Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Jacobskruiskruid - Goed nieuws ??

Jacobskruiskruid - Goed nieuws ??

In de laatste Hoefslag stond een opmerkelijk redactioneel stukje, wat perspectieven biedt voor de bestrijding van het gevaarlijke JKK.

Ik heb het maar even voor jullie uitgetypt, zodat je kunt zien dat er wel degelijk een mogelijkheid is om paardeneigenaren die hun land verwaarlozen en er paarden of pony's hebben lopen temidden van JKK, aan te pakken. Dat scheelt weer een hele hoop geschrijf op fora.

OVERHEID EN JAKOBSKRUISKRUID

De overheid kan geen verantwoordelijkheid dragen voor de verspreiding van JKK en de daardoor veroorzaakte ziekte bij dieren, aldus minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).
    De minister wees op de verantwoordelijkheid van grond- en diereneigenaren.
    De ontkieming van JKK zou door een gesloten grasmat tegen kunnen worden gegaan. De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID, die onder het LNV valt en met de Algemene Inspectiedienst (AID) samenwerkt, zal wegens de onbekendheid met de gevaren van JKK vooralsnog diereneigenaren niet beboeten als in hun weilanden met grazende dieren veel JKK wordt aangetroffen. De LID adviseert bedrijven en particulieren JKK met wortel en al uit te trekken.
    Als herhaaldelijke adviezen en/óf waarschuwingen niet worden opgevolgd kan handhavend worden opgetreden. Het proces-verbaal of boete is dan gebaseerd op 'opzettelijke verwaarlozing van dieren'.

(De Hoefslag, 10/8/2006)

De conclusie die je hieruit zou mogen trekken is dus simpel: zie je een weiland dat vol staat met JKK en geen gras ( zoals hier op dit forum ook wel eens verontwaardigd medegedeeld werd) dan kun je dus kontakt zoeken met de LID/AID en dit melden. En dan uiteraard hopen en afwachten of men actie onderneemt bij de betreffende grondeigenaar. Het is in ieder geval een mogelijkheid die perspectieven biedt!!

Natuurlijk houdt de overheid zich, wat haarzelve betreft, buiten schot. Dus klagen over een openbare berm heeft geen zin. Maar iemands weilandje 'aanpakken' dat kan dus nu wel en dat helpt tenminste.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: Jacobskruiskruid - Goed nieuws ??

Klopt, ik heb al contact gehad met de LID hierover. Ik ben het er namelijk niet mee eens dat ik wel een fikse boete kan verwachten wegens JKK in mijn land, dat grenst aan overheids, natuur, NS of ander JKK-gebied. Als zij het niet hoeven onderhouden, ben ik dus ook verplicht om hun land te onder houden, aangezien vee uit kan breken, die rotzooi zich uitzaaid over mijn land en vee onder het hek door er ook van kan eten.

Natuurlijk is het wel goed dát er eindelijk iets gedaan wordt, alleen mogen ze dan wat mij betreft de overige grondbezitters ook verplichten om hun land bij te houden. Hier denkt eigenlijk iedereen er zo over en mocht het zover komen dat hier boeren boetes krijgen wegens JKK in hun land, grenzend aan overheidsgebied met JKK, dan kon het nog weleens uitlopen op een rechtszaak vrees ik...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

wat een onzin!
    haha sorry hoor, ik lach me dood hier.
    Dus, als ik het goed begrijp:
    Mijn weilandje grenst aan een wegberm, waarin veel JKK staat... Het zaad woeit naar mijn land, ik krijg JKK in mijn land, omdat de gemeente te beroerd is om zorg te dragen voor zijn rotzooi, en IK kan ervoor gaan betalen...
    Lang leve de nederlandse wetten...
    groetjes, lacuna

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

wat zag Jan vanavond in mijn wei! NEEEEEEE, een jkk-plantje metbloempjes! morgen meteen even uitsteken en hopelijk ben ik nog op tijd!!!

ik heb er verder geeneen gevonden, maar check morgen de hele wei nog even voor de zekerheid.

Forumlid angela88's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

GO NEDERLAND... weer een niet werkende regel erbij! Wat worden we daar toch blij van!

Als de grootste grondeigenaar er niets aan doet... wat heeft het dan voor zin?
    Kijk op <!-- w -->http://www.nieuwboer.info/paarden<!-- w --> voor foto's !!
    Witte en Orlanda zijn geweldig!!!
    Ik verzorg de hoeven van mijn paarden zelf!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

laatst was hier een heel stuk snelweg afgezet bleken allemaal mannetjes jkk te moeten uitrekken

goede werkstraf

Bladwijzers

Forum Rechten