-
Actief Forumlid
Re: Gevaarlijke teek ontdekt!
Hoi,
Mijn paard Utan is drie jaar geleden geïnfecteerd door een bacterie afkomstig van zo'n teek. Het heeft anderhalf jaar geduurd eer dat we een diagnose wisten. Hij is echt heel erg ziek geweest. Op een bepaald moment heeft de dierenarts zelfs gesproken over euthanaseren. En nu drie jaar en een zware langdurige antibiotica kuur en revalidatie verder is Utan terug heel gelukkig. Zijn immuumsysteem is zeer zwak en hij heeft door de langdurige antibioticakuur zeer gevoelige darmen. Hij krijgt op het moment 6 kg sportvoer, vitamienensuppl en suppl voor darmen. Maar trainen en op wedstrijd gaan is er niet meer bij. Sinds maart zijn we bezig met parelli en dit is echt ideaal voor hem. Wil je meer info over symptomen en de bacteriën, geef me dan maar een seintje.
Inge Janssens
-
Re: Infectie door teek
nou... ik zou vooral willen weten wat 6kg sportvoer per dag voor goeds doet voor gevoelige darmen..
-
Forum Meubilair
OMG.. 6 kilo!!!
.. wat véél!! Wat voor paard heb je?
En die tekenziekte, was dat Lyme's Disease?
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
-
Actief Forumlid
Nou ... 6 kg sportvoer doet niet veel goeds aan gevoelige darmen maar een paard met 0% energie door zijn ziekte heeft dit nodig om gewoon recht te blijven en zijn dag door te komen. Hij moet ergens de energie halen! En om zeker te zijn dat dit juist uitgebalanceerd is doen we dit op deze manier. Ik weet perfect wat hij binnenkrijgt!
Het is én Lyme's Disease én infectie van erlichieae equi, bacterie die zich nestelt in bloedbaan en zich te goed doet aan witte bloedcellen. vgl met symptomen leukemie.
-
Forum Meubilair
Jeetje zeg, wat een narigheid! Ik dacht eigenlijk dat paarden geen ziektes van tekenbeten konden krijgen, of althans niet in Nederland (of België)?! Waar heeft je paard dit opgelopen?
En krijgt hij nu helemaal geen ruwvoer dan?
-
Actief Forumlid
Hij heeft dit in de kempen (België) opgelopen. Deze teken kwamen tot een jaar of 5 terug hier nog niet voor, maar door het betere weer en mensen die met hun hondjes naar Spanje of Frankrijk gaan en die de teken vervoeren op de hondjes, komen die beestjes hier ook voor. Er zijn ook al vele honden met de ziekte van Lyme. Paarden waarschijnlijk ook, je moet er alleen aan denken om hierop te testen. Je dierenarts moet meestal research doen en de symptomen herkennen.
Utan krijgt natuurlijk ook ruwvoer. Maar hier haal je eigenlijk geen energie uit.
-
Forum Meubilair
Dat ruwvoer geen energie levert ben ik niet met je eens hoor. Maar misschien niet in voldoende mate voor jouw zieke paard, dat zou natuurlijk kunnen. Toch verbaast me die hoeveelheid nog steeds tenzij je topsport bedrijft.
Om overbelasting van het darmstelsel te voorkomen zou ik het dan toch eerder in andere middelen zoeken. Maar ja, da's mijn mening en ik ben niet jouw DA!
Tekenziekte komt inderdaad steeds meer voor - hier op de Veluwe staan ook bordjes om mensen te waarschuwen! Desondanks vond ik het zo vreemd dat een van onze katten, die hier ook in de bossen rondwandelen, (en dus ook teken opdoen) ziek werd met naar mijn idee alle verschijnselen van Lyme. In Utrecht vonden ze dat maar grote onzin- en ik heb er echt op moeten staan dat ze daarop gingen testen. Het dier is helaas overleden op de IC.
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
Forum Rechten