druk verkeer, het ander paard is beter en veiliger met oogkleppen te rijden, zelfs op een rustige landweg.
    De enige die hier ongenuanceerd doet ben jij

    PN zegt nergens dat biks misdadig is en een deken dodelijk. Ze geven, even samengevat, aan dat je paard natuurlijker houden vaak gezonder is dan 24/7 stal, 2x per dag een schep biks en een half plakje hooi en zes dekens op. Tussen dat uiterste en wilde paarden zit nog een heeel grijs gebied.

    Veel ideeen in de paardenwereld zijn 'natteapen' verhalen, zoals het ]/images/smilies/icon_mrgreen.gif[/img]

    Ik heb ook twee paarden verzorgd die ik met oogkleppen onder het zadel reed, omdat ze niet anders gewend waren en we ook geen ander hoofdstel hadden. Krijg je ineens op straat te horen 'aaah wat zielig' , ja en als er een wagen achter hangt hoor je niemand er over .

    Ik vind het vervelend dat je je antwoord meteen op de persoon speelt eigenlijk. Dat je zegt dat ik meteen 'ongeloofwaardig' ben ,draagt niets bij aan deze discussie.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  10. #25
    Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    1.108

    Re: Oogkleppen bij het mennen?

    @ jiske: De druk (als je die gebruikt) wordt nu idd op de neus en achter de oren uitgevoert ipv in de mond. Alleen heeft het gebruik van een bit zowel fisiek en mentaal nadelen voor het paard. Ik weet niet of je het boek ''Metal in the mouth'' hebt gelezen? (Of sites van pn en Nevzorov?)
    Mijn voorkeur gaat na het lezen van die informatie namelijk toch echt uit naar een bitloze optoming.

    Ikzelf heb nog helemaal geen ervaring met mennen. Nienke(mede-eigenaresse van m'n paarden) heeft wel al een aantal menlesjes gehad. Voordat we gaan mennen gaan we beide ook nog wat lessen volgen.

    Ik zal jullie op de hoogte houden .

  11. #26
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Oogkleppen bij het mennen?

    Met een paard wat volledig bitloos is beleerd (denkt aan eigen paard) zou ik veel eerder zonder bit gaan mennen dan met. Met bit durf ik nu niet eens de straat op...
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  12. #27

    Re: Oogkleppen bij het mennen?

    Oogkleppen of niet? Ikzelf rij zonder en zonder bit omdat ik kan lezen en schrijven met Rimmer. Ga op je eigen oordeel af, jij kent je paard het beste. En als deze schrikkerig is of misschien niet helemaal verkeersmak, of jij bent er niet gerust op waarom dan zonder gaan.....
    Wel kun je zonder oogkleppen proberen op b.v. zondag ochtend een klein rondje om te gaan, dan is het meestal rustig op de weg. Bouw het rustig op.
    En of ze nou in Zimbabwe of where ever zonder rijden so what! Dat kan altijd nog.

    Note: dat Natte apen verhaal is echt! Daarom zouden veel mensen eerst eens na moeten denken voordat ze klakkeloos iets van anderen overnemen.
    Wijze mensen willen leren, dwazen zijn uitgeleerd.
    Wijze mensen vragen om advies, dwazen willen er geen.

  13. #28
    jiske
    Guest

    Re: Oogkleppen bij het mennen?

    Sorry Arabesk, mijn excuses. Ik had mijn oordeel over jou en je uitspraken al gebaseerd, ook op Bokt bijvoorbeeld. Ik vind jou heel vaak zwart/wit. Ook richting andere mensen.
    De stelling: oogkleppen is een natte apenverhaal, vind ik gewoonweg belachelijk en ongenuanceerd. Voor sommige paarden zijn die dingen gewoon het verschil tussen fijn te mennen en te kijkerig. Vandaar mijn reactie.

  14. #29
    jiske
    Guest

    Re: Oogkleppen bij het mennen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nicolien
    @ jiske: De druk (als je die gebruikt) wordt nu idd op de neus en achter de oren uitgevoert ipv in de mond. Alleen heeft het gebruik van een bit zowel fisiek en mentaal nadelen voor het paard. Ik weet niet of je het boek ''Metal in the mouth'' hebt gelezen? (Of sites van pn en Nevzorov?)
    Mijn voorkeur gaat na het lezen van die informatie namelijk toch echt uit naar een bitloze optoming.
    Ja, ik ken die theorien, maar dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben Of dat feitelijk vaststaat dat de theorie klopt

    Ik vind het namelijk wel eens wat overtrokken, mensen keren zich tegen het bit, maar hangen wel iets anders om het hoofd wat ergens drukt of schuurt.

    Vergis je niet in het gewicht van leren leidsels van 4,30 lengte. Dat gewicht hangt dan dus direct aan neusbeen en nek.

    Leidsels aan het bit werken in in de mond en licht op de neus (aangenomen leidsels). Het hoofdstel is zo ontworpen en bevestigd dat het leer nergens schuurt of schuift.
    Zodra je leidsels aan de neus gaat hangen, gaat dat deel veel meer werken, dus schuren en schuiven. Ook het stuk achter de oren, lijkt me dan meer beweging in komen. Ik betwijfel sterk of dat wenselijk is.

  15. #30
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Oogkleppen bij het mennen?

    Vergis je niet in het gewicht van leren leidsels van 4,30 lengte. Dat gewicht hangt dan dus direct aan neusbeen en nek.
    Denk je dat een paard dat gewicht beter kan hebben op zijn tong dan? Of bedoel je dat die leidsel grotendeels rusten in ringen van het tuig? Dan is dat toch ook zo bij bitloos mennen.

    Je schrijft steeds dat er zoveel mensen met bit mennen en dat er geen goede menners bitloos mennen. (iets in die trant tenminste) Dát is nou precies het natte apen verhaal.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •