Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: bijten tijdens het aansingelen

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

bijten tijdens het aansingelen

Voor Myra heb ik een Wintec dressuurzadel met een korrektor pad (4 luchtzakken die je kunt oppompen) eronder.
    Daar ben ik heel tevreden mee, want vroeger (met een kieffer en een barefoot) beet Myra altijd tijdens het aansingelen, en met dit zadel niet meer.

Een tijdje terug merkte ik dat het zadel aan de voorkant niet meer helemaal goed lag. Toen heb ik van Karianne een andere boom geleend om te kijken of het dan wel weer goed lag. Dat leek zo te zijn en we reden weer lekker.
    Vandaag had ik alleen bedacht om die boom weer terug te geven en hem zelf aan te schaffen. Om eens te testen stopte ik mijn oude boom er weer in en legde het zadel op Myra.
    Het gekke is dat ze meteen beet toen ik probeerde aan te singelen. Ze bleef het doen als ik de singel loshaalde en weer vastmaakte. Na een half jaar van helemáál niet bijten deed ze het weer bij de lichtste aanraking met de singel.

Ik snap het niet, zou het zó'n verschil maken dat er een halve maat bredere boom in zat? Of komt het doordat het zadel weer even niet lekker zat dat ze meteen zo heftig reageerde? Eerder deed ze het met deze boom niet.
    Heeft iemand ideeen? Ik ben er gigantisch van geschrokken. Ben ook heel bang dat ze het gaat blijven doen met de goede boom er in. Het valt voor mij onder de categorie "geen toestemming om op te stijgen".
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Re: bijten tijdens het aansingelen

Ik zou het dan eerst nog maar een paar keer proberen met de 'leen-boom'.. voordat je daadwerkelijk een andere boom aanschaft. Maar als ik jou was zou ik er zeker eens een échte zadelpasser bij halen,
    verkeerde zadels, verkeerde bomen, het is een RAMP voor een paard.

Ik kan je Kerry Sharp aanbevelen - een van de weinige échte vaklui die je niet probeert een zadel aan te praten, maar het belang van het paard voor ogen heeft.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Ik kan je Kerry Sharp aanbevelen - een van de weinige échte vaklui die je niet probeert een zadel aan te praten, maar het belang van het paard voor ogen heeft.
    die heeft me dit zadel aangemeten! Ik ben ook heel tevreden inderdaad.

Dan zou ik, nadat je het nog een paar keer met de leen-boom hebt geprobeerd, met hem contact opnemen als het probleem zich blijft voordoen! Misschien zit het probleem niet eens in het zadel, het kan ook een ander probleem zijn in de rug. En Kerry is ook fysio voor paarden.

Heeft hij het zadel na aanschaf nog een of meerdere keren gecontroleerd op juiste ligging? Ik krijg binnenkort ook een zadel van hem, hij heeft foto's van mijn paard gemaakt, heeft haar helemaal opgemeten en maakt nu het zadel. Als het klaar is ( nog een week of 5 te gaan) komt hij nadien nog een paar keer terug om de juiste pasvorm bij te houden, en ook om te filmen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Jan 2005

Ja daar zit ik ook aan te denken.

Eigenlijk zou ik graag zo`n impression pad van Esther Groen onder het zadel leggen. Maar zo`n ding kost 250 euro en als zij langskomt kost dat me ook een heleboel geld.
    Misschien is het wel een idee om een keer te investeren in zo`n pad en het dan te verhuren...

Die Kerry heeft toen nadat hij het zadel aangemeten had niet meer gecontroleerd. Gedeeltelijk ook omdat hij erg dwingend was ten opzichte van mij. Hij vond dat ik mijn paard eigenlijk kort deed als ik haar niet elke maand liet behandelen door hem. Dat zei hij ook op zo`n manier, heel beoordelend. Vond ik erg naar!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Mijn paardje heeft ook altijd singeldrang gehad. Ik heb dat opgelost door hem in elk geval altijd te laten lopen tijdens het singelen (sommige mensen noemen dat "onopgevoed") en onlangs heb ik voor € 17,- een singel met elastische stoten aangeschaft en deze maakt een wereld van verschil ! Heeft jouw paardje dat alleen bij het zadel of ook als je er bijvoorbeeld een barebackpad oplegt ?

Nicky, heb je al met roos samen gekeken? Poca heeft dit toch ook? Misschien dat je samen een beter beeld krijgt wat er nu precies aan de hand kan zijn.

Firsty's advies is in feite wel een goed advies, maar natuurlijk eerst uitsluiten dat het met niet goed passen van het zadel of rugpijn te maken heeft hè.

Aangemeld
    Jan 2005

Ja ik heb ooit gedacht dat ze er slechte ervaringen mee heeft gehad en dat ze het daarom deed. Maar sinds ik het Wintec zadel heb is heeft ze het niet meer gedaan. Daarom denk ik toch dat het ermee te maken heeft dat het zadel niet lekker zat. Myra is extreem gevoelig en ik kan me voorstellen dat ze het op deze manier duidelijk probeert te maken.
    Een elastische singel heb ik ook inderdaad.

Wat je al zegt, ik wil eerst laten uitzoeken of het niet met rugpijn te maken heeft. Daarna ga ik verder kijken.
    In ieder geval heel fijn dat jullie meedenken!

Nicky, heb je al met roos samen gekeken?
    I am in, hi hi.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Nicky, heb je al met roos samen gekeken?
    I am in, hi hi.
    Ik had eigenlijk niet anders verwacht. Ik zie trouwens dat ik heel oneerbiedig je naam zonder hoofdletter heb geschreven Roos Sorry

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

zou het ook niet zo kunnen zijn dat, nu je een tijdje met een ruimer zadel hebt gereden, de spieren van je paard zich beter hebben kunnen ontwikkelen waardoor de oude boom nu niet meer goed past?

Dat kan heel goed Sandra, daarom is het ook verstandig om de zadelpasser er weer even bij te halen!

Aangemeld
    Jan 2005

Ik heb mailcontact met Esther Groen. Als ik 6 mensen bij elkaar krijg kan ik een zadel-pas dag houden.
    Dat is een hele opgave, maar wel de moeite waard lijkt me. Ze kijkt dan ook naar evt scheefheid bij de ruiter enzovoorts.
    Bij ons in de buurt zitten meerdere pensionstallen, dus misschien krijg ik die 6 wel bij elkaar.

Bladwijzers

Forum Rechten