Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: koliek door zaagsel?

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

koliek door zaagsel?

Sinds het weekend staan de pony's op winterstalling.
    Mij is uitgelegd dat ik bij het uitmesten:
    - meer urine in de stal moet laten, zodat het een onderlaag vormt en zo staan ze wat dikker
    - zowiezo meer urine in de stal moet laten, omdat ik het zaagsel ermee moet mengen zodat Willem het zaagsel niet opeet, verstopt raakt en koliek krijgt.

Er zit volgensm ij wel een kern van waarheid in, sommige pony's eten zaagsel en het lijtk me niet echt gezond. Maar mijn bezwaar is: De geur, als ik bij Willem de urine er langer dan een dag in laat zitten gaat het vreselijk stinken en kleurt het onmiddelijk rood, en rood zaagsel stinkt verschrikkelijk. Ik heb het een paar dagen geproberrt begin sebtember (toen was er zaagsel te kort en moest het ook zo) en ik had de urine er 2 dagen ingelaten en ik kon zowat de stal neit meer in, zodra ik de stal in kwam en begon te scheppen werd ik helemaal ziek van de lucht.
    En dat lijkt me niet echt gezond voor Willem.
    Maar zaagsel eten lijkt me ook niet echt gezond.
    Wat nu? Gewoon zoveel mogelijk urine er uit halen, hierdoor krijgt hij een vrij witte stal wat ze dus schijnen te eten.
    De urine erin laten en dat het gaat stinken?
    Iemand advies???

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: koliek door zaagsel?

Zaagsel eten ze alleen als ze te weinig ruwvoer (hooi, kuil, gras, stro) te eten hebben. Krijgt hij dat voldoende, dan gaat hij zeer waarschijnlijk echt geen zaagsel eten. De urine erin laten liggen is slecht voor de hoeven en slecht voor de longen. Als je er een soort potstal van maakt worden de dampen die vrijkomen minder, maar anders niet.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Het kan wel inderdaad.. een onderlaag kweken, maar dan moet je vooral de eerste tijd heel regelmatig heel ruim opstrooien!!!

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

ze krijgen niet echt veel ruwvoer, zodra ik de baas weer zie ga ik vragen of Willem op midner bix en meer hooi mag.

Over dat onderlaag kweken, ik denk dat dat de bedoeling is. Maar er mag niet ruim opgestrooid geworden. We hebben 10 pakken zaagsel voor 10 paarden per week en dat was het...

Aangemeld
    Apr 2004

Misschien kan je dan voor in het begin zelf nog een aantal pakken exta kopen om een goede onderlaag te kweken? Zaagsel is niet zo duur.

En zéker proberen meer ruwvoer te verstrekken, al zijn het maar 1 of 2 plakjes stro extra per dag.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ja.. zou ik ook doen, bijkopen! Zeker in het begin is het echt heel belangrijk om ruim op te strooien.. als je eenmaal een goede onderlaag hebt (dus idd niet de natte plekken totop de bodem wegscheppen) stinkt het ook minder...

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Emmie
    Over dat onderlaag kweken, ik denk dat dat de bedoeling is. Maar er mag niet ruim opgestrooid geworden. We hebben 10 pakken zaagsel voor 10 paarden per week en dat was het...
    Est en Timber staan in de winter ook op mot (gelukkig staan ze nu nog 24/7 buiten), maar die eten het niet! Ze krijgen 4x per dag een f]/images/smilies/chuuuuut.gif[/img] ). Maar 10 balen per week voor 10 paarden...je weet het dat vind ik echt aan de krappe kant .

Ik gebruik zeker 3 balen per week voor 2 paarden, want ik strooi er om de dag een halve baal in (en soms vaker) en begin met een stal waar ik 2 a 3 balen in gestrooid heb. En Timber en Est staan dan overdag ook nog van 8 tot 17u buiten.......

Misschien kun je idd net als Paula een paar balen zelf bijkopen om de stal lekker mee te vullen of mag je dan niet meer van die andere balen pakken?
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Mijn paarden staan 's nachts op stal, maar bij mij staan ze gewoon op kaal beton, (we hebben wel een putje in de vloer voor 't vocht) dit is ook omdat mijn paard alles eet wat op de grond ligt, terwijl ze zat hooi krijgen en daar krijgt hij direct koliek van. Dit gaat echt super goed en het is ook nog goed voor de hoeven.
    Figaro du Cercorb X Betel de Fantilhou = Quinoa de Fantilhou

Aangemeld
    Apr 2004

Op kaal beton? Sorry maar dat een paard een verhard gedeelte heeft in zijn uitloop, dat is prima. Maar in mijn ogen moet een paard wel kunnen kiezen. Leg er dan op zijn minst rubber matten/ een paardenmatras in. Dat is ook niet eetbaar, maar wel diervriendelijk. Als een paard gaat liggen op een harde ondergrond dat krijg je gallen, doorligplekken, kale plekken etc. en urineren vinden met name ruinen vaak heel onprettig op een harde (spetterende) ondergrond.

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Ik snap wat je bedoelt, die geur is niet te uit te houden. Als je nu zorgt dat hij in zijn stal genoeg hooi heeft, dan is er niet de behoefte om van dat zaagsel te gaan eten.
    Mijn paarden staan op rubber matten. Er ligt voor de rest niets op. Ze staan alleen 's nachts binnen en krijgen voldoende hooi. Elke dag wordt de mest eruitgehaald en worden de matten even schoon gesproeid met water. Geen geurhinder en weinig spul voor de mesthoop.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Op kaal beton? Sorry maar dat een paard een verhard gedeelte heeft in zijn uitloop, dat is prima. Maar in mijn ogen moet een paard wel kunnen kiezen. Leg er dan op zijn minst rubber matten/ een paardenmatras in. Dat is ook niet eetbaar, maar wel diervriendelijk. Als een paard gaat liggen op een harde ondergrond dat krijg je gallen, doorligplekken, kale plekken etc. en urineren vinden met name ruinen vaak heel onprettig op een harde (spetterende) ondergrond.
    Rubber matten heb ik inderdaad ook geprobeerd maar mijn paard maakt er dan een sport van om ze zo snel mogelijk te slopen of eruit te halen, noem maar op. Door het putje in de vloer wordt urine e.d. afgevoerd en mesten ze op een op in de hoek, het gaat echt prima.

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door quinoa
    Rubber matten heb ik inderdaad ook geprobeerd maar mijn paard maakt er dan een sport van om ze zo snel mogelijk te slopen of eruit te halen, noem maar op. Door het putje in de vloer wordt urine e.d. afgevoerd en mesten ze op een op in de hoek, het gaat echt prima.
    Dat het voor jou prima gaat daar twijfel ik niet aan

Maar als je paard, terwijl hij alleen snachts op stal staat, zo weinig te doen heeft dat hij ook nog uit verveling die matten gaat slopen, dan is er in mijn ogen nog meer mis, op de betonvloer na!

Rubber paardenmatrassen zijn op stalmaat verkijgbaar en onmogelijk te verplaatsen door een paard. Ze zijn zacht, maar wel waterdicht en stofvrij. Geef je paard dan ook lekker veel ruwvoer zodat hij niet de behoefte krijgt andere zaken op te eten of te slopen.

Dat het voor jou prima gaat daar twijfel ik niet aan

Maar als je paard, terwijl hij alleen snachts op stal staat, zo weinig te doen heeft dat hij ook nog uit verveling die matten gaat slopen, dan is er in mijn ogen nog meer mis, op de betonvloer na!

Rubber paardenmatrassen zijn op stalmaat verkijgbaar en onmogelijk te verplaatsen door een paard. Ze zijn zacht, maar wel waterdicht en stofvrij. Geef je paard dan ook lekker veel ruwvoer zodat hij niet de behoefte krijgt andere zaken op te eten of te slopen.[/quote]

Nou hij krijgt ruwvoer zat hoor, het is gewoon een sloper, net zoals ik hem een deken op doe in een weide dan is die ook binnen 10 min. helemaal kapot terwijl hij ook lekker had kunnen grazen............
    Ik weet ook niet hoe hij het voor elkaar krijgt, van die staltegels haalt hij ze allemaal één voor één eruit en als ik een rubber mat op maat in de stal leg ligt die 's morgens dubbel geklapt in de stal.........
    Ik ken meerdere mensen die ze op beton hebben staan en daar zijn ook geen problemen.

Ik snap niet dat je een paard, wat zich zo snel verveelt en al die sloopneigingen heeft überhaupt 's nachts op stal zet.

Je zegt: het is goed voor de hoeven. Daar sla je volgens mij de plank totaal mis, want beton voegt niks toe als het paard zijn kilometers niet maakt. Stilstaand is er geen hoefmechanisme dus is de boton nergens goed voor, behalve voor kwetsuren.

Ik denk dat dit een discussie zonder eind wordt. Ik respecteer je mening maar toch blijf ik bij m'n standpunt. Daarentegen zegt mijn natuurlijk bekapper ook dat het heel goed is voor de hoeven.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten