Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Goed gehandeld?

Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Goed gehandeld?

Vandaag zat ik even in een rare situatie met mijn verzorgpaardje.

Vandaag mocht ik gaan rijden na een goed maandje.(hoefzweer)?

We gingen dezelfde weg doen als gisteren dus hij kende de omgeving.
    Hup zadel erop en stappen maar tot halverwege en daar ging ik opstappen.
    Nog een paar gaatjes aangesingeld en dan erop.

Hij was eerst wat vervelend maar na een tijdje stond hij stil.

Ik heb het hangen vroeger al gedaan,maar zodra je 3x gaat hangen is meneer het zat en gaat hij stappen dus ik heb dat achterwege gelaten.

Eerst in balans gezet,gewacht,hij was rustig.
    Ik stap op,ik ga zitten en hij begint te stappen!

Ik reageer hierop met een strenge NEE en vraag hem achteruit te stappen.
    Hij gaat ter plekke dansen,draai ik hem naar de goede richting,draai hij weer richting stal.

Op de vorige manège heeft hij dat ook gedaan,terwijl hij wandeling juist het einde vind en nu begint hij terug tekenen te vertonen!

Na een tijdje is hij weer relax en kunnen we wandelen en is er niets meer aan de hand.

Heb ik nou goed gehandeld?Deed ik wat fout?Moet ik het juist wat anders doen?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Goed gehandeld?

stilstaan is de belangrijkste oefening die je paard moet kunnen. Stilstaan als je ernaas staat, stilstaan als je erop zit, maar vooral ook stilstaan als je opstapt en afstapt.
    Tja, je hebt het geprobeert, zeg je, om 3 keer te hangen voor op te stappen, maar je hebt het opgegeven omdat het niet werkte. Je paard werd te ongeduldig. Dit lijkt mij een kestie OF van onzekerheid, OF van disrespect. 't is zo makkelijk om te zeggen: mijn paard kan dit niet. Maar afgezien van dat je paard last heeft van zijn rug, of het zadel niet goed past, moet je paard gewoon stil kunnen staan ook bij 3 keer opstijgen.

Als je paard al vervelend was voor je op ging stijgen had je beter even nog wat grondwerk kunnen doen. daar is dat grondwerk immers voor. Eerst je paard goed op jou afstemmen en left brained maken, en dan pas opstijgen. Als je 3 keer teveel vind, probeer dan eerst om over de rug van je paard te hangen op je buik, om te kijken of hij dan nog stil blijft staan, voor je je been eroverheen gooit.

Ik wil je even waarschuwen voor dit gedrag. Mijn vorige paard deed dit ook, en kreeg op ten duur het idee dat lopen met opstijgen prima was, en begon op te duur te versnellen tot ze in galop wegspurtte en ik me er nog gauw op kon gooien om niet onderuit te gaan. Pak het dus in de basis al aan, voor je zover bent dat het een vast patroon is geworden in het hoofd van je paardje.

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik ben het met Sandra eens. Maar kan je niet eerst oefenen in de bak tot het goed gaat? Of had je dat gedaan?

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jolijn89
    Ik ben het met Sandra eens. Maar kan je niet eerst oefenen in de bak tot het goed gaat? Of had je dat gedaan?
    Ik had het al gedaan in de paddock en dat ging redelijk.

In de bak heb ik op deze stalling(we zijn verandert)nog niet gedaan omdat hij eergisteren gevoelig was,het kan zijn dat dat toeval was.Morgen of straks probeer ik het opnieuw.

Ik ga zien dat ik Julie(donderwolke) kan laten komen

Aangemeld
    Oct 2005

Ik heb vandaag ff in de bak geprobeert en hij bleef staan!Ik kon zelfs over hem hangen!

Zou het misschien aan het enthousiasme liggen?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als hij een maand op rust had gestaan voordat je hem ging rijden, dan kan het best wel eens uit enthousiasme zijn dat hij niet stil kon blijven staan. Ik zou met een paard dat op rust heeft gestaan altijd eerst wat grondwerk gaan doen voor ik erop ging. Dan kan hij vast wat van zijn overtollige energie kwijt en kun je je weer op elkaar afstemmen. Pas als de samenwerking vanaf de grond er (weer) is, dan zou ik opstijgen...

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Doe het rustig aan. Zo te horen ben je er direct opgegaan zonder voorbereiding (waarmee ik grondwerk bedoel).
    Pas als het goed gaat in de bak kan je buitenrijden.

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jolijn89
    Doe het rustig aan. Zo te horen ben je er direct opgegaan zonder voorbereiding (waarmee ik grondwerk bedoel).
    Pas als het goed gaat in de bak kan je buitenrijden.
    Momenteel kan ik niet in de bak dus hij moet wel buiten gereden worden.

Ik heb grondwerk gedaan.

@Marja,ik had ervoor wel al Parelli terug opgepikt

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oh oké, dat had ik niet uit je verhaal begrepen!

Aangemeld
    Oct 2005

Even van hoe het nu gaat:
    Ik stap nu op voor we gaan wandelen en daar geeft hij me steeds toestemming,kan perfect gaan hangen,mijn been erover leggen en gaan zitten.

Het gaat dus duidelijk véél beter

Bladwijzers

Forum Rechten