Ondergetekende haalde vandaag een Bit op het station en daar stond een artikel in over een nieuwe tak van paardensport.
Het heet TREC en ik vindt het gaaf! Misschien ben ik de enige die dit nu pas ontdekt...maar ik zal toch even in het kort uitleggen wat het is.
TREC is een sport die lijkt op endurance en eventing, maar dan minder lang en minder gevaarlijk.
Het gaat bij TREC om uithoudingsvermogen en horsemanship. In het buitenland is het al heel bekend en er zijn zelfs WK`s en EK`s van.
Een wedstrijd duurt 3 dagen (als ik het goed begrijp). Op de eerste dag rijdt je een rit van ongeveer 30 kilometer. Dan krijg je de route op een papier. Dus het is een soort spoorzoeken.
De tweede dag heb je eerst een gangenbeheersingstest. Eerst moet je zo langzaam mogelijk galopperen en vervolgens zo snel mogelijk stappen.
Het derde onderdeel (ook op dag 2) is het hindernisparcours. Een parcours bestaat uit sprongen, een brug, waterbakken, een hek openmaken, poortjes enz., een parcours telt ongeveer 16 hindernissen.
Je hoeft ze niet allemaal te nemen, de hindernissen die voor jou en je paard te moeilijk zijn kun je overslaan, dan krijg je alleen strafpunten.
Ik vindt dit dus echt enorm gaaf!
Bladwijzers