Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: weidebeheer in de winter

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

weidebeheer in de winter

Shanna en Lady hebben samen een weide van 2,87 ha. Momenteel is deze in 3en gesplitst. 2 stukken van ruim 1 ha, en 1 stukje van 70 x 20m (okm auto's op te zetten, te rijden, en zodat de paarden niet recht aan de weg staan).
    De hele zome is 1 ha beweid, en 1 ha gehooid. Op het grote stuk zijn kale graasplekken, en mestplekken waar het gras na de laatste maaibeurt alweer 20cm hoog is.
    hoe kan ik nu deze winter het beste de wei laten beweiden, zodat we zo min mogelijk hooi nodig zijn?
    Ik heb om te proberen nu een stuk van 20 x 60 afgezet, waar veel hoog gras stond in de hoop dat ze dat nu wel opeten (ze hadden immers een ruim buffet voorheen). Maar dat werkt niet echt super. ik heb het idee dat de paarden nu gewoon minder eten dan voorheen. terwijl er helemaal niet zo heel veel mest ligt.
    Zou het verstandig zijn de komende maanden strookbeweiding te doen, zodat we zeker tot januari genoeg gras hebben (het hooiland buiten beschouwing gelaten)? Of eten paarden het gras wat ze nu laten staan sowieso niet op, en lijden ze dan honger?
    Zouden jullie in deze situatie de wei uit gaan mesten? Dit hebben we in de zomer niet gedaan omdat er met 2 paarden erg weinig mest lag en het land wel heel groot is om te mesten, we hebben het 2 keer laten trekken.

Pff, ik vind het een heel gedoe. het is natuurlijk een luxeprobleem dit, maar ik weet gewoon niet goed wat nu het beste is om te doen...

Re: weidebeheer in de winter

alle hoge plekken zijn mest plekken, daar zullen paarden nooit van eten, ook niet als ze honger hebben, tenzij ze reuze honger krijgen natuurlijk.
    Dit is hun bescherming tegen worminfecties dus hun instinct, daar kan je niet aan rommelen. Een deel kan je voorkomen door mest te ruimen en de plekken regelmatig maaien, zo krijg je niet van die mesthopen.
    Onze paardjes krijgen het hele jaar strook begrazing, daar waar ze poepen eten ze niet, strook of geen strook er wordt gewoon niet gegeten op die plekken. Vaak groeit daar ook veel inkruid, zoals zuring, boterbloemen e.d vinden ze ook niet lekker.
    In de winter krijgen ze altijd hooi bij, ook beter voor de darmwerking. ER moet tenlsotte hard gewerkt worden om zich warm te houden.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Wil je de paarden voeden met het gras voor het grootste deel, dan had je het idd wel uit moeten mesten. Wij doen aan strookbeweiding vanaf het voorjaar (ca. 3 weken nadat de weide is geinjecteerd met rundveedrijfmest) tot ik denk eind november. Dan is ons gras op, er valt altijd wel wat te knabbelen op 3.5 ha natuurlijk Maar ze leven dan van kuilgras (ook van eigen land, van vorig jaar). Ze mogen dan op een deel van de weide om wat te doen te hebben.

We mesten het deel van de weide waar ze op staan dagelijks netjes uit, en dan nog houd je enkele plekjes die ze niet willen eten. Door in het voorjaar weer te slepen (om de mest die je niet opgeruimd hebt te verspreiden), bemesten en later maaien maak je je weiland weer netjes en eetbaar.

Ik mest elke dag een kwart hectare uit. De andere kwart wordt nu alleen begraasd door de schapen en staat nog best hoog. Het draad moet ik nog even zó veranderen dat ik ook kan 'strippen'.

Verder ga ik ook nog eten voor de winter regelen.

De mest spaar ik op in een hoek van het weiland, dit gaat in het voorjaar over het land.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Bladwijzers

Forum Rechten