Na lang piekeren en heel wat onrustige nachten is de beslissing gemaakt... Brutus gaat per 1 oktober verhuizen...Ik heb er nog steeds erg gemengde gevoelens over, want waar hij nu staat is het bijna perfect... 7x24 buiten in een mooie paddock met flinke inloopstal, onbeperkt hooi in zijn ruif.. lekker met zijn maatje Tommy....
De reden van de verhuizing is mijn chronische tijdgebrek...
Hij staat nu op een boerenbedrijf. De Boer voert en zet door de weeks binnen/buiten. Voer zetten we klaar in emmertjes. In het weekend zetten we per toerbeurt binnen/buiten. Verder heb ik dan nog als klusjes paddock en stal mesten, waterbakken vullen en hooiruif vullen. Al met al ben ik met de klusjes best veel tijd kwijt èn rij ik een kwartier (zeker, soms langer) heen en terug....Hoewel ik er niet elke dag ben, ben ik toch zo´n 5x per week zeker 3 uur van huis.. een onhaalbare kaart voor mij met aapjes, gorilla, 3 dagen werken en een bedrijf(je) aan huis....
De paarden staan 's zomers alleen overdag op het land en deze zomer was het huilen met de pet op, want eerst te warm en nauwelijks gras en daarna een lange periode te nat om de paarden op het land te laten...
Bruut gaat verhuizen naar de stal tegenover mijn huis.. hij komt dus nagenoeg 'aan huis' te staan. Hij heeft hier eerder gestaan, maar ik ben een jaar geleden daar weg gegaan, omdat de paarden daar winterdag nauwelijks buiten konden.. Er stonden 18 paarden en er was 1 soort paddock waar paarden in konden staan... Bruut zette ik dan wel in de bak, maar daar mocht (terecht) geen hooi gevoerd worden en als er iemand ging rijden moest hij er natuurlijk uit en stond dan de rest van de dag op stal...
Nu is het aantal paarden flink afgenomen. Met Bruut erbij staan er straks nog maar 6. De boer zet de paarden ook buiten. Twee staan er op een eigen stukje, drie in de bak en Bruut krijgt een stukje grond naast de bak. Daar mag wel hooi gevoerd worden en ik zet er een grote waterbak neer. Als ik wil rijden kan dat in de bak, moet ik alleen die drie er tijdelijk even uithalen...
Hij gaat dan dus 's winters wel weer de nacht op stal... over dit punt heb ik het langst wakker gelegen...
Tommy blijft bij Novia (van Kiara hier). Noop gaat dan in Bruut z´n stal met uitloop en dat wordt dus met Tom een leuk setje... ik blijf wel gewoon samen met Paula zijn mama, want ik zou dat ventje niet meer kunnen missen!!
Het gebrek reistijd, aan klusjes (geen voer meer klaar zetten, geen ruif meer vullen, geen paddock èn stal meer mesten) + het feit dat de paarden van april tot november 7x24 het land op gaan heeft me toch doen besluiten om hem te verhuizen...
Ondanks het dubbele gevoel verheug ik me wel onwijs op het feit dat ik mijn lief straks weer dicht bij me heb, dat ik lekker af en toe gewoon even naar hem toe kan zonder meteen 3 uur weg te zijn (reistijd, klusjes, rijden/spelen)!
Verder is het ook zalig dat de aapjes weer wat meer bij de verzorging betrokken kunnen worden. Dat ging nu ook niet, omdat ze dan met mij mee moesten en meteen ook lang rondhingen als ik aan het rijden was...
Nu kunnen ze lekker aan de slag met het EquiSense programma!!![]()
Ik zal de gezelligheid op stal onwijs missen...Al met al hoop ik dat ik er goed aan doe...De tijd zal het leren.....
Bladwijzers