Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Dr. Cook hoofdstel

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Dr. Cook hoofdstel

Afgelopen vrijdag kreeg ik op mn laatste werkdag op hoeve t wed de mogelijkheid om een zelf gemaakte variant van het Dr Cook Bitless Bridle uit te proberen.
    Omdat er volgens mij veel mensen aan het zoeken zijn naar iets bitlozigs, leek het mij misschien handig om mijn ervaringen even met jullie te delen.

Ik was proefkonijn omdat de eigenaar van desbetreffend paard neit bitloos durfde te rijden, hihi.
    Maar goed, het hoofdstel was gemaakt van een Imerial Riding aansnoerneusriem, zonder sperriempje. Daar had ze 2 D-ringen op laten zetten bij de schoenmaker. Ze had 1 variant waarbij er 2 leren riempjes kruislings onder de kaak langs door de Dringen in de neusriem gingen. Een eentje waarbij de leren riempjes vervangen waren door een stukje 6mm touw van de gamme.

Het paard, een grote shire, reageerde in de eerste instantie heel makkelijk op de leren variant. Maar toen ik een keer wat meer druk moest gebruik vas de release veel te weinig en moest ik het allemaal weer helemaal lostrekken, lekker handig
    De release had sowieso erg vertraging, waardoor het paard na 5 minuten steeds moeilijke begon te reageren. De touw-variant werkte een stuk beter, omdat deze makkelijker losliet vanwege de ronde vorm van het touw en zijn soepelheid. Wat dus een leuk idee is is om zo'n hoofdstel in elkaar te zetten met een touw achter de oren langs, onder de kaak door gekruist naar de neusriem toe.

Ze had trouwens ook een variant op dit hoofdstel wat heel geschikt was voor bitloos mennen. Die zou zeker interessant kunnen zijn voor de menners onder ons die bitloos zouden willen proberen. 2 mensen hebben het met hun paarden voor de wagen uitgeprobeerd en beide paarden liepen er zo mee weg, zonder problemen.

De vrouw die dit allemaal leit zien was Madeleine Kalkoen. Op http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina20.html kun je meer lezen over haar geknutselde hoofdstel.
    Vooral de touwvariant heeft wat mij betreft zeker kans van slagen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Dr. Cook hoofdstel

wij mennen de shetjes nu met de bitloze hoofdstellen van marco http://www.marcokrul.nl/bitloze_hoofdstellen.htm

dat gaat prima , de release met leer is goed mits je de riempjes goed ingevet houd maar het gaat od beter met de touwtjes.

Mooi hoofdstel, ga ik zeker ook maken van mijn oude aansnoerneusriem,

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Ik heb laatst ook zo'n touwvariant in elkaar geknutseld, maar ik vond de relaese nog steeds niet wat die moest zijn.... Ik heb het touwtje nu dus door twee musketonhaken (de achterste ringetjes) waar die niet tegen het hoofd aan liggen (dat vermoeilijkt de release) en die ik aan de D-ringen van de neusriem kan klippen... dat werkt helemaal goed..

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

goh wat lijkt me dit interessant!!!!
    Kan je me enig idee geven van hoelang het touw moet zijn? Ik denk dat 'k van mijn bitloos hoofdstel ook zoiets ga maken...

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Tinky
    Ik heb laatst ook zo'n touwvariant in elkaar geknutseld, maar ik vond de relaese nog steeds niet wat die moest zijn.... Ik heb het touwtje nu dus door twee musketonhaken (de achterste ringetjes) waar die niet tegen het hoofd aan liggen (dat vermoeilijkt de release) en die ik aan de D-ringen van de neusriem kan klippen... dat werkt helemaal goed..
    Heb je daar soms een foto van? Ik wil ook gaan knutselen. Bedoel je dat je de twee ringetjes hebt vervangen door musketonhaken of heb je de haken aan de ringetjes geklipt?
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Tinky
    Heb je daar soms een foto van? Ik wil ook gaan knutselen. Bedoel je dat je de twee ringetjes hebt vervangen door musketonhaken of heb je de haken aan de ringetjes geklipt?
    ik heb de musketonhaken aan de ringetjes geklikt en het touw zit nu dus door de ring waar normaal bv je halstertouw aan de musketon zit. Een duidelijke foto heb ik (nog) niet, daar zul je nog even een weekje voor moeten wachten, ik ga hem volgende week uitgebreid testen.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik versta het. thanks.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Bladwijzers

Forum Rechten