Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Help bitloos!

Actief Forumlid Pablo's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Help bitloos!

Ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen. Ik heb van de week met Pablo in de bak wat gestuurd met mijn touwhalster en leadrope. Dat ging best aardig, dus vanmiddag dacht ik weet je wat ik ga naar buiten. Ik rijd buiten altijd met stang, dat zullen sommige hier wel not done vinden maar voor mij is het mijn levensverzekering. Ik dacht weet je wat, eerst het touwhalster met leadrope en dan het bitdeel van mijn buitenrij hoofdstel. Het plan was om te rijden op het touwhalster en alleen met oversteken (over provinciale weg) de stangteugel erbij te pakken. Echter is de zitrem buiten dus echt nog maar op halve kracht en had ik mijn stangteugel nagenoeg de hele rit nodig. Nu had hij vandaag wel een fjorari bui en dribbelde alle kanten op, jaja mijn koudbloedje. Maar ik vroeg me af, hoe hebben jullie dit aangeleerd/omgeturnd? Voor mijn idee zou het echt gevaarlijk zijn zonder stang buiten, of zit dat in mijn hoofd? Bitloos lijkt me namelijk zo leuk/fijn etc.

Re: Help bitloos!

Geloof jij in wonderen?

Je zegt dat je één keer in de rijbak 'bitloos' hebt gereden, en dan ga je al meteen bitloos naar buiten?

Als je bitloos naar buiten wilt gaan, oefen dan eerst nog heel wat langer in de rijbak en wel zodanig dat je paard totaal gehoorzaam wordt op je hulpen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

ehhhhhh meer oefenen in de bak!!!! Als een bit nu nog je levensverzekering is zouy ik die buiten nog even niet achterwegen laten....

Oefen je suf in de bak... dan op het erf en ga dan met als saftey net je bit proberen op halster buiten te rijden... Doe misschien eerst een stuk lopen dan op een veldje wat grondwerk en ga eens dezelfde oefeningen die je in de bak doet op het veld doen met halster en rij of wandel weer terug met het bit...'

Bouw het langzaam op en set it up for succes!!!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Met mijn bonte tinker ben ik zo weggegaan. In één keer van stangbit naar libra, (ik had ook geen bit eronder gedaan of zo). Voordeel was, dat ik mijn paarden beleerd heb op stemcommando. Ze kennen ho, stap, draf, galop en rustig (als ze in een gang moeten vertragen). Daardoor kon ik de overgang vlekkeloos maken. Moeilijke dingen zoals voltes rijden, of slalom tussen paaltjes door, dáár moest ik de stick wel bij gebruiken hoor. Enya had ook wel eens de neiging om een kortere weg te willen nemen en af te draaien. Gelukkig kan ik dat altijd aan voelen komen, en dan steek ik de stick langs haar hoofd als begrenzing. Dit heeft haar tot op de dag van vandaag goed tegengehouden (hihi ze moest eens weten )
    Wel ben ik (ondanks dat ze de HO goed kende) intensief gaan oefenen met de ors. Vond het toch belangrijk om een noodrem te hebben in geval dat..

Mijn grijze tinker was een ander verhaal. Die raakte behoorlijk in paniek toen alle sturing van het bit wegviel (dit had ik al verwacht, en heb haar eerst een paar weken beleerd in de wei, vóór ik ermee naar buiten durfde). Doordat ze zo in paniek raakte, was ze niet meer bij machte om mijn signalen te voelen, commando's te horen, maar deed niks anders dan rennen, met het hoofd hoog van de uitgang van de wei, naar de andere kant van de wei. En weer terug. Heel sneu.
    Dit heeft ook iets langer geduurd eer ze er iets van snapte, maar nu is dat mijn heerlijkste buitenrijpaard. Zuchten en ze staat stil (zelfs als ik zomaar zucht, zonder mijn zit te verzwaren)

Als je het niet vertrouwd met je paardje, zou ik nog niet naar buiten gaan, maar eerst oefenen in een omheinde omgeving, tot je paard weet dat jij weldegelijk een rem hebt.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik denk dat je iets te snel bent gegaan. Meteen bitloos buiten, dat is een te snelle overgang.Je moet het rustig aan opbouwen zodat je paard er aan gewend geraakt. Eerst ervoor zorgen dat je hem in de bak 100% onder controle hebt, anders moet je niet gaan buiten rijden met of zonder bit.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

ik reed weg met het merothise hoofdstel en daaronder het hoofdstel met bitje.

Maar wat de rest ook zegt: oefenen!

Van 1 keer in de bak rijden moet je geen wonderen verwachten.

Aangemeld
    May 2006

Ik rijd wel vaker gewoon op het halstertje in de bak hoor, dus geheel onbekend is hij er niet mee. Ik had alleen nu van donderdag de smaak te pakken zeg maar En dat het te snel was had ik zelf al gemerkt Maar daarom ook de vraag hier om wat ervaringen/tips te lezen. Zijn er ook mensen met een soort gelijk paard als Pablo die zonder bit buiten rijden, als in enthousiast voorwaarts En daarbij maatje tank..

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Enthousiast voorwaarts is Bruutje ook... maatje tank danweer niet!
    Ehm.. het enige wat ik kan verzinnen is echt de 'bitloos-knoppen' erop zetten.. dus wat Trea al zegt, ORS inbouwen (je bit hóórt tenslotte zowiezo helemaal je rem niet te zijn ) , veel oefenen met rijden op 1 teugel en op zit ed... pas als dat er stevig in zit, zonder bit naar buiten...

Actief Forumlid Visamp;co's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik ben met Visco meteen ook de tweede keer naar buiten gegaan Gewoon omdat het goed voelde, ik zal je wel alleen aanraaden the one rein stop te monteren ..
    visconti....

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Ik rijd Shiva buiten nog steeds met bit. Simpelweg omdat ze anders echt niet te houden is. Ik werk er wel aan, want in de bak heb ik niks nodig, maar buiten......

Heb geduld en oefen veel. Doe het pas als je echt veilig vind. En anders maar niet. Ik heb me er onderhand ook bij neergelegd. Maar goed, we blijven proberen en dat raad ik jou ook aan.

Aangemeld
    May 2006

Ai, nog meer help One rein stop?? Wow, we moeten nog veel leren, wat is dat. Nienke, je hebt helemaal gelijk hoor, maar helaas is het wel mijn rem, echter merk ik wel dat mijn zit steeds meer invloed heeft, echter de doorslag nog niet.

Dan kijk je op http://www.paardnatuurlijk.nl bij natuurlijke kennis, dan scrollen tot je de: one rein stop (afgekort ORS) ziet. Daar staat een complete handleiding met filmpje erbij. Het is je bitloze noodrem in ieder geval.

Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2006
    Leeftijd
    44

ik begrijp je probleem wel,ik dacht ook dat durf ik nooit.maar de omstandigheden waren er bij mij ineens naar dat het even in 1 keer moest.
    ik ging van stal verhuizen en werd een paar boederijen verderop met de trailer opgehaald,had wat pijn in mijn enkel en wilde erop naar de andere boederij alleen zadel en hoofdstel al op nieuwe stal dus ik dacht nou dan maar met alleen het halster,gelukkig ging het goed.maar gooide mezelf wel ff in het diepe ,zeg maar.
    ik zou zeggen gewoon veel oefenen en dan blijkt ineens dat je ook zonder bit kan
    succes
    een dag zonder paardjes is een dag niet geleefd

Aangemeld
    May 2006

Ik heb bij mijn juffie een trainingshalster besteld, mijn touwhalster zat veel te los Dus we blijven oefenen

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Mn fjordy was ook niet de makkelijkste buiten. In mn pre-NH tijd rende hij door zn bit heen, wat ik ook deed.
    Ik heb toen een half jaar nodig gehad om de eerste bitloze buitenrit tot een succes te maken. Het was het zeker waard!
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten