Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: ziekte van cushing

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

ziekte van cushing

mijn vriendin heeft een merrie van 17 jaar met de ziekte van cushing.
    dit is door de dierenarts officieel vastgesteld a.d.h. van o.a. urinemonsters.
    natuurlijk zijn we direct gaan zoeken op het net naar gegevens over het verloop van de ziekte en de eventuele geneesmiddelen.
    het blijkt dat er geen genezing mogelijk is, alleen kunnen de uiterlijke verschijnselen wel onderdrukt worden met pergolide, hetgeen de kwaliteit van leven ook verbetert.
    dit is een duur geneesmiddel.
    zij zou daarom graag in kontakt komen met mensen die ook een paard kennen met dezelfde ziekte en die ervaringen hebben met het gebruik van pergolide.
    alle informatie is welkom.
    ik doe er 2 fotos bij die ze mij mailde, hierop kun je zien hoe de vacht zich ontwikkeld van een "cushing-paard".

mijn paard heeft een mening.

Re: ziekte van cushing

Mijn pony heeft ook de ziekte van Cushing. Hij krijgt sinds vorig jaar oktober pergolide. Dat maakte echt een wereld van verschil. Na 3 weken begon het spul te werken en ging Ponto als een raket de bak door, al bokkend en stijgerend. Ondanks zijn zere voeten. Gelukkig werd dat ook snel beter. Hij heeft een bijna normale wintervacht gehad. En hij voor het eerste sinds jaren weer een mooie zomervacht. Eindelijk hoefde ik hem dit jaar eens niet te scheren. Hij heeft weer energie voor 10 en het gaat fantastisch met hem. Afgezien van dat je nog wat ribben kunt zien zijn vrijwel alle sympthomen verdwenen. Ik ben blij dat ik hem nog een fijne oude dag kan bezorgen. Hij kan ook makkelijk weer bereden worden, maar ik ben mijn 2 jonge paarden aan het opleiden dus is Ponto lekker met pensioen.
    Ik ben ongeveer 17,50 per maand kwijt aan de pergolide.
    Ponto is nu 29 en weegt 300 kilo.

De foto's van jouw paard zijn echt typisch Cushing. Zo zag Ponto er ook uit. In de winter kreeg hij een vacht waar een ijsbeer jalours op zou zijn. Wel 10 cm lang. En het stond alle kanten op.

je zou ook even kunnen kijken op de yahoo-groepjes er is een internationale cushing groep. Om precies te zijn twee. Daar kan je heel veel info en tips en ondersteuning vinden. Zit nu op een andere computer en kan niet bij de juiste link gegevens, maar als je het woord cushing in toest bij yahoogroups dan vindt je het vast.

Ik weet niet hoe je Duits is maar hier is een link naar een Duits forum. Daar hebben ze een apart stuk voor cushing paarden. Ik heb hier veel steun aan gehad.
    Het dagboek en foto's van mijn pony staan er ook in.

http://www.kater-karlo.com/cgi-bin/yabb ... 9/YaBB.cgi

Hier is een link naar het onderzoek in Amerika met paarden en pergolide:

http://cvm.msu.edu/news/press/0302b.htm

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Hoi, mijn (ondertussen al overleden) haflingerpony had ook Cushing.

Het was al zodanig vergevorderd en haar hoefbeentje was al aan het kantelen toen we erachter kwamen dat het cushing was. ook wij hebben de medicatie geprobeerd maar ze sloeg helemaal niet aan..ze kreeg 32 pilletjes per dag en het is idd heel duur dus je kunt wel gaan denken...

Nu speelde haar geschiedenis wss ook een rol want het bleek dat ze vroeger al eens zwaar hoefbevangen was geweest en door de ziekte van Cushing, die de kans op hoefbevangenheid verhoogt, was er niets meer aan te doen...

Nu, Cookie's verhaal is een heel ander verhaal, dus zo zieje maar dat het echt wel van paard op paard afhangt.

Ik kan je dus eigenlijk niet veel vertellen over de medicatie, alleen dat ze bij mijn Gini totaal niet werkte, ze ging alleen maar verder de dieperik in en in april 2006 hebben we haar dan laten inslapen..
    maar zo'n vaart zal het wss nog niet lopen aan de foto's te zien...

Gini zomer 2005:

Gini winter 2005

Groetjes
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Men, wat een vacht zeg. Ontzettend. Jammer dat je pony het niet gered heeft.
    32 pillen is wel erg veel. Ik denk niet dat je hetzelfde middel hebt gehad wat Ponto heeft. Die krijgt een half tabletje per dag. Je moet het tabletje goed vasthouden want als je het laat vallen dan vind je het nooit meer terug, zo klein is het.

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik weet even niet meer hoe het medicament juist noemt..zal het even nakijken...

Ja erg jammer

Groetjes
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid BEAUBA's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik geef mijn inmiddels 24 jarige Dpony ook Pergolide, omdat ze duidelijk last van Cushing heeft (vreselijke dikke krulvacht en van de spiermassa was niets meer over , was altijd een soort mini tank )
    Ben er eind vorig jaar mee begonnen .
    Helaas heeft ze toen ook heel erg zandkoliek gehad in die zelfde periode en is toen flink afgevallen .
    Ze is nu gelukkig heel goed opgeknapt en weer op gewicht .Haar bespiering is ook weer goed en ze zit goed in d'r vel .
    Heb nu een DA in Belgié gevonden die meer weet van Cushing en Pergolide , ben daar heel blij mee .
    Inmiddels is ze met de aanmaak van haar wintervacht bezig , en die ziet er nu al stukken beter uit dan voor de Pergolide .
    Over Balki , m'n SuperShet :
    Nee hoor , hij is niet dik .
    Hij zit gewoon vol met karakter .

Bladwijzers

Forum Rechten