Dat zou wel kunnen, er is niet bemest, maar het gras was wel wat aan de lange kant...
Dat zou wel kunnen, er is niet bemest, maar het gras was wel wat aan de lange kant...
Scherpe boterbloem of ook wel blaartrekkende boterbloem is een plant die dit kan veroorzaken.
Een stalgenootje van me had er eens ervaring mee, op een andere stal stonden ook ineens wat paarden met blaren om de mond, en daar bleek het plantje aan de rand van de paddock te groeien.
Op wikipedia meer info over dit plantje (dat overigens ook geel is)
Er zijn heel erg veel oorzaken waardoor ineens brandwondjes kunnen ontstaan op praktisch onbehaarde delen. Het kunnen inderdaad plantjes zijn die ervoor zorgen dat een dier last krijgt van lichtovergevoeligheid, de bekendste zijn St Janskruid en boekweit. Ook sommige medicijnen kunnen dit veroorzaken. Dan heb je inderdaad nog planten zoals Reuze Berenklauw die brandblaren kunnen veroorzaken bij aanraking van de netels.
Vaak zie je echter dat fotosensiviteit optreedt als er gebreken zijn waardoor de lever of het maagdarmstelsel niet meer optimaal kan functioneren. De afbraakprodukten van chrorofyl staan hierom bekend. De stoffen die zorgen dat de lever en daardoor het maagdarmstelsel problemen krijgt zijn toxische stoffen zoals die in JKK zitten, maar ook een overmaat aan koper, schimmels in het gras/voer, leliesoorten, vitamine B12 gebrek (in combi met cobalt tekort) en zware metalen in het voer kunnen de oorzaak zijn van plotse lichtovergevoeligheid.
Maar gezien het jaargetijde en het optreden van plots warm weer denk ik persoonlijk eerder aan een andere oorzaak, zeker als de paarden in kwestie verder niet ziek zijn.
Het gras is nu vaak vochtig en aangezien de paarden dus continu grazen met hun neusje in de nattigheid én het zonnetje toch nog behoorlijk schijnt... vermoed ik "gewone" verbranding door de zon vanwege de natte neus waarop het zonnetje schijnt.
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Sterre heeft er ook last van. Gek genoeg de hele zomer geen last gehad en op een gegeven moment in een bewolkte periode hadden alle paarden met witte neus er last van. Ik wist toen dus haast wel zeker dat het niet door de zon kon komen en bij ons op stal hadden we het idee dat het door plantjes zou kunnen komen.
Het is nu net weer weg. Ik smeer er calendula op om te verzachten helpt heel goed. Ik heb bovengenoemde planten niet kunnen ontdekken in de wei.
Bladwijzers