Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: dubbele lijnen probleempje

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

dubbele lijnen probleempje

Als voorbereiding op de Wimweek over een tijdje heb ik het "lange lijnenwerk" maar weer eens opgepakt.
    Gisteren liep ik hierbij tegen een probleem aan.
    Ik gebruik 2 leadropes momenteel als lijnen, en oefen nu voltes linksom en rechtsom waarbij de achterste lijn helemaal om mn paard en achterlangs naar mn hand gaat, en de voorste lijn rechtstreeks naar mn hand.
    Als ik shanna bv linksom op de volte heb gaat het goed, tot shanna gaat ontspannen en gaat "stofzuigeren", dan sleept de buitenste leadrope zo laag over de grond dat ik bang ben dat ze erop gaat staan of in de knoop komt. De leadrope proberen op te tillen brengt haar in de war.
    Hoe doen de ervaren wimmers dit?
    Gebruiken jullie een longeersingel of zo?

Re: dubbele lijnen probleempje

ik ben geen wimmer, maar heb wel veel werk met lange lijnen gedaan

ik heb gemerkt dat als ik met lijnen van slap materiaal als leadropes of enkelspanlijnen werkt, ik dus echt een schoftje van het tuig om moet doen om te voorkomen dat mijn paard in/over de lijnen stapt op cirkels, nu maakt het bij mijn paard niet veel uit, die staat gewoon direct stil als ie over/in een lijn stapt, maar dat komt door z'n africhting als boomsleper.

Volgens mij heb je bij een lasso daar minder last van omdat het minder slap materiaal is, dat kan je beter hoog houden

Van longeersingels enzo heb ik geen sjoege, dat soort speeltjes past toch niet op mijn zware koudbloedpaard

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hoi, ik ben geen ervaren "Wimmer", maar wat je ook kunt doen is je zadel op het paard doen en de lange lijnen door de beugels doen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

tja, ik zit er dus een beetje mee dat Shanna erg gauw RB is en nog niet zo door en door gewend is aan die lijn achter haar kont. Af en toe kan ze even schrikken en gek doen en dan kan ik (door dus 2 lijnen te gebruiken) er een gewoon loslaten . Zit de lijn door de stijgbeugel of de ringetjes van de longeersingel heen, en ze raakt ergens van in paniek, dan is die lijn dus niet helemaal los, en ben ik bang dat ze door de druk van achteren op het halster (als ze op de leadrope gaat staan) nog meer schrikt.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Misschien dan toch eerst dat 'lijnenachterhaarkont' issue oplossen.. Set yourself up for succes!!

je kunt de lijnen ook over de rug doen, zoals leidsels bij mennen en slepen.....

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

In de cursus van Anna Twinney die ik onlangs heb gevolgd, laat zij het paard wennen aan een longeerlijn achter z'n kont door te beginnen met 1 lijn en dan het paard rond laten lopen in de roundpen, waarbij de lijn aan de buitenkant van het paard loopt. De lijn loopt dan dus langs de zijkant van het paard, langs de achterkant en zo naar je hand. De kans dat het paard hierbij in de knoop raakt is vrij klein; zo lang hij blijft lopen, blijft de lijn achter hem, stopt hij dan zal hij richting de lijn draaien (zeker als je wat druk op de lijn zet)en dus de druk kwijt zijn. Op deze manier had Anna een nog groen paard al vrij snel aan druk van de lijn laten wennen, waarna ze verder kon gaan met het werken met 2 lijnen. Ze gebruikte hierbij overigens wel een longeersingel! Ik vind de manier waarop Pat het doet (met de lijnen gewoon los) niet zo erg veilig en alleen geschikt voor kalme paarden, met ervaren mensen...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Heb bij Wimles geleerd de lijn achterlangs te laten gaan. Geen idee precies waarom, maar hier moest ik mee oefenen voor de volgende keer. En omdat er hier zoveel mensen zijn die dit op deze manier doen moet er toch een manier zijn om dat erop stappen te voorkomen?
    Bedoel je, morrie, dat de achterste lijn bij de schoft over de rug gaat?

Het lijn issue oplossen doe ik gaandeweg. Ze is er niet bang voor als ze hem achterlangs voelt, maar soms kan ze nog steeds er wel van schrikken. Als ik haar er "gericht aan wen" is alles prima, als ik ermee bezig ben is het soms ineens weer eng. Ze vertrouwd het gewoon zo lang ik er me op concentreer zeg maar, dan denkt ze, okay ze doet wat raars, maar het zal wel goed zijn. Als ik me op iets anders richt (loopt ze goed op de volte bijvoorbeeld) dan lijkt ze ineens te denken: hey san, zie je dat wel, brr eng!!! .

Bedoel je, morrie, dat de achterste lijn bij de schoft over de rug gaat?
    ja dan kan ie er ook niet overheen stappen.

zoek anders de foto's en filmpjes van Walter gegenschatz even terug van het tournement, die deed het ook op 2 manieren, of laag achterlangs of over de rug

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ben het toch ook wel met Nienke eens dat je dan in eerste instantie nog meer aandacht kunt besteden aan die lijnen achter haar kont.
    Mischienis het een idee om een pessoa te lenen, of zelf zoiets in elkaar te flansen.

En is het echt zo erg dat ze er een keer op gaat staan?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Suus gaat ook nogal eens stofzuigeren met lange lijnen spul. Op zich super natuurlijk, maar inderdaad niet handig als ze erop gaat staan. Maar dat gebeurt eigenlijk nooit....

Ze stapt er wel regelmatig OVERHEEN, zodat de lijn dan binnenlangs haar voorbeen gaat. Maar dat is geen probleem: komt er druk op te staan dan stopt ze en kijkt mij aan: doe iets.

Wat je ook kan doen, is op het moment dat ze echt heel laag gaat met haar neus, iets meer tempo vragen, dat brengt de neus vanzelf weer (iets) omhoog.

May the horse be with you!

jiske
    Guest

Voor de veiligheid gebruik ik ook altijd een schoftje van mijn tuig of de longeersingel.
    De lijn helemaal achterlangs doe ik nooit meer, nadat ik de uitleg van het Balingehof daar bij hoorde.
    Zij doen dit nooit en legden uit dat elke keer als je paard het achterbeen in de beweging naar achteren beweegt, dit steeds even een rukje in de mond (of op het hoofd als je bitloos doet) geeft door de beweging tegen de lijn.

Dus in dat opzicht kun je het beste (ook nog veiliger dus) de buitenste lijn over de rug van je paard laten lopen ipv achterlangs.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Bij de lange lijnen gebruik ik eigenlijk altijd een longeersingel. Ik vind dat gewoon erg makkelijk. Als de lijn wat korter is (bijvoorbeeld als je je 22 ft. leadrope voor het lange lijnen werk gebruikt), doe ik het zonder longeersingel, want dan is het makkelijker om de lijn hoog te houden.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Andor gooi ik ook wel de LL om.

Ik doe het op zijn Voests, omdat dit me zo is aangeleerd.
    Dus gebruik ik een longeersingel en met een strotouwtje heb ik heel erg laag een lusje gemaakt waar de lijn doorheen loopt.

De buitenste lijn heb ik de eerste keren over de rug gebracht. Voorzichtig gewerkt aan lijnen achter zijn kont.

Toen de lijn achterlangs. Ik moet de lijn op zijn benen laten rusten , op zijn achterknie.

Dat gaat heel goed, ik kom nooit in de knoop met die dingen.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

nienke, waarom dat extra lusje aan de longeersingel? Als het goed is zit er (in elk geval voor mij in dit stadium) niet veel druk op het touw, en maakt het dus weinig uit op welke hoogte het zit vastgemaakt.

Ik had het idee dat Wim juist wilde dat ik de lijnen los had zodat je makkelijk kunt wisselen van positie, van opzij voor een volte, tot achter je paard, tot een volte de andere kant op in een beweging.
    Als je een kant door de longeerlijn laat gaan kan dat niet meer.
    Maar ik zal morgen eens even het met de longeersingel uitproberen. eens kijken hoe dat gaat.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten