Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 47

Topic: Re: Open avond Paarden begrijpen

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

En?? Wat staat er nou op de achterkant van de DVD?!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Trea.. kijk jij eens wat op de achterzijde van de DVD-hoes staat?
    Bedoel je: De dvd is een goede introductie op de lessen van Marijke de Jong van Paarden Begrijpen en is een naslagwerk voor iedereen die bij paardenbegrijpen cursussen of lessen heeft gevolgd??
    En: de methode die u op de dvd ziet is gebaseerd op de klassieke rijkunst.. ook best belangrijk verschil met AdB

D'r staat nog een heel erg algemeen lang verhaal over scheve paarden en zo, maar dat bedoel je vast niet..

Je houdt 'm nog even tegoed Tre, ik ga nu eerst effe de DVD weer bekijken. Heb wel vanavond al uitgebreid met Marijke geproken!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Voel toch de behoefte om te reageren.

Ik ben met AdB methode aan de gang gegaan met mijn eigen lesgeefster. Zij is ook meerdere keren bij Marijke geweest.

Precies wat er al gezegd, nl de contrastelling op de volte, deden we niet.
    Uitsluitend op de lange zijdes.

Wat ik persoonlijk wel zou willen, is meer grondwerk oefeningen, om Andor soepeler te krijgen. Mijn laatste les werd besteed uit Andor uit de wei krijgen. Daarvoor vakanties gehad, dus had ik weinig gelesd.
    Nu zou ik juist graag meer gronddingen willen doen. Dan hoef je niet altijd voor de "harde " methode te kiezen.
    Dat vind ik juist mooi aan Marijke, dat ze ook vanaf de grond werkt.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Heb wel vanavond al uitgebreid met Marijke geproken!
    En? En? En? Laat me niet in spanning

Okay, ik zal je niet in spanning laten!

Stel je eens voor: je kunt helemaal niet paardrijden en er komt een persoon die jou een DVD laat zien met alleen maar top-ruiters erop. Als je een beetje realistisch bent zul je al gauw gaan denken: OMG, dát zal ik nooit kunnen! Welnu, dat is ook de gedachte achter de DVD van Marijke denk ik - ze zou door het beheersen van de methode best wel een perfect lopend Grand Prix paard kunnen laten zien. Maar wat je op de DVD ziet zijn gewone, gemiddelde paarden, die allen van een slechte basis afkomen en daarbij is het voor en na effect best te beoordelen.
    Ik zie geen slecht lopende paarden, ik zie paarden die in het proces bezig zijn, de één is daar wat verder in gevorderd dan de ander. Maar de punten die ze aangeeft en noemt als belangrijk, die zijn er gewoon. Ik zie geen verkeerde buiging of verkeerde stelling, ik zie geen uitzwaaiende achterhand of billiarderen. Ik zie ook dat ze fouten laat zien om duidelijk te maken waar en hoe je kunt verbeteren.

Ik meende van Marijke begrepen te hebben dat ze dit ook zo min of meer op de flaptekst van haar DVD had geschreven. De DVD is een introductie van haar methode die niet alleen het beeld van perfectie beoogt maar de basis van een goed lopend paard voor ogen heeft.
    De theorie van Marijke is zondermeer goed. Nog belangrijker is dat de training die je via deze methode kunt geven, beter lopende paarden oplevert. Dat constateerde jij eigenlijk ook al bij Amy en Enya. Dat proces moet je gewoon zo doorzetten en het zal daarbij verstandig zijn om af en toe te checken met Marijke of een andere professional hoe je voortgang is.

Als ik e.e.a. nu vergelijk met de AdB-DVD dan zie ik daar ook wel punten waar ik me achter de oren krab. Met dat verschil dat hij eigenlijk geen stap voor stap toelichting geeft en - je moet maar raden hoe het paard dan verder doorgereden wordt. Bij een aantal van de voorbeelden op de AdB DVD zie ik netzomin ogenblikkelijke perfectie en volgens mij kan dat ook niet. Ik heb nog steeds mijn twijfels over een paard binnen korte tijd beter te laten lopen - volgens mij is dat maar een tijdelijk effect als je niet in staat bent dat als ruiter vast te houden. Bovendien: als een paard langdurig verkeerd gereden is en je gaat pats-boem opeens anders rijden, dan komen de pijntjes de volgende dag vanzelf. Want ook dat is logisch: ga jij maar opeens eens een bepaalde beweging héél anders maken dan dat je tot nu toe gewend was - dan speelt er vanzelf wel iets anders op. Het is tenslotte een bepaald proces.

Maar goed, het gaat niet om een controverse Marijke/Antoine - ik ben in ieder geval nog even positief over Marijke als eerst. Ik hoop dat ik m'n idee erover een beetje duidelijk heb uitgelegd - ben niet zó helder meer ( slechtee nacht gehad).
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Allereerst Trea, vat dit niet lullig op, want zo bedoel ik het absoluut niet!
    Ik wil echt niks anders dan je helpen kijken... Hoe moeilijk dat ook is via internet.

Eerst schrijf je (en dat heb je ook nooit onder stoelen of banken gestoken wat ik zeer bewonderenswaardig vind):
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Hoe de manier van rijden van Marijke is op de dvd, dta kan ik helaas maar moeilijk beoordelen. Ben zelf niet goed onderlegd, dus zie het gewoon niet.
    Daarna schrijf je echter ook:
    Bij Marijke heb ik veel oefeningen geleerd. Schouderbinnenwaards, travers, renvers en appuyeren.
    Hoe kun je, met zo weinig ervaring, beoordelen of die oefeningen goed uitgevoerd worden?

Verder schrijf je ook:
    Ik voel me heel goed bij haar manier van werken,
    En dat is natuurlijk ontzettend belangrijk!

het gaat allemaal niet zo dwingend als bij AdB die naar mijn mening veel te snel resultaat wil boeken. En AdB kan geen paarden bitloos rechtrichten. Marijke wel. Dat zet me overigens wel aan het denken.
    ...
    Antoine's methode heb ik in het echt gezien, en daar vond ik gewoon teveel druk op zitten.
    Ik vind het jammer dat je AdB zo negatief ziet (zo interpreteer ik het althans) op basis van een voor jou heel ongelukkige dag waarop je, meen ik, maar twee lessen hebt kunnen bekijken, zonder het bijbehorende commentaar te kunnen volgen. Je zat toch achter glas?
    Verder is het zo dat AdB zegt dat je beter met bit kunt beginnen omdat je dan beter (gemakkelijker) kunt voelen hoeveel druk je krijgt in je handen. Ik ken ook mensen die eerst een paar lessen van AdB met bit hebben gevolgd en daarna overgestapt zijn op bitloos, met goedkeuring van AdB.

v
    Marijke is toch meer NH denk ik. Het voelt voor mij beter in ieder geval.
    AdB is inderdaad niet bepaald NH, naar mijn mening. Maar of Marijke dat dan zoveel meer is... Ik weet het nog zo net niet.

Als laatste wil ik voor de nieuwsgierigen onder ons nog wel een voorbeeld van verschil aangeven tussen de dvd's van AdB en Marijke. Ze beginnen allebei op een gegeven moment met het laten zien van een scheef paard (heupstand, van achteren gefilmd). Bij AdB wordt het zodanig gefilmd dat je eerst ziet dat het paard daadwerkelijk met de achterbenen naast elkaar staat, en de voorbenen ook, dus vierkant. Marijke doet dat ook, maar je kunt niet zien hoe het paard staat, voor hetzelfde geld staan de achterbenen t.o.v. elkaar een halve meter uit elkaar (achter elkaar bedoel ik dan). Ik wil niet zeggen dat dat zo is, maar ik kan ook niet zien of het niet zo is.
    Nog een voorbeeld: de voltes die Marijke hanteert zijn m.i. veel te klein, zeker voor de ongetrainde paarden. De schimmel (wel getraind) waar ik het eerder over had is m.i. achter veel te slap om dat te kunnen, daarbij biljardeert het paard enorm. Dus: het binnenachterbeen grijpt bijna constant buiten de voorbenen omdat hij (zij?) dat dus ook helemaal niet aankan.

Nogmaals: ik wil haar theorie an sich niet zozeer afkraken, ik heb echter mijn vraagtekens bij wat ik op de dvd zie.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Stel je eens voor: je kunt helemaal niet paardrijden en er komt een persoon die jou een DVD laat zien met alleen maar top-ruiters erop. Als je een beetje realistisch bent zul je al gauw gaan denken: OMG, dát zal ik nooit kunnen! Welnu, dat is ook de gedachte achter de DVD van Marijke denk ik - ze zou door het beheersen van de methode best wel een perfect lopend Grand Prix paard kunnen laten zien. Maar wat je op de DVD ziet zijn gewone, gemiddelde paarden, die allen van een slechte basis afkomen en daarbij is het voor en na effect best te beoordelen.
    Ja, ik zou afhaken ja. Dat heb ik al snel als het me allemaal te hoog gegrepen lijkt. Lijkt me dat meer mensen last hebben van dit verschijnsel, dus slim en zakenlijk beredeneerd.
    Ik weet dat ze uitgerangeerde paarden opkoopt, en deze weer oplat en doorverkoopt. Dus dat de paarden op de dvd geen top-paarden zijn, lijkt me duidelijk. Wel goed om dat weer even gezegd te hebben.

Ik zie geen slecht lopende paarden, ik zie paarden die in het proces bezig zijn, de één is daar wat verder in gevorderd dan de ander. Maar de punten die ze aangeeft en noemt als belangrijk, die zijn er gewoon. Ik zie geen verkeerde buiging of verkeerde stelling, ik zie geen uitzwaaiende achterhand of billiarderen. Ik zie ook dat ze fouten laat zien om duidelijk te maken waar en hoe je kunt verbeteren.
    Mooi, da's een hele geruststelling. Slaap ik ook weer beter
    Wat is trouwens billiarderen? Heb die uitdrukking vaker gehoord vandaag..

Ik meende van Marijke begrepen te hebben dat ze dit ook zo min of meer op de flaptekst van haar DVD had geschreven. De DVD is een introductie van haar methode die niet alleen het beeld van perfectie beoogt maar de basis van een goed lopend paard voor ogen heeft.
    De theorie van Marijke is zondermeer goed. Nog belangrijker is dat de training die je via deze methode kunt geven, beter lopende paarden oplevert. Dat constateerde jij eigenlijk ook al bij Amy en Enya. Dat proces moet je gewoon zo doorzetten en het zal daarbij verstandig zijn om af en toe te checken met Marijke of een andere professional hoe je voortgang is.
    Ja, ze lopen absoluut beter. Ga hier geen jubelverhaal ophangen, maar naar mijn leken-mening zou Amy nu een B-proefje kunnen lopen (als ik dat zou willen ) Kon ze eerst niet, want vierkante of platte voltes lopen is niet toegestaan haha
    Je laatste punt is absoluut een punt. Helemaal mee eens!

Maar goed, het gaat niet om een controverse Marijke/Antoine
    nee, zijn methode is absoluut goed.

Fijn! Bedankt Marianne!

Aangemeld
    Jul 2005

Mooi, da's een hele geruststelling. Slaap ik ook weer beter
    Tsja... Zoals je in mijn vorige bericht hebt kunnen lezen ben ik het hier niet mee eens
    Ja, ze zitten middenin het proces da's waar. Maar ik mis dat in het begeleidende commentaar van Marijke (en dan doel ik specifiek op die schimmel met die hoge schoft, die zou al verder in de training zijn).
    Oh my God, kunnen we die dvd op het forum laten draaien, dan zou het allemaal zoveel gemakkelijker uit te leggen zijn
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Jul 2005

Meiden, ik heb over dit onderwerp heel veel te zeggen, ik vind het hartstikke interessant namelijk. Maar ik ga nu afhaken en morgen ben ik de hele dag aan de boemel dus ik zal niet eerder dan woensdag (in de loop van de dag) weer kunnen reageren... Als jullie daar nog op zitten te wachten
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Mmm Dorien... ik wil wel even reageren op je opmerking hoor. Ik heb die oefeningen allemaal aangeleerd gekregen in vier dagen tijd. Laten we wel zijn.. de basis. Vier lessen van een uur, 20 lessen kijken van een uur (bij anderen) en minstens nog 8 uur zelf oefenen (waarna je weer met je vragen terechtkan bij de lesgeefster.) Is dus heel veel theorie en praktijk, waarbij ik absoluut veel opgestoken heb. Zijn in feite zo'n 32 uur les. Moet kunnen voor een redelijke basis lijkt me. Deze oefeningen kan ik nu in stap uitvoeren met mijn paard.

Maar ik voel me echt niet wijs genoeg om iemand anders te beoordelen op een dvd. Echt niet. Wie ben ik om te zeggen: dat lijkt me fout? Als ik mijn eigen paard rijd, heb ik namelijk ook het "voelen" erbij, ik laat er regelmatig iemand achter lopen om te kijken of de benen in drie of vier sporen lopen zoals ik het van plan was. Ik maak filmpjes om te kijken of de schouders juist staan tov de rest van het lichaam.

Ik vind het een wezenlijk verschil, dan alleen een bewegend beeld beoordelen. Ik heb de dvd van Antoine ook helemaal uitgeplozen destijds, en hoewel ik de clou redelijk snap, heb ik soms echt zoiets van: hè?
    Ik vind het zien op een filmpje veel moeilijker dan in het echt.

Ik ben aanwezig geweest bij een lesdag van Antoine, zat achter glas, maar kon wel redelijk commentaar horen, want het raampje kon open. Alleen communiceren kon niet, aangezien hij recht onder ons zat en hij geen communicatie wilde met publiek.

Dus je conclusie is best onterecht vind ik.

Aangemeld
    Jul 2005

Dus je conclusie is best onterecht vind ik.
    Ik neem aan dat je doelt op mijn opmerking over dat je een ongelukkige dag trof bij AdB en dat ik het jammer vind dat je op basis daarvan een negatief oordeel over hem velt?
    In dat geval; oke, sorry, verkeerd geinterpreteerd van mij!

Ik heb AdB in totaal 7 leerlingen les zien geven, ik stond naast hem en heb alles goed kunnen horen en ook vragen mogen stellen. Wat ik wel slecht van hem vind is dat hij doof is voor de taalverschillen tussen Belgen en Nederlanders, dat veroorzaakte nogal eens misverstanden en die pikte hij niet, laat of slecht op.
    Daarnaast ken ik meerdere mensen die meerdere keren les hebben gehad van hem en die waren stuk voor stuk tevreden tot zeer tevreden, op die communicatie-problemen na.
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Aangemeld
    Jul 2005

Oh ja, Trea, van wie had jij les gehad bij Paarden Begrijpen? Van haarzelf of van hoe-heet-ze-ook-alweer?

En nu ga ik echt afsluiten
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

En hoe kóm je er toch bij dat ik een negatief oordeel vel over AdB?? Het is gewoon iets wat niet bij mij past, thats all. Met zijn methode én met de man vind ik niks mis hoor
    Ik heb les gehad van Sonja Braafhart http://demaesberg.nl/

Actief Forumlid Pablo's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Mag ik dan even reageren als voormalig ruiter bij Adb? Als je een les gereden hebt, waarvan je zelf echt een supergoed gevoel van hebt (ook hele mooie foto's) en je bent aan t uitstappen en meneer zegt kijkt u eens roos bij t volgende paard, dat is echte nageeflijkheid. Terwijl je een kwartier ervoor nog erg bemoedigend werd aangesproken. Is niet fijn en imo niet fair. Komt erbij dat er imo geen opbouw inzat. Het hele weekend werd dezelfde oefening bij iedereen gedaan/aangeleerd. Dit getuigd niet van een individuele aanpak. Naja zo kan ik nog wel even doorgaan. Voor mensen wat gaan denken, AdB kwam elke 2 maanden een heel weekend bij ons op stal. Dus heb hem vaak zat aan het werk gezien.
    Ik moet wel zeggen dat hij voor sommige mensen, sommige paarden absoluut goed werk kan verrichten!

Bladwijzers

Forum Rechten