Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Tinkerhengst die makklijk steigerd

Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Tinkerhengst die makklijk steigerd

Tja het zal misschien logisch zijn bij een hengstje van 2.5 jaar maar aangenaam is het niet.
    Parelli met Dyco gaat echt steeds beter en beter.
    Maar de moment dat hij iets niet begrijpt of niet wil staat hij omhoog.
    Als ik vooruit ga in stap volgt hij erg moeilijk. En bij draf wilt hij niet mee dus hij steigerd. Deze oefening ben ik dus even mee gestopt misschien ging t te snel voor hem.
    Terug naar t begin Friendly, Porcupine; Yo-yo...
    Dan heb je de oefening dat ze je volgens in stap. Jij stopt, paard ook en dan ga jij achteruit en tapt met je stick op de grond.
    Dyco gaat dan meestal ook achteruit. Maar vandaag dus even niet.
    Ik tap met mijn stick en hij blijft staan ik tap een fase hoger en plots gaat meneer omhoog! Ik stond pal voor hem met mijn rug naar hem toe. Het enige wat ik dacht was "dit gaat pijn doen !"
    Maar hij raakte me niet. Ik heb hem meteen een fase 4 gegeven met de leade rope en even op de cirkel gezet terug laten komen met yoyo en dan de oefening herhaald. Toen ging t wel.
    Maar heeft iemand misschien tips tegen het steigeren. of moet ik er maar mee leren leven dat hij dit graag doet? Sweety steigerd ook graag maar die doet t op bevel. Dyco niet of nog niet. Ik heb het hem niet geleerd maar misschien is het juist beter ze het op bevel te leren doen? wat denken jullie?
    Voor de rest ben ik eigenlijk heel blij hij doet echt al veel oefeningen erg goed zelf 4 benen oppakken van 1 plaats terwijl hij een maand geleden geen voetje kon geven goed he !
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: Tinkerhengst die makklijk steigerd

ehmmm. ik kan je geloof ik niet helpen.. maar heb wel een vraag... ik snap namelijk het gedeelte " een fase 4 geven' niet.. klinkt als straf.... ?

Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

een fase 4 geven' niet.. klinkt als straf.... ?
    Dat is indd even heel kordaat zijn. Hij zat 1 sec ervoor bijna met zijn hoeven in mijn nek dan ga ik niet zeggen brave jongen. ik heb hem zoals bij Yo-Yo achteruit gezet maar dan meteen heel kordaat dus met een fase 4.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ehm tips?

1) niet aan een jong paard beginnen zonder de benodigde savvy
    2) niet met een hengst beginnen zonder de benodigde savvy

Een hengst gaat niet 'plotseling' omhoog! Daar is een reden voor en waarschijnlijk geeft hij vooraf ook genoeg signalen voordat hij werkelijk steigert.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Kate steigerde ook als ik haar teveel vroeg/dwong. Bij haar liep het erop uit dat ze op een gegeven moment zelfs steigeren opgaf als middel om te protesteren en zich terugtrok in zichzelf... Het duurde die ene keer dat dat gebeurde een kwartier voordat ze weer in contact met mij en de aarde was. Vandaar dat ik geen Parelli meer doe met Kate, het is niet geschikt voor ons als combinatie. Let erop dat je Dyco niet overvraagt en rekening houdt met zijn protest/verzet.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

[quote="Quinzy"]
    een fase 4 geven' niet.. k]
    Dat is indd even heel kordaat zijn. Hij zat 1 sec ervoor bijna met zijn hoeven in mijn nek dan ga ik niet zeggen brave jongen.
    Ik heb een jonge merrie die nogal stijgerde maar ik heb haar nooit gestraft. Ik heb haar op die momenten even rustig geaaid en gezegd dat ze een knappe meid was. Bij haar was het gewoon teveel allemaal. Dus ipv een fase 4 dacht ik bij haar 'how interesting' en ik ging even nalopen wat ik had gedaan en hoe zij overal op reageerde. Nu ik heel goed op haar let (lichaamshouding etc ) komt het eigenlijk niet meer voor, dan zie ik het al aankomen en kan ik er wat aan doen.

Forumlid Saul's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

wat ik me bedacht als ik het tafereel voor me zag:
    je tapt met de stick op de grond, dus verticaal op en neer.
    maw vlak voor zijn voorhand op en neer, misschien reageert die gewoon heel goed op wijken voor de carrot stick? en snapt die het gewoon niet dat ie achteruit moet, maar gaat die omhoog?Hoe goed was je beloning toen ie vroeger wel mee achteruit ging?

Los daarvan zou je moeten zoeken naar wat je moet doen als ie stijgert he; ik bedoel, los van ‘hoe krijg ik deze oefening goed’.
    Misschien is dat wel achterhand verzetten…
    Kordaat reageren, maar niet straffen, want mij lijkt het of communicatieprobleempke, of gewoon speelsheid, gezien hij je niet raakte?

savvy hebben voor een hengst is natuurlijk belangrijk; maar ja, tis nou eenmaal je veulentje van toen zeker, die wil je ook opvoeden

Succes in ieder geval

Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Bedankt voor de tips.
    Ja indd genoeg savvy hebben voor een hengst is makkelijk gezegd. Het is niet mijn veulentje die doet het heel goed maar de verwaarloosde hengst van 2.5 jaar die ik overkocht. Die gaat dus ook niet meer weg. Ik zou t echt niet meer kunnen.
    Je kiest niet altijd de paarden die in je leven komen en zeker hun geslacht niet.
    Bij Sweety zit ik al een deel in level 2 maarja dyco is van 0 af terug beginnen he.
    Ik neem ook geregeld nhs les met hem maar ik vond die even te snel gaan.
    Als hij wel achteruit gaat draai ik me meteen om en ga friendly doen met de stick.
    Na di tvoorval deed hij zijn oefening wel weer goed. Hij steigerde ook niet gemeen want dan was t raak geweest.
    Ik ga meer oefenen op het denken van 'how interesting' keep cool
    Bedankt voor de tips !

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Om te weten wat je moet doen als je paard steigert, is het belangrijk te weten waaróm hij steigert. Is hij RB doordat hij bv. je vraag niet begrijpt? Of begrijpt hij je prima en is hij LB omdat hij je uitdaagt, of niet wil doen wat jij vraagt? Dit vraagt om een verschillende aanpak. Als hij RB is, dan is het goed te doen wat Cornelie deed (stapje terug doen, paard weer vertrouwen geven). Is hij LB dan moet je dat juist niet doen, maar vooral doorgaan met het spelen van de 7 games om leiderschap te verkrijgen, en op het moment dat hij steigert, doorgaan met vragen wat je vroeg, tot hij weer met zijn benen op de grond staat. In ieder geval niet straffen door ineens een fase 4 te geven! Dan ga je de strijd met hem aan en dat kost je hoe dan ook leiderschapspunten, en de kans is groot dat je de strijd nog verliest ook.

Verder sluit ik me wel aan bij Callippo: speel niet met een jonge hengst als je zelf nog niet veel savvy hebt! Dit kan erg gevaarlijk worden. Wil je toch per se zelf met dit paard aan de slag, zorg dan dat je er goede begeleiding bij krijgt.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Is hij LB dan moet je dat juist niet doen, maar vooral doorgaan met het spelen van de 7 games om leiderschap te verkrijgen, en op het moment dat hij steigert, doorgaan met vragen wat je vroeg, tot hij weer met zijn benen op de grond staat. In ieder geval niet straffen door ineens een fase 4 te geven! Dan ga je de strijd met hem aan en dat kost je hoe dan ook leiderschapspunten, en de kans is groot dat je de strijd nog verliest ook.
    Klopt als een bus! En die strijd kun je op meerdere manieren verliezen, daar ben ik inmiddels door ervaring achter . Beter werkt het om te doen alsof je neus bloedt en doorgaan waarmee je bezig was.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Moeilijk. Afgaande op eerdere berichten dat Dyco sinds hij weer gezond is steeds meer 'praatjes' begint te krijgen denk ik niet dat het om RB gedrag gaat. In een eerdere fotosessie (Dyco nog eens op de foto) meldde je al dat hij een loopje met je begon te nemen. De leeftijd, de hormonen, de zomer en een baasje dat dol op 'm is maar (nog) niet altijd evenveel gezag uitstraalt leiden er naar mijn idee toe dat meneer elke centimeter leiderschap die jij laat liggen zal grijpen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Quinzy
    Dan heb je de oefening dat ze je volgen in stap. Jij stopt, paard ook en dan ga jij achteruit en tapt met je stick op de grond.
    Dyco gaat dan meestal ook achteruit. Maar vandaag dus even niet.
    Ik tap met mijn stick en hij blijft staan ik tap een fase hoger en plots gaat meneer omhoog! Ik stond pal voor hem met mijn rug naar hem toe. Het enige wat ik dacht was "dit gaat pijn doen !"
    Maar hij raakte me niet.
    Ik ben ervan overtuigd dat hij je expres geen pijn heeft gedaan. Ik ben er ook van overtuigd dat hij, als hij je wél pijn had gedaan, dat ook expres zou hebben gedaan. ik denk dan ook dat Dyco dol op je is, maar niet genoeg respect voor je heeft.

Blijft de vraag wat je daaraan kunt doen. Ik denk dat 'm op commando leren steigeren een heel erg slecht idee is. Probeer idd het steigeren te zien aankomen en 'm af te leiden voor hij omhoog komt, en als hij toch omhoog komt negeer je dat volledig. Aan het steigeren op commando zou ik met hem niet beginnen voordat hij kan liggen op commando (zonder 'm aan te raken).

Mijn gevoel: Dyco vindt zichzelf al een hele vent en is best bereid jou even een plezier te doen met wat achterwaarts en wijken voor druk e.d., maar als dat te lang gaat duren (langer dan een kwartier ofzo) wordt hij het zat en gaat hij je er even aan herinneren dat jij heus niet de Enige Echte Leider bent. Voorkom die praatjes door korte sessies en begin er alleen mee als je je EF goed voor elkaar hebt. Verder zou ik de sessies beginnen en/of eindigen met een speelkwartier waarin Dyco kan laten zien wat hij leuk vindt en stoom kan afblazen zonder jou in gevaar te brengen. Geef 'm een bal om mee te spelen, een blok om op te staan, een balk om overheen te springen, wat dan ook om 'm uit te dagen zelf initiatief te nemen. Mijn paard mag in z'n speelkwartiertjes doen waar hij zin in heeft, als hij maar iets doet en niet gaat staan suffen. In de normale omgang heeft hij ook af en toe praatjes (steigert niet maar hapt). Na zo'n kwartiertje rondrennen achter een bal, of uitpuzzelen waarom de baas in vredesnaam een houten blok heeft getimmerd is niet alleen mijn EF in orde, maar ook die van hem. Dat stukje hersengymnastiek dat hij nodig heeft om te verzinnen wat hij eens zal doen helpt 'm ook mentaal stoom af te blazen en dan kunnen we samen aan het werk.

Voor 't overige, luister naar je gevoel, observeer Dyco zoveel mogelijk ook als je niet met 'm bezig bent, ga door met je lessen, leer Dyco alleen dingen waarvan je zeker weet dat jij het goed doet (omdat je andere paarden je bij zo'n oefening snappen) en let volgend voorjaar (april/mei) extra op. Afgelopen voorjaar was hij nog ziek, maar volgend voorjaar heb je een gezonde, vrijwel volwassen hengst waarbij de hormonen door z'n lijf gaan gieren zodra de warme lentelucht de geur van hengstig merries meebrengt.

Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Dank je sannie aan jou tips heb ik echt wat.
    Het zou best kunnen zijn zoals je zegt. Want soms werkt hij zo goed en dan ineens tja geen zin meer denk ik of verzet en dan wilt hij weer even laten zien dat hij toch geen doetje is.
    Dat gaan lopen met mij is gelukkig al voorbij dus wa maken echt wel vooruitgang.
    Het enige wat ik kandoen is blijven oefenen en les nemen en hopen dat ik hem tegen de lente goed onder controle heb.
    Anders is het
    "hakie takie weg met zakie "
    Jammer dan maar helaas.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Misschien is het hem allemaal teveel? Dus niet direct RB gedrag, maar dat hij laat merken dat je te snel gaat of dat er teveel info is voor hem.
    Dat had ik precies zo toen Fenna die leeftijd had, ze was toch wat onzeker wat nieuwe dingen betreft. Eigenlijk had ik beter langzamer kunnen gaan en pas een jaar later wat serieuzer starten. Ze is dan wel een merrie en haar gedrag was voor mij minder vervelend en gevaarlijk dan het stijgeren van Dyco, toch laat het paard iets zien.
    Hou het anders gewoon bij wat basisdingen als halster om, meelopen en voeten geven. En zoals al gezegd, vooral niet in discussie gaan.

Op mij kom je over als een enthousiast en fanatiek persoon (in de positieve zin), dat werkt goed bij je andere twee paarden en die doen graag mee. Dyco heeft toch een enorme achterstand, wellicht moet je hem behandelen of hij een jaar jonger is en wat meer laten 'rijpen'
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Dat zou best kunnen.
    Ondertussen is deze post ook alweer een tijd geleden en dyco staat eigenlijk sindsdien bijna stil. Ik ga hem natuurlijk 2 keer per dag voeren en lekker poetsen gewoon bij hem zitten en naar hem kijken , voetjes geven ed...
    Ik ga eens kijken hoe hij reageert als hij bij déclan komt te staan misschien bloeit hij dan open in de goede zin en heeft hij ook meer zin om met mij te gaan spelen.
    En indd Sweety is een schat en Déclan speelt de spelletjes ook heel graag. Als ik op de wei kom komt hij helemaal blij naar me toen en volgt me overal ook in draf en halthouden echt vragen om te spelen.
    Dyco heeft denk ik meer tijd nodig.

Ik wil nog wel eens foto's van Dyco zien

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten