Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 47

Topic: Re: Open avond Paarden begrijpen

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: Open avond Paarden begrijpen

Eerlijk gezegd ben ik helemaal niet onder de indruk van Marijke haar kennis en kunde
    Heb gisteren de dvd van Marijke bekeken, en ik vond wat ze daarop liet zien zeer onprofessioneel. Ze legt bijvoorbeeld uit dat een paard het binnenachterbeen onder de massa moet brengen en vooral ook moet sporen bij het longeren en vervolgens laat ze met een schimmel zien wat ze bedoelt. Het enige wat ik daaraan kon zien was dat het een schoolvoorbeeld was van hoe ontzettend een paard niet kan sporen (hij zwaaide volcontinu uit). De schimmel in kwestie is een paard dat al veel training heeft gehad dus daar kan het niet aan liggen.
    Er was overigens meer waar ik grote vraagtekens bij zet. Sorry...
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik ga heb ook de dvd gezien (samen met Dorien) en daarna de dvd van A. de Bod, je zou dan toch echt niet zeggen dat zij een leerlinge van hem is geweest

Het viel mij eerlijk gezegd ook zwaar tegen
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forumlid toddy's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2006
    Leeftijd
    38

Ja, ieders ervaring met NH mensen is natuurlijk weer anders, ik ga er voornamelijk heen, om zelf meer ervaring op te doen en om haar manier van werken te bekijken. Zo leer je natuurlijk het meest, dan je alleen aan één manier vast te houden (tenzij je alles al hebt gezien). Maar goed, dat kan je ook tegenvallen natuurlijk, dat is voor iedereen weer anders denk ik!
    "If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong."

Ik geef mijn oordeel pas als ik het zelf ervaren heb en haar IRL aan het werk gezien heb. Haar methode is op verschillende punten anders dan die van AdB - ik ben dus benieuwd.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ik ga vanavond de DVD nog eens bekijken aan de hand van het geleverde commentaar. Als ik het ermee eens ben zal ik dat eerlijk zeggen. Als ik het er niet mee eens ben, ook

Oh, even off-topic: Evelien, neem je voor mij nog een donkerblauwe mee, maatje M? Ik vind die shirts heerlijk en ze blijven ook nog 's goed in de was!!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Getverdemme.. ik kreeg een heel heftige mail van iemand, over deze dvd, maar vooral over deze manier van rechtrichten. Daarin vielen de woorden: je paard in de vernieling rijden. Ik heb 260euro in deze methode gestoken, en nog erger: ik train mijn beide paarden dagelijks via deze methode, die ons (tot dusver) een stuk verder geholpen heeft.
    Ik ben zelf helemaal niet dressuur-technisch onderlegd, dus ik moet maar geloven van wat men mij leert op zo'n cursus.

Ik ben me dusdanig rotgeschrokken, dat ik Marijke zelf om opheldering heb gevraagd. Ik ben erg benieuwd of ze terugreageert en wat haar antwoord is.

Dorien, zou jij ondertussen de technische detail van hetgeen jij er zo verkeerd aan vind en WAAROM het zo verkeerd is, niet uit de doeken wilen doen hier?

Ik zou het fijn vinden als meerdere mensen die verstand hebben van dressuur, rechtrichten ed. zich hier eens tegenaan bemoeien. Er staat voor mij namelijk te veel op het spel eigenlijk

Wie kent de methode van Bent Branderup? Wat dat is de methode die Marijke gebruikt. Ik meende dat Bent een gerenomeerd klassieke dressuurruiter was met een grote naam (en deze ook hoog te houden heeft..), dus ik snap het allemaal niet meer zo goed eigenlijk..

Misschien is het ook wel fijn als één van de moddies deze afwijking van het oorspronkelijke onderwerp gaat verplaatsen?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Marijke de jong (afgesplitst van Paarden begrijpen)

gesplitst!

Ik ben ook erg benieuwd te horen op welk deel (hoofdstuk) van de DVD commentaar gegeven wordt. Het is in een aantal stukken verdeeld, misschien kan aangegeven worden wát en bij welk beeld commentaar is?

Branderup: rijdt volgens de oude traditie - klassieke academische rijkunst. Een verschil bij het 'gewone' dressuurrijden is o.a.dat het paard met één hand gereden wordt ( beide teugels in één hand). Ik heb helaas het boek van Branderup niet dus weet niet op welke wijze zijn manier van gymnastiseren verschilt van de huidige opvattingen.

Hé verdikke, hij was nét afgelopen weekend in Arnhem.. jammer!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik heb de dvd ook gezien en ben heel eerlijk gezegd ook geschrokken van hetgeen ik zag, ik vond het rijtechnisch echt helemaal niet goed.

Mij viel ook het ongenoegen van de paarden zelf op, staart zwiepen, hoofd laten vallen, verkeerde stelling vragen etc....

Ik dacht dat Marijke ook leerling van AdB was, maar toen ik na de dvd van Marijke de dvd van AdB zag, leken de methodes niet op elkaar.

Als je in de gelegenheid bent om beide dvd's te bekijken zou ik ze beide bekijken en heel goed op het verschil te letten en dan vooral bij de paarden, vond ik echt een te groot verschil
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Nee, dat het niet de methode van Antoine deBoth is, was mij wel duidelijk. Maar is deze methode dan per definitie slechter?
    En Reban, jij hebt de dvd al al heel lang in jouw bezit. Ik meen dat je in juli al liet weten dat je hem had, waarom kom je hier nu pas mee?

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    ...
    Dorien, zou jij ondertussen de technische detail van hetgeen jij er zo verkeerd aan vind en WAAROM het zo verkeerd is, niet uit de doeken wilen doen hier?
    ...
    Wie kent de methode van Bent Branderup? Wat dat is de methode die Marijke gebruikt. Ik meende dat Bent een gerenomeerd klassieke dressuurruiter was met een grote naam (en deze ook hoog te houden heeft..), dus ik snap het allemaal niet meer zo goed eigenlijk..
    ...
    Tré, geen paniek! Het is slechts mijn mening, en wat is die waard?
    Jij helpt niet zomaar je paarden in de vernieling, dat vind ik een hele boude uitspraak (heb een vermoeden wie hem deed maar dat is verder niet relevant hier). Theoretisch gezien heeft Marijke namelijk op heel veel punten hartstikke gelijk hoor, maar ik vind dat ze dat niet laat zien op die dvd. Integendeel, wat ik daarop zie vind ik vaak heel slecht en getuigt wat mij betreft van een behoorlijke portie onprofessionaliteit. Maar nogmaals, wie ben ik?

Ik wil je met alle liefde uitleggen wat ik op die dvd zie (letterlijk) en waarom ik dat anders zie (figuurlijk), maar het lijkt me dan veel makkelijker als we de dvd kunnen bekijken en stilzetten zodat je kunt aanwijzen en toelichten... Zo hebben we het gisteren ook (met 4 personen) gedaan, heeeeeel verhelderend.
    Is dat misschien een keer een idee? Is dat een haalbaar iets?
    Waar woon jij ookalweer? Brabant, maar waar ookalweer...

Oh ja, over Branderup; daar ben ik onvoldoende in thuis om er wat over te zeggen, ik vermoed wel dat ik daarachter kan staan trouwens. Het feit dat Marijke schermt met Branderups (en de Bodts) naam zegt natuurlijk niks hè? Ik kan ook zoveel zeggen, maar het komt uiteindelijk aan op wat ik in werkelijkheid zelf kan en doe.
    Na Marijkes dvd hebben we die van de Bodt bekeken en bediscussieerd, geef mij maar de Bodt, die man weet echt waar hij over praat.

Edit: spelfout verbeterd.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Ik ben ook erg benieuwd te horen op welk deel (hoofdstuk) van de DVD commentaar gegeven wordt. Het is in een aantal stukken verdeeld, misschien kan aangegeven worden wát en bij welk beeld commentaar is?
    Eigenlijk op alle stukken waarbij paarden worden gefilmd (aan hand, aan de longe en onder de vrouw). Maar ik kan zo niet meer precies zeggen hoofdstukje zoveel, dat en dat (heb de dvd zelf ook niet dus kan het ook niet effe opzoeken).
    Zoals eerder gemeld: in theorie heeft ze vaak heel erg gelijk, maar de uitvoering laat m.i. erg veel te wensen over...
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

- Albert Einstein -

De theorie die Marijke op haar DVD voorstaat is - wat mij betreft - niks mis mee, dat klopt allemaal wel.
    Ik heb even heel snel een klein stukje gekeken (longeren) en zie dat, ter illustratie van wat zij zegt er een enkel beeld is waar de beweging iets overdreven ingezet is. ( Zoals het naar binnen buigen van de schouder, maar.. een hoofdkanteling is daarbij niet te zien en dat is juist goed) Als voorbeeld: het stukje longeren waar zij vertelt dat een een juiste lengtebuiging moet zijn in alle gangen: zij toont daar het paard in draf en vervolgens in galop. In de galop zie je het verkeerd gaan en het paard wordt ook teruggezet naar de draf. Zoals zij dus ook zegt: lukt het in een hogere gang niet, dan eerst terug naar de lagere gang en dan opnieuw proberen.

Ik ga vanavond wat langer en kritisch kijken.

Maar Tre.. van in de prak rijden.. nee daar is geen sprake van.
    Het zou mooi zijn als Marijke zelf een reactie kon geven. Daar hebben we wat aan, zij kan het beste uitleggen wat ze beoogt.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Wat vervelend Trea, dat je zo`n mailtje kreeg. Ik kan me goed voorstellen dat je daarvan een beetje in paniek raakt.
    Overigens erg raar om te schrijven dat jij je paard in de prak zou rijden met de methode van Marijke de Jong. Slaat NATUURLIJK nergens op.

Ik heb weleens een leraar horen zeggen; Do as I say, not as I do. Dat is belangrijk om te onthouden. Een leraar kan je uitleggen hoe je iets kunt doen, maar het blijft een mens natuurlijk, hij of zij is zelf niet perfect.
    Als jij uit haar theorie waardevolle informatie kunt halen, dan is dat al fantastisch. Het gaat erom dat jij (en je paard) er iets aan hebben.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid Pablo's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Wat ik weet is dat Marijke een leerling van AdB WAS. Zij en meerdere (inclusief mezelf) kwamen op een punt bij AdB dat veel dingen tegen je gevoel in gaan. Mede daarom is ze daarmee gestopt en natuurlijk heeft ze er dingen van geleerd. Maar mijn instructrice die gaat elke maand een dag naar Marijke toe en die leert zoveel zo duidelijk met stappenplan en al. En uiteraard leer ik daar ook weer van

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten