Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: long range/ short range circling?

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

long range/ short range circling?

wat meot ik me daarbij voorstellen?
    Ja, ik begrijp dat de ene cirkel kleiner is dan de andere cirkel, maar hoeveel kleiner?
    Ik begrijp uit een ander topic dat je de leadrope korter neemt, en zo een kleinere cirkel neemt waar je je paard op laat lopen? Hoe klein maak je die cirkel dan, want ik vond de volledige lengte van mijn leadrope al een erg kleine cirkel voor mijn shetlander...

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: long range/ short range circling?

Voorzover ik weet, is shortrange op een afstand dat je je stick op de rug van je paardje kan leggen! Bruut doet dit overigens ook alleen in stap hoor!! (en ook nog eens niet heel vaak en/of lang)

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Het is toch ook de bedoeling bij short range dat je meedraait? Dat je de stick op de rug of kont van je paard laat rusten daarbij. Het is geloof ik een voorbereiding op long range circling.
    Inderdaad alleen in stap en heel kort.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat misschien twee keer heb gedaan, vond het een stomme oefening. (misschien toch maar eens gaan kijken of ik het wel kán )
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Jep, short range is binnen bereik van je stick, waarbij je ook meedraait met je paard. Dat moet ook wel, anders kun je de stick niet op zn rug houden he

Short range kun je later ook goed gebruiken tijdens gymnastiserende oefeningen, waarbij je zelf ook op een cirkel kan gaan lopen ipv alleen mee te draaien. Dan kun je tijdens het cirkelen verschillende aanwijzingen geven aan je paard.

De short range cirkel is inderdaad erg klein, maar je vraagt ook maximaal 2 rondjes in stap. Overigens is het voor een paard geen probleem om in draf of galop zelf op zo'n klein cirkeltje te lopen (voor 1 of 2 rondjes)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Myracara, zo stom is deze oefening niet.
    Het helpt wel om je paard soepeler te maken. Toen ik ermee begon, kon Atli het alleen in stap. Nu ook in draf.

Je moet idd meedraaien met de short range, en de cs op de rug laten rusten. Je krijg dan een vrij kleine cirkel, maar als mijn Atli het kan (IJslander), moet een kleine Shet dat zeker kunnen! Ik begrijp dan ook niet dat je (Lacuna) een cirkel met de hele lengte van je leadrope (die 12' is, neem ik aan?) al te klein vond voor je Shet? 12' Is 3,7 meter, als je daarbij zelf in het midden stil blijft staan loopt je pony een cirkel met een doorsnee van ruim 7 meter.

Aangemeld
    Feb 2005

Ik vond de volledige lengte van mijn leadrope inderdaad nog erg kort. (ja.. parelli-leadrope is toch altijd 12 ft?)
    Ben zelf gewend om met mn pony te werken op een cirkel van minimaal 10, liefst 15 meter doorsnede. Dus dan wordt 7 meter toch al de helft minder van mijn favoriete doorsnede, en dan voelt dat heel klein ja.
    Ook werk ik met een jong paard (net 5 jaar geworden) en een laatbloeier (shet), dus daarom wilde ik de afstand zo groot mogelijk houden, zodat ik zn onvolgroeide lichaampje niet zou overbelasten.

Allemaal heel erg bedankt voor de uitleg, ik begrijp nu wat er bedoeld wordt met long-range en short-range.
    Groetjes, Lacuna

Lacuna schreef:

ja.. parelli-leadrope is toch altijd 12 ft?[/quote]

Er bestaat toch ook een 22ft?
    Don't dream your life, live your dream!

(ja.. parelli-leadrope is toch altijd 12 ft?)

Don't dream your life, live your dream!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Parel

Ja uiteraard, en bovendien schreef Lacuna niet dat ze met een Parelli-leadrope werkte, dus het kon van alles zijn qua maat.

Aangemeld
    Feb 2005

haha!
    Ja inderdaad... en zeker van een anti-parelliër verwacht je niet dat ze een parelli-leadrope heeft...
    Sorry had daar beter over na moeten denken. Maar we hadden het dus inderdaad over de 12ft line.
    Groetjes, lacuna

Bladwijzers

Forum Rechten