Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 31

Topic: Bitloos hoofdstel

Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Re: Bitloos hoofdstel

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star

Lijkt me ook een fijn hoofdstelletje,kan je er een bitje aanhangen?
    Het neusriem ligt wel erg laag vind ik,of kan je deze afstellen?
    Dat van dat bitje is een grapje zeker? Hoop ik?

Neusriem kan je afstellen ja, maar zo staat het in de gebruiksaanwijzing

De riemen kruisen onder haar hoofd, en de prijs is hoog, maar de kwaliteit van het leer is dan ook erg mooi. En altijd nog stukken goeedkoper dan een Parellihoofdstel!
    Waarom zou dat van dat bit een grapje zijn?Er zijn veel forummers die met bit rijden,bovendien ga je vanaf level 2 met bit rijden.

Heb je misschien een foto van onderaan?

Actief Forumlid Visamp;co's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

misschien omdat dr Cook een groot tegenstander van bitten is? Lijkt me sterk dat hij dan hoofdstels gaat maken waar ook een bit aan kan...
    visconti....

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Vis&co
    misschien omdat dr Cook een groot tegenstander van bitten is? Lijkt me sterk dat hij dan hoofdstels gaat maken waar ook een bit aan kan...
    Vandaar dat ik eerst aankwam met de Libby

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Op 18-5-2006 hebben we het hier ook over het dr Cook hoofdstel gehad, ik citeer:

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    bij het Cook hoofdstel zaten toch nare spijkertjes die het paard narigheid bezorgde? Achter de oren geloof ik.....
    Bitless bridle for governing horses and other animals
    Document: United States Patent 6591589
    Abstract: A bitless [...] head. The centerpiece may include a plurality of holes for receiving studs for applying painless pressure on regions of special acuity at the poll and behind each ear of the animal, or may receive a separate sleeve which includes the studs in order to apply pressure over areas of special acuity. Studs of different sizes can be fitted in a range of locations, depending upon the amount of pressure required and the conformation of any particular horse or other animal.
    Bron: http://www.freepatentsonline.com/6591589.html

Studs zijn 'siernageltjes' zoals ook op riemen en leren jassen gebruikt worden. Die drukken dan pijnloos achter de oren. Jaja. Je kunt ze in verschillende maten bestellen en gebruiken.
    Het hoofdstel wat ik heb is niet om te bouwen, althans niet door simpelweg iets bij te bestellen.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Inderdaad hoopte ik dat bit grapje was omdat meneer Cook erg tegen bitten is. En er zitten GEEN studs in mijn hoofdstel, is gewoon glad, mooi leer.

May the horse be with you!

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Waarom wil je een bitloos hoofdstel als je er toch nog een bit aan wilt vastklikken? Ik snap het niet

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aspen
    Waarom wil je een bitloos hoofdstel als je er toch nog een bit aan wilt vastklikken? Ik snap het niet
    Als ik bij dit paard een bitje gebruik is het voor parelli,maar ik wil graag bitloos buitenrijden. Snap je het nu?

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Bij mij ook geen 'studs' hoor! Gelukkig niet!

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Nog even over die 'studs', dat kan je volgens mij het beste vertalen als 'knopje' (het misverstand hier kan denk ik ontstaan doordat het Engelse woord 'stud' meer betekenissen heeft, waaronder idd ook 'spijker' [size=99px]en 'dekhengst' waardoor ik als digibeet ook zogauw geen bruikbaar plaatje kon vinden[/size] ).
    Vergelijkbaar met die ronde platte dingetjes waarmee je met een speciale tang ook twee stukken leer aan elkaar kunt maken.
    Het idee daarvan is dat er een soort masserende / acupressuur werking vanuit gaat. Een beetje te vergelijken met van die badslipperachtige dingen met een voetbed dat helemaal uit rubberen bolletjes bestaat. Als je daarop loopt worden de zenuwuiteinden in je voetzool gestimuleerd en dat schijnt dan weer gezond te zijn. Er zijn paarden die het fantastisch vinden om achter en rondom hun oren gekroeld te worden en ik kan me voorstellen dat die ook goed reageren op een kopstuk met platte knopjes erin. Ik kan me niet voorstellen dat je een paard daar pijn mee kan doen. Tenzij je er spikes in zou slaan ipv de knopjes die erbij horen.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik snap het nu. Ik heb een Australisch hoofdstel liggen dat je zowel als halster en hoofdstel kunt gebruiken. Je kan er ook een bit aan vastklikken. Misschien is dat ook een optie voor jou?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aspen
    Ik snap het nu. Ik heb een Australisch hoofdstel liggen dat je zowel als halster en hoofdstel kunt gebruiken. Je kan er ook een bit aan vastklikken. Misschien is dat ook een optie voor jou?
    Die heb ik ook, maar een nadeel is, dat als je het bit erafhaalt, je geen bevestiging meer hebt voor de teugels. Dus bitloos rijden gaat er niet mee.

Het is eigenlijk alleen bedoeld om het bit te kunnen releasen tijdens een (graas)pauze

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

en voor de mensen die willen knutselen:

http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina20.html

de aansnoerneusriem is besteld, ik ben alleen nog niet uit over de (waarschijnlijk) scherpere inwerking van touw in vergelijking met het leer van het cookhoofdstel... en nog een twijfel punt van mij, de hneusriem moet vrij strak aangetrokken worden staat er... oftewel, het paard kan zijn mond niet open doen. (precies de functie van een neusriem...) Maar misschien is dit dan wel niet zo geschikt voor buitenritjes maar meer voor het echte trainen....

Ik ga testen, ben erg benieuwd

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Tinky
    Ik ga testen, ben erg benieuwd
    Ik ben net klaar met mijn 2e testrit met deze constructie en ik kan niet anders zeggen als dat ik hiermee zeer zuiver kan communiceren met Kate! Ze lijkt mijn aanwijzingen in richting en tempo met deze optoming beter te accepteren als met mijn touwhalster, minder ruis ofzo gok ik.

Wat betreft het neusriem-gebeuren, die zit bij Kate dusdanig dat ik er nog 2 vingers tussen kan krijgen. Nog strakker vind ik geen doen voor haar. De inwerking van de touwtjes van best mee, maar ik heb dan ook (eigenwijs als ik ben) een iets andere constructie bedacht . Ik heb geen touw van li-teugel via de neusriem naar het re-oor, achter de oren langs en vanaf li-oor naar re-teugel, omdat ik niet vrolijk werd van het schuiven van het geheel.
    Ik heb de bakstukken aan het hoofdstel gewoon laten zitten en van het li-bakstuk het touwtje door de neusriem naar de re-teugel en vice-versa. Bijkomend voordeel vind ik dat door het gewicht van de bakstukken de touwtjes direct nadat ik loslaat een release geven .

Hier een foto van Kate met haar nieuwe optoming!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Jeetje nog een goede ervaring met zo'n cross-ding
    Dat wil toch wel wat zeggen, ik ga binnenkort eindelijk mijn Indian bosal afmaken en erna misschien ook nog een cross-ding, dan kan ik zelf eens vergelijken
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Ik heb de bakstukken aan het hoofdstel gewoon laten zitten en van het li-bakstuk het touwtje door de neusriem naar de re-teugel en vice-versa. Bijkomend voordeel vind ik dat door het gewicht van de bakstukken de touwtjes direct nadat ik loslaat een release geven .
    Mooi bedacht Jossie! Slim.

Bladwijzers

Forum Rechten