Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Oren heel plat

Oren heel plat

Hallo,

wat er mij opvalt bij bijna alle vormen van NH, is dat heel veel paarden hun oren plat naar achteren leggen?

Je ziet het zelfs dikwijls op demo's en andere filmpjes.

Is dit normaal? Waarom gebeurt dit?

Re: Oren heel plat

Angst, agressie. Hihi

Nee hoor. Bij NH "speel" je met je paard. Je bent bezig met spelletjes zoals: wie laat wie bewegen, een spel wat paarden onderling ook veel spelen met elkaar. Je laat je paard in cirkels bewegen, achteruit, voorwaards, zijwaards, van je af, naar je toe. Daarbij hoort een actief orenspel. Ook het achterwaards keren van de oren.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

En paard is van nature uit altijd aandachtig voor zijn omgeving dus zelfs als je een paard in de wei aan het grazen is,zie je vaak zijn oren van positie veranderen. Duidelijk voorbeeld zie je op Trea's avatar Amy snuffelt aan haar hand of Trea kriebelt haar(zie je niet duidelijk), en Amy staat er heel rustig bij en toch zijn haar oortjes naar achteren.

Kijk ook eens hoe paarden met elkaar in de wei spelen: zie je ook heel vaak erg veel expressie met de oren!
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

eerlijk gezegd kan ik me niet helemaal schjaren achter de uitleg van hierboven hoor. Ik deel die twijfel met je.

Wat mij opvalt als ik met mijn verzorgpaard werk, is dat als hij iets met meer moeite doet (hij wil misschien wel niet) dat hij dan ook erg sjaggie gaat kijken, mt z'n oren in zijn nek dus.

Maar een paard in rust heeft z'n oren ook ontspannen naar achteren

en een agressief paard ook

Er zijn dus vele momenten waarop paarden hun oren naar achteren bewegen, de interpretatie is in veel verschillende situaties dus ook anders... Maar zie zelf dat het vaak wel iets van het paard vragen is wat het eigenlijk niet helemaal wil (aan jou om te beslissen of je het wel aan je paard mag vragen dan, da's ook weer een discussie opzich)

Bedankt voor de verschillende antwoorden.

Maar toch heb ik het niet over de stand van de oren, zoals op de avator van Trea. Want dit is inderdaad een teken van ontspanning.

De oren zie je dikwijls nog platter, het paard straalt dan eerder agressie uit. Het hoofd iets hoger, gespannen houding.

Ikzelf ben al een tijdje met level 2 bezig, en heb dit probleem niet meer. Maar toch zie ik het nog bij mensen die level 3 zijn. In veel gevallen als de begeleider naast of voor het hoofd van het paard loopt.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ik denk dat je dit in de oude L2 veel meer tegenkomt dan in de nieuwe, omdat er in de nieuwe eindelijk meer aandacht besteedt wordt aan HOE je paard oefeningen doet ipv dat hij ze snappy doet.

Vaak zie je trouwens ook oortjes naar achter wanneer er impulsive energy op het hoofd gericht is, of dit nu tijdens drive of draw is. (zie topic: hoofdje weg)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ik heb ook een vraag mbt naar achter liggende oren.
    Ik ben level 1 , dat gaat goed en doe al af en toe oefeningen uit level 2.

Als ik de wei in kom , komt mijn paard naar me toe , oortjes geprikt .
    Op het moment dat hij op mij afkomt ga ik schuin, met m'n schouder naar hem toe staan maar blijf hem wel lachend aankijken .
    Als hij dan bij me komt , aai ik hem uitgebreid , begin bij z'n schouder , en aai zo naar achter .
    Z'n hoofd aai ik ook , maar dan blijf ik naast hem staan, hij draait dan z'n hoofd naar mij toe , op het moment dat hij z'n hoofd wegdraait , stop ik met aaien , draai mijn navel kompleet weg en dan hup , komt z'n hoofdje weer , en ik aai hem dan weer rustig .
    Tot dusver dus geen probleem.
    Dan nodig ik hem uit om me te volgen , at liberty dus.
    Als hij me dan niet volgt , loop ik in een boog naar hem toe , ik kijk dan niet naar hem , pas als ik op hoogte van z'n billen kom , buig ik ietje naar voren ( zonder te lachen , kijk zelfs een beetje bozig) .
    op het moment dat hij enige reaktie vertoont met z'n hoofd in mijn richting , verminder ik al druk , ga rechter lopen en als hij dan naar me toe komt ( als ik2 ogen krijg) , neem ik alle druk weg door met m'n rug rustig van hem weg te lopen .
    Dan stop ik , draai me op ( alleen met m'n schouder en hoofd ) en lach naar hem ( hij staat meestal achter me, mijn navel dus niet naar z'n hoofd gericht)
    tot dan toe merk ik nog steeds geen boosheid .
    maar nu , volgt hij me dus op de voet , en wel met z'n oren ontzettend in z'n nek , hoofd laag .
    Als ik dan , maakt niet uit welke kant , ga lopen , blijft hij me volgen (nog steeds zonder leadrope) maar hij heeft altijd z'n oren in z'n nek .
    Als ik ga rennen , dan volgt ook hij dravend , zij oren zijn dan heel plat ( dit zie ik dan vanuit m'n ooghoek ) en hij lijkt dan heel boos .
    Wat doe ik nu fout?
    Als ik dan stop , heeft hij ook geen respect meer voor m'n ruimte , en overloopt me dan , z'n hoofd is dan hoog en ook zijn z'n oren dan echt sterk naar achter gericht .( zou hem het liefst willen wegjaagen dan , maar doe dit niet en denk dan maar .... O boy , how intersting! )
    Ik pak dan m'n leadrope en ga de 7 spellen spelen , en dat gaat dan weer goed. Hij is dan weer die knuffelbeer die geniet van m'n aandacht.
    zou daar de fout in liggen : dat ik stop als hij zo doet ? nou ja , ik stop niet meteen , maar toch ......

O ja , dit doe ik dus niet altijd , enkel maar af en toe , meestal als hij bij me komt doe ik hem het touwhalster om en ga spelen , en dan is er dus geen boosheid bij hem )

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wheaty, het lijkt erop dat jouw paard probeert jou op te drijven, door zo achter jou te lopen met zijn oren plat een een bozige uitdrukking. Hij test hiermee jouw leiderschap. Ik zou dit voorlopig nog even niet in draf doen, als dit gedrag dan verergert. Zorg eerst dat hij goed achter je aan loopt in stap, zonder te dreigen, en dat hij je ruimte respecteert als je stopt.
    Als je stopt en hij komt in jouw ruimte, waarom wil je hem dan niet wegjagen? Ik denk dat je dit dan juist wél moet doen! Hij mag nooit zomaar ongevraagd in jouw ruimte komen, en zéker niet met zo'n dreigende blik!

Hallo Marja,
    bedankt voor je antwoord , en je hebt gelijk , ik heb ondertussen contact genomen met Marieke Aker , http://www.mariekeaker.nl/index.php?paginaid=1
    Nadat ze ons bekeken heeft , zei ze dus precies hetzelfde.
    Ik ga nu les bij haar nemen , we gaan freestylen en ondertussen blijf ik parelli doen.
    Een proefles heb ik al gehad , jee , wat moet ik nog veel leren zeg , vooral in het comuniceren met m'n paard, en wat is Freestylen leuk zeg ! Heerlijk die zucht van Reiky ( m'n paardje) toen ie naar binnen mocht komen ( na een paar rondjes in draf) en bij me kwam staan , z'n oren stonden heerlijk ontspannen en z'n ogen lekker zacht.
    Of nee , die zucht kwam pas toen hij bij me stond en ik hem uitgebreid heb gefriendlied , toen hij naar binnen kwam was hij z'n lippen aan het likken.
    Dit is in iedergeval een goed begin voor een betere communicatie tussen ons.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Fijn Wheaty, dat je een goede instructrice gevonden hebt!

Bladwijzers

Forum Rechten