Wat bedoel je precies met bridging? Dat het zadel dan op bepaalde punten druk uitoefent op de rug?
Wat bedoel je precies met bridging? Dat het zadel dan op bepaalde punten druk uitoefent op de rug?
Bridging = dat het zadel draagt aan de voorzijde (op de schouders) en aan de achterzijde (op de lendenen) en daar tussenin een brug zit (waar het zadel dus zweeft). Je kan je voorstellen dat dit een zeer slechte zaak is voor je paard, als al het gewicht slechts op 4 punten terechtkomt.
Bij boomzadels komt dit veel voor (op de NH- dag, tijdens de zadelclinic heb ik het gezien bij een net nieuw aangemeten engels dressuurzadel), en je ziet het niet vanaf de buitenkant. Je zadel lijkt heel goed te passen, maar ondertussen..
Ik ben het helaas eens met Karianne. Als je een bestaande boom gaat "ontwrichten" door er aan de voorzijde allerlei vulmateriaal tussen te stoppen, waardoor het zadel als het ware gaat kantelen, dan heb je geen idee meer van de drukverdeling aan de onderzijde van het zadel.
Ik ben blij dat jullie het fenomeen Bridging hier onder woorden hebben gebracht. Toen ik het shimmen op de dvd zag, had ik er al vraagtekens bij, maar wist niet de juiste woorden ervoor.Oorspronkelijk Geplaatst door trea
Het wordt ook weer eens tijd om mijn boom-zadel te laten controleren. Mijn paard is behoorlijk ronder geworden. Gelukkig!
Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.
Hmmm, ja, daar zit wel wat in Trea... Jeetje zeg, wat is het toch verdomde moeilijk om een goed passend zadel te vinden, en vooral ook: om te weten óf het goed past!![]()
Laten controleren maar! Gelukkig meldt Suus luid en duidelijk als het niet goed zit...
May the horse be with you!
De dikke ponnie (he wat klinkt dat naar, laten we zeggen: lieve Suus) heeft vandaag de barefoot weer opgehad, maar dan zonder voorboompje, daar heb ik kussenvulling ingefrot. Ze keek wat argwanend toen ze het zadel ophad. Ik begon wat op de cirkel te doen, vroeg toen een drafje en ziet.... de barefoot schoof net zo hard naar voren als met voorboompje, maar nu was het geen naar gevoel, geen beknelling. Ze merkte dat en begon meteen te ontspannen. Hoofdje laag, rustiger ogen, zo leuk om te zien. Daarna likken, kauwen, okee.
Zo kan het dan dus maar zolang ze zo rond is. Het is niet ideaal maar wel goed te doen. En als het Suus echt niet bevalt, dan ga ik eraf (is het niet goedschiks, dan wel bokschiks) dus ze lijdt niet in stilte voor mij ofzo!
Kan je zeggen wat je wilt, maar dat ze niet in stilte lijdt is een absoluut voordeel.Je kan in deze niet te ver gaan, over haar grenzen heen. Scheelt een hoop kopzorgen.
Helemaal mee eens Trea! Blij dat Suus haar mening zo vrijelijk geeft!
Ooit zei Lynn Apple over Suus: het is goed dat er nooit iets met dir paard gedaan is,w aardoor ze haar mening niet meer durft te geven. Het is alleen jammer, dat dit haar mening is (nadat ze me eraf had proberen te bokken).
Helemaal mee eens. En hoe mooi dan als je die mening kan helpen veranderen!?!?!? Zodat ze vandaag een bosritje gemaakt heeft waarbij ze (op 50 meter na ) echt ontspannen liep!
Zo blij zo blij zo blij!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En zondag vond Suus er dit van met het zadel:
(copyright Inge van http://www.bitloosrijden.nl)
Mooi kan ze dat he?![]()
Geweldige uitspraak van Lynn .. die overigens Bruut en mij op het NH pad gebracht heeft! ff offtopic!
![]()
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
Misschien nog een goeie tip voor de mede barefooters met ronde schoftloze paarden: Vandaag heb ik een stuk MINDER aangesingeld dan de vorige keer en dat scheelt behoorlijk. Nu hoefde ze niet te springen en werd snel relaxed, ook in draf. Wel lastiger met opstijgen, maar zo heeft ze er duidelijk het minste last van.
Bladwijzers