Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 23 van de 23

Topic: Hackemore als bitloos men hoofdstel?

Re: Hackemore als bitloos men hoofdstel?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Een aangespannen paard is happy met een goed passend menhoofdstel, een goed passende stang en een vriendelijke menner. Heeft ie heel geen last van dat ijzer in zijn hoofd.
    Ik vind het heel vervelend, Jiske, dat je dit met zulk een stelligheid beweert alsof het de absolute waarheid is.
    JIJ vind dat, en met jou vele anderen, maar er zijn genoeg paardeneigenaren die kunnen beweren dat hun paard NIET happy is met ijzer in de mond. Al past het nog zo goed. Including me.

jiske
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Een aangespannen paard is happy met een goed passend menhoofdstel, een goed passende stang en een vriendelijke menner. Heeft ie heel geen last van dat ijzer in zijn hoofd.
    Ik vind het heel vervelend, Jiske, dat je dit met zulk een stelligheid beweert alsof het de absolute waarheid is.
    JIJ vind dat, en met jou vele anderen, maar er zijn genoeg paardeneigenaren die kunnen beweren dat hun paard NIET happy is met ijzer in de mond. Al past het nog zo goed. Including me.
    Sorry voor mijn stelligheid dan, maar ik praat inderdaad vanuit mijn eigen ervaring.
    Ik men zelf en ik heb veel menners om me heen dus ik rij veel mee en ik zie veel aangespannen paarden. En dat is wel wat ik zie. Zie ik een paard tegen het bit of onrustig in de mond, dan ligt de fout bij de menner omdat hij te hard of te stug inwerkt. Gelukkig zie ik veel paarden met veel plezier lopen, ook al hebben ze een stuk ijzer in de mond.

Bij mijn eigen paard rij ik zowel bitloos en zonder bit, maar het bitloze hoofdstel leidt vooralsnog tot meer ergernis dan het ding met bit.

Als jij zegt: ik wil geen ijzer in de mond van mijn paard; prima. Als mensen beginnen te stellen: bitloos is vriendelijker, dan begin ik te steigeren.

Bit of bitloos: beiden geven druk ergens.
    Beiden zijn ze dus in theorie onvriendelijk. Hoe onvriendelijk is afhankelijk van de hand.

In mijn beleving is het: de wens is de vader van de gedachte bij het beoordelen van de mens wat het paard wel of niet prefereert.

In mijn beleving is het: de wens is de vader van de gedachte bij het beoordelen van de mens wat het paard wel of niet prefereert.
    Dat zou best kunnen. Dit geldt dan (neem ik aan) ook je eigen quote?:
    Een aangespannen paard is happy met een goed passend menhoofdstel, een goed passende stang en een vriendelijke menner.

Even tussendoor naar Jiske.. waarom een stang?
    Ik denk dat een dubbelgebroken bitje van KK oid vriendelijker is, want ook al heb je een zachte hand, een stang blijft een hefboomwerking houden en dat lijkt me voor een paard erg onprettig. Tenzij jij 'm zonder HB-werking gebruikt, dan heb ik niets gezegt. Een stuk zeem in een paardenmond lijkt me nogal ranzig voor een paard trouwens

Ik denk er ook over om te gaan mennen, en het word waarschijnlijk een bitloos menhoofdstel, óf toch mss een bitje. Maar dat bit word zeker geen stang, dat werkt voor mijn gevoel te scherp in, iig scherper dan een normaal bit.

jiske
    Guest

Een stang ligt vrij rustig in de mond en rust op de tong. Houd altijd de leidsels in de bovenste gaten, dan heb je amper hefboomwerking. Kijk naar de mond van je paard, heeft ie een dikke tong dan kun je beter een stang kiezen met een lichte boog erin, de tong heeft dan meer ruimte.
    Een dubbelgebroken bitje knikt door het gewicht van de leidsels constant door, als je begrijpt wat ik bedoel. Je zit dan dus continu met het tussenstukje van het bit tegen het verhemelte te prikken. Dat is dus niet zo leuk. Ook zijn deze bitjes vaak wat dikker dan een stang. Veel paarden blijken weinig ruimte in de mond te hebben waardoor dunne bitten/stangen dus eigenlijk veel beter passen.

Zeem of latexbandage wordt over het algemeen goed aangenomen en is wat zachter om het harde ijzer . Het is echt niet ranzig hoor.
    Rubber kan brand en wrijfplekken geven als de mond te droog is.

Trea, wat bedoel je precies?
    Waarom heb je goed passende stang vet gemaakt? Dat is toch gewoon met een objectieve kijk vast te stellen of iets wel of niet past? Heeft toch niet met een wens te maken?

De zachtaardige menner en het goed passende hoofdstel zou namelijk ook mijn wens of vader van de gedachte kunnen zijn. Daarom heb ik die niet vet gemaakt. De stang is dan jouw: wens is de vader van de gedachte. Daarom is die vet

Voor de rest zeg jij eigenlijk tegen mij, dat mijn paarden helemaal niet ongelukkig zijn met ijzer in de mond, maar dat dat mijn idee is.

Ik zeg daarop: dat zou best kunnen, maar dan is dat voor jouw paard wellicht ook aan de orde. Misschien is ie zonder bit best wel gelukkiger, maar is het jouw wens dat een bit jouw paard niet ongelukkig maakt. Snappie?

jiske
    Guest

Ja, ik snap het.

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Ik had nog een oud stangetje liggen (lijkt op een watertrensje, maar dan ongebroken)
    No-No had er totaal geen moeite mee en hapte het graag in zijn mond.

Voordeel van die latex bandage dat het niet snel ranzig word en op den duur, knip je het weer open en leg je een nieuwe erom heen.

Na de wandeling (zijn eerste wandeling met bit in en oogkleppen op en touw aan het halster eronder vast gemaakt) heb ik gekeken of zijn tong verdikt of blauwig was en dit was niet het geval.

Stoffel vind een bit echt niks en probeert deze ook zo snel mogelijk met zijn tong er weer uit te werken.
    Ok... duidelijke taal en dat respecteer ik.

Maar het blijft een discussie over wel/niet...
    Marco Krul komt binnenkort mijn paardjes bekappen en ben erg benieuwd (na het lezen van zijn site) wat hij daar over zegt.

Ook ben ik vorig jaar bij een clinic geweest over de paardentandarts en myler bitten.
    Deze man is zelf ook menner, maar moest absoluut niks weten over bitloos mennen en dat een bit tijdens het mennen behalve veiligheid ook precisie met zich mee brengt.

Maar wat Jiske ook zegt... je legt ergens de druk neer... of dit nou in de mond is of op de neus...
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten