Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Hackemore als bitloos men hoofdstel?

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Hackemore als bitloos men hoofdstel?

Ik ben bezig om kleine no-no voor de wagen te krijgen.
    Ik zit er al een tijdje over na te denken hoe ik wil gaan mennen en dat is toch wel het liefst bitloos.
    Toevallig kreeg ik net zo'n gevoel van... waarom niet met hackemore?
    Je hebt net iets meer te vertellen met die scharen en verzekering technisch is het misschien meer geaccepteerd dan touwhalster o.d.

Zijn er mensen met ervaring?
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Actief Forumlid Visamp;co's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Re: Hackemore als bitloos men hoofdstel?

geen ervaring er mee, maar op de vraag waarom geen hackmore:
    Omdat ik zulke vreselijke verhalen er over heb gehoord hoe paarden hun neusbot braken, ik zou het zelf nooit doen. Vind het ook niet diervriendelijker dan een bit, die dingen zijn zo ontzettend scherp.
    Ik hou het liever bij een touwhalstertje
    visconti....

Een Hackamore voor de kar? Zou ik nooit doen! Zelfs voor gewoon rijden zal ik het niemand aanraden, tenzij iemand super-stille handen en zit heeft en er goed mee om kan gaan. Een gewone Hackamore is een erg scherp inwerkend alternatief voor een bit.

Als je het niet gewend bent, kun je nog beter voor een zacht gewoon bitje kiezen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

verzekeringstechnisch maakt het niets uit, je moet je paard onder controle hebben en hoe je dat doet, maakt niet uit.

Ik zou nooit met een mechanische hackamore gaan mennen, volgens mij werkt dat echt voor geen meter. Als je denkt dat je een mechanische rem nodig hebt, moet je niet de weg op gaan, ben ik inmiddels achter gekomen.

Ik men niet meer (heb een vette rem nodig, dus kan niet buiten een omheining met mijn paard) maar als ik ga slepen (in de bak of de wei) doe ik dat met een bitless bridle of met een touwhalster, maar dan loop ik er niet recht achter (zoals je zit wanneer je op de bok zit) , maar schuin achter/naast (zone 4/5).

jiske
    Guest

Een hackamore voor de kar lijkt mij ook niet zogeschikt. Ik men wel en ik begrijp werkelijk niet waarom mensen dit bitloos willen gaan doen. Met een kleine betrouwbare pony... oke. Maar dan nog. Met de braafste paarden, waar men het totaal niet van verwacht gebeuren de grootste ongelukken.

Een menhoofdstel moet stevig aansluiten. Een touwhalster is dus totaal niet geschikt. Dat gaat draaien en als je er eens aan moet gaan hangen, doet dat ongelooflijk zeer.

Zelf zou ik toch gewoon voor een stang gaan omwikkeld met zeem, dan heb je een zacht inwerkend iets, wat vrijwel alle paarden heel makkelijk aannemen.

Want echt, een paard voor de kar wat geremd moet worden, doe je toch altijd nog het beste op een stang!
    Daar komt nog bij dat als een paard ervan door gaat, en zijn hoofd in de lucht steekt en gaat, een bitloos geval op de neus geen enkele inwerking meer heeft.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Ik men wel en ik begrijp werkelijk niet waarom mensen dit bitloos willen gaan doen. Met een kleine betrouwbare pony... oke. Maar dan nog. Met de braafste paarden, waar men het totaal niet van verwacht gebeuren de grootste ongelukken.
    Ik begrijp echt niet waar je het idee vandaan haalt dat je mét bit wel iets te vertellen zou hebben. Wat wil je doen dat met dat bitje als het paard ervoorgaat? Heel hard rukken? Tanden kapot slaan? Iedere vorm van pijn (en druk) zal het paard nog angstiger maken.
    Een hackamore vind ik om deze reden ook niet geschikt. Er zijn hele goede (bitloze) menhoofdstellen in de handel, die voor dit doel bestemd zijn.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Sorrie voor deze vreselijke uitdrukking; Amen Trea

Marco Krul heeft prachtige bitloze menhoofdstellen. http://www.marcokrul.nl
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

jiske
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik men wel en ik begrijp werkelijk niet waarom mensen dit bitloos willen gaan doen. Met een kleine betrouwbare pony... oke. Maar dan nog. Met de braafste paarden, waar men het totaal niet van verwacht gebeuren de grootste ongelukken.
    Ik begrijp echt niet waar je het idee vandaan haalt dat je mét bit wel iets te vertellen zou hebben. Wat wil je doen dat met dat bitje als het paard ervoorgaat? Heel hard rukken? Tanden kapot slaan? Iedere vorm van pijn (en druk) zal het paard nog angstiger maken.
    Een hackamore vind ik om deze reden ook niet geschikt. Er zijn hele goede (bitloze) menhoofdstellen in de handel, die voor dit doel bestemd zijn.
    Trea, echt waar, ik kan je uit ervaring zeggen dat dit theoretisch geklets is.
    Tuurlijk, als een paard echt aan de kletter gaat, heb je ook met stang niks meer te vertellen.
    Maar om een paard te remmen wat nog aan te spreken is, kun je met een stang echt veel en veel meer doen dan bitloos!
    Je kunt menenn en rijden echt niet vergelijken. Ohz zit je er op en heb je veel meer communicatiemiddelen dan alleen je handen.
    Met mennen zit je er een paar meter achter, ik kan je vertellen dat het dat veel moeilijker maakt.

Want ja, als je paard ervandoor gaat, dan geef je even een heel hard rukje ja. En dat heeft echt wel effect. Ten eerste werk je in op de tong, dus de tanden sla je er echt niet uit. En ten tweede is dat rukje echt niet zo dat een paard er daardoor juist vandoor wil gaan.

Ik men op het moment met een zeer heet paard, ik kan je zeggen dat dat bitloos levensgevaarlijk is!

Maar dat is het niet alleen: als je paard echt aan de kletter gaat, wil je graag een hoofdstel wat goed vast en degelijk rond het hoofd zit. Iets wat kan schuiven, af kan glijden wil je dan echt niet hebben.

jiske
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Sorrie voor deze vreselijke uitdrukking; Amen Trea

Marco Krul heeft prachtige bitloze menhoofdstellen. http://www.marcokrul.nl
    En deze bitloze hoofdstellen werken in op de neus, achter de kaaklijn en op het gevoelige gebied achter de oren.
    Wat is dat toch voor iets dat mensen een paard ergens anders wel druk of pijn willen geven, maar niet in de mond?

En deze bitloze hoofdstellen werken in op de neus, achter de kaaklijn en op het gevoelige gebied achter de oren.
    Wat is dat toch voor iets dat mensen een paard ergens anders wel druk of pijn willen geven, maar niet in de mond?
    Waarom mag je een paard nou nooit vastzetten aan een bit en wel aan ieder soort halster (uitgezonderd touwhalster) of bitloos hoofdstel?

Omdat een bit veel meer schade kan aanbrengen.

Een paard wat aan het bit gaat hangen bij vaststaan, breekt zijn kaak, ik heb nog nooit gehoord dat een paard zijn eigen neusbeen heeft gebroken als ie ging hangen.

Dus vind ik druk geven in de mond, tóch een andere zaak dan op de neus en/of achter de oren. Op de lagen wordt de druk ook over een heel klein oppervlak verdeeld. Tel maar uit hoeveel druk per vierkante cm dat is, terwijl het gebied over het neusbeen en achter de oren veel groter is.

jiske
    Guest

Wbt. hangen:
    Waarom mag je een paard niet vastzetten aan een hoofdstel? Omdat de constructie er niet geschikt voor is, het leer knapt, het paard kan in de teugels gaan staan, het bit kan door zijn mond trekken. Echt niet omdat een bit zo gevaarlijk zou zijn.
    Ik heb nog nooit gehoord van een paard wat zijn kaak brak met zo'n geval.
    En vraag maar eens aan een osteopaat hoeveel schade ze zien van paarden die hangen in het halster. (eerste wervels veel schade door hangen). Nekken breken zul je ook vast kunnen vinden. Ook is er wel schade bekend van gebroken of beschadigde neusbenen van hackamores en bosals e.d.

Maar we hebben het hier niet over hangen, we hebben het hier over mennen.
    Als je denkt dat die stang van het menhoofdstel zo vreselijk zeer doet en direct op de lagen zit, dan vergis je je: er zit ook nog een dikke tong tussen.

Nog iets: ik lees het zovaak op NH forums: mennen met een bitloos. Maar het is allemaal vanuit theorie, er is bijna gaan hond die het doet.
    Menners met ervaring die het geprobeerd hebben hebben vrijwel allemaal dezelfde reactie: oke, het is mogelijk, maar persoonlijk: niet bij elk paard doen. Een veel genuanceerde mening dus dat vanuit een idealistisch standpunt roepen: natuurlijk kan dat!

Waarom zou je het willen?
    Een goede menner werkt vriendelijk in. Je hindert je paard zo weinig mogelijk door een licht contact op de leidsels te nemen en door het hoofdstel correct te bevestigen. Dat wil zeggen, aansluitend rond het hoofd bevestigd. Neem je de leidsels aan, dan voelt het paard een lichte druk in de mond en op de neus.

Nu ga je bitloos mennen: ik heb nog geen enkel goed menhoofdstel gezien. De gekruiste achter de kaak hebben allemaal een vervelende eigenschap: kanteling van het hoofd en een moeilijke release (stropwerking). Dat werkt alleen maar irritatie op. Andere constructies laten zich moeilijk aansluitend bevestigen en gaan schuiven en in het ergste geval gaan ze af.

Het is met alles zo: het materiaal is zo scherp als de hand van de ruiter/menner. Maar dat je al mennend net zo veel controle hebt zonder bit dan met bit, dat bestrijdt ik ten zeerste.

Iedereen moet weten wat ie zelf doet, maar ik ken niet een ervaren menner die het in zijn hoofd haalt om bitloos te gaan.
    Laatste meldde iemand hier iets over een artikel in de Mensport over een bitloze poging met Ito Werkman en Lammert Haanstra; ik ben benieuwd naar de conclusie van het verhaal.

Kom anders eens met een voorbeeld van een goed deugdelijk bitloos menhoofdstel, dan zal wil ik wel een poging wagen om uit te leggen waarom het wel of niet zou werken.

Als er ervaringen zijn van bitloze door de wol geverfde menners dan hoor ik dat ook graag.

Aangemeld
    Oct 2004

Ik heb toch maar besloten om te gaan rijden met een stangetje met latex bandage (rolletje plakplakspul)

Ook verzekering technisch sta ik beter in mijn schoenen dan met een bitloos hoofdstel.

Kan't bitje er altijd nog uithalen als hij het goed.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

OOk ik men met een stang. Maar rij zoveel mogelijk bitloos. Heb de laatste tijd al zo veel paarden op de kletter zien gaan die zoooo betrouwbaar waren en al zoveel ervaring hadden, dat ik het niet zou proberen. Het is de bedoeling dat je paard "zelf leert lopen" en dat je niet in z'n mond zit te porren.
    Heb vaak het idee dat mensen een beetje doorslaan in de nh. Ben voor het zo diervriendelijk rijden, maar met een bit mennen wil niet zeggen dat je het dier ook erg veel pijn doet. Het gaat mijn inziens om het gebruik van een bit of bitloos hoofdstel, want met beide kan men veel schade aan het paard toebrengen.

Aangemeld
    Oct 2004

Bikkel16... ik ben het helemaal met je eens.
    Zelf zag ik het vaak bij het paard van mijn vriendin... een rustige merrie, maar was een keer geschokken van een hond die uit de bosjes kwam stuiven en sindsdien GING ze regelmatig aan de kletter en idd het bit was de enige manier om haar hoofd omhoog te trekken om haar te laten stoppen.

Mijn shet kon ik alleen maar rijden met bit (onder het rijden had hij altijd een leerbit, met mennen een stang) maar ik reed altijd wel met losse teugels.

En begin nou alsjeblieft niet weer met parelli dit/ parelli dat of weet ik veel.... ik vind parelli een prima manier...
    Maar ik heb er (nog) geen "gevoel" bij en er zijn meer wegen die naar rome leiden!
    Be a realist,
    Remain a dreamer

jiske
    Guest

Bikkel ik ben het helemaal met je eens.

Annebe: je kunt nog zoveel parelli doen met je paard, dat dat voor elk paard zou werken om bitloos voor een kar te lopen daar geloof ik niet in.

Een aangespannen paard is happy met een goed passend menhoofdstel, een goed passende stang en een vriendelijke menner. Heeft ie heel geen last van dat ijzer in zijn hoofd.
    Waarom zou je zonodig iets zoeken waarbij dat ijzer weg is maar waarvoor in plaats daarvan je de druk ergens anders legt? Wellicht vind je paard dat onplezieriger, meer druk achter de oren en op de neus. Wat denk je wat die meters leidsels wegen???

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten