Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: help iemand koliek tips?

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

help iemand koliek tips?

Mijn vriendin hilde heeft dus net een nieuw paard. Ze kwam woensdag nacht van haar vakantie thuis en toen vertelde haar vader al dat het niet goed ging met haar paard. Toen ze thuis kwam had ie erge krampen en hebben ze de dierenarts nog om half 3 snachts laten komen..die vertelde dat het lichte koliek was en er een gasbel was ontstaan in de linkerkant.
    Het was al zo dat hij voorstelde te gaan opereren maar het was 50/50 procent kans dat het goed kwam en het kon nog zo zijn dat het na 3 maanden nog eraan kan overlijden. Opereren is ook geen optie..ze wil niet weer een paard zien lijden want dat heeft ze al eens meegemaakt.

Ze hebben nog een paar keer de dierenarts laten komen en heeft nog een paar keer een spuit gegeven voor de darmen te ontspannen.

Het paard is nu eng dun en heeft om de zoveel tijd kramp en kijk ook heel duf (van de medicijnen denken ze) Hij loopt ook veel achteruit en het lijkt net of hij braakneigingen heeft..doet zijn mond open net of ie gaat gapen maar niet zo ver en daarnaast veel kouwen en likken. De mest is wel gewoon en hij plast ook nog. Hij krijgt op het moment niks te eten en heeft alleen gras anders zouden ze het erger maken.

Heeft iemand nog tips of hetzelfde meegemaakt of ergens waar meer info te vinden is dan zou ik dat graag weten want ze is zo radeloos omdat ze net haar oude paard heeft weggedaan voor dit nieuwe paard die ze dus nog maar een dikke maand heeft!

Re: help iemand koliek tips?

Opereren voor een gasbel? Vermoedt de DA dan een afsluiting of een ( gedeeltelijke) darmdraaiing? Dan zit er inderdaad misschien niet veel anders op dan een operatie te overwegen.
    Aan de andere kant: als het daadwerkelijk een afsluiting zou zijn, dan zou het paard er nu, na een paar dagen, veel slechter aan toe zijn.

De enige raad die ik zou kunnen geven is: teneerste een andere DA erbij (2nd opinion) en tussentijds proberen snel aan Colosan olie te komen. Dit product is van Dr Schaette en is verkrijgbaar bij Jorden's Hippo ( als je uitlegt waar het om gaat heb je het de volgende dag al in huis).
    Ik heb zelf nog geen ervaring met deze olie, maar kreeg de tip van Trea die het wel gebruikt heeft voor koliek. Misschien moet je Trea even een pb sturen als ze niet op dit topic reageert.

Veel sterkte!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Oct 2005

heel erg bedankt alvast kheb trea meteen een pbtje gestuurd!!!

Actief Forumlid Visamp;co's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Als de darmen verdraait zitten zal hij toch niet gewoon mesten?
    Heb zelf een paard gehad met een verdraaide darm, hij meste niet, zweette ontzettend, was heel erg verzwakt en dat duurde niet lang of het wat exit met hem.
    En dat was te herkennen als zeer ernstige koliek, geen lichte koliek. Lichte koliek is vaak gewoon één spijt en na een tijdje is het weer beter...
    Hoop dat het goed met hem komt!
    visconti....

anti-koliektips:

staat het paard op stal? Dat betekent weinig beweging. Je weet zelf wel, dat veel lichaamsbeweging ook de darmen in beweging houdt. Dus beter op de wei, beste is met andere paarden, zodat beweging gewaarborgd blijft.

Staat het paard op stal, dan kan ook de oorzaak van de koliek zijn: het opeten van het strobed of zelfs zaagsel door verveling. Een beetje stro is wel goed, maar teveel absoluut niet. Het zorgt voor verstoppingen, waardoor er gasbellen ontstaan.

Is het hooi van goede kwaliteit? Schimmel in het hooi is koliekbevorderend.

Koliekgevoelige paarden moeten minstens 7 á 8 keer per dag ruwvoer aangeboden krijgen. Liefst nog onbeperkt, maar dat gaat niet bij alle paarden. Vier maaltijden per dag zorgt voor grote leegtes in de darmen. Paardendarmen zijn erop gemaakt om 24 uur per dag iets te doen te hebben. Dus heel vaak voeren (ruwvoer wel te verstaan)

Brokken NOOIT geven op een lege maag. Eerst een flinke hooiberg laten opeten, dán pas de brokjes geven. Brokjes op een "lege" maag, zijn absoluut niet goed. Ze kunnen ook maagzweren veroorzaken. Zorg daarom voor een goed gevulde maag alvorens het paard fastfood te geven.

Zijn al deze dingen in orde (je begrijpt dat je eerst de oorzaak van de koliek moet zien te achterhalen en op te lossen, anders loop je achter de feiten aan), en het paard krijgt toch nog regelmatig buikkrampen (koliek dus), dan kan je tijdens een krampaanval deze olie geven: http://www.homeovet.nl/verzorgingsprodu ... _darmolie/

Deze olie werkt vrijwel meteen (binnen een kwartier). Je geeft het met een spuit (net als ontwormen) zonder voer erbij. Binnen een korte tijd hoor je de darmen aan het werk gaan. Zogauw darmen flink werken, wordt de gasbel naar buiten gewerkt.
    Deze olie kan gegeven worden bij verstoppingskoliek, gaskoliek en stilliggende darmen. Bij paarden die al diarree hebben (behalve als het verstoppingsdiarree is!) zou ik het niet geven. De darmen zijn dan namelijk al overprikkeld.

Ik heb nog een flesje olie staan, dus als het echte spoed betreft kan je het bij mij komen halen, dan bestel ik wel een nieuwe. Ik zorg voortaan altijd dat ik het op voorraad heb. Het heeft Amy een paar keer goed geholpen, na haar koliekoperatie, toen de kolieken telkens terugkwamen.

jiske
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    tussentijds proberen snel aan Colosan olie te komen. Dit product is van Dr Schaette en is verkrijgbaar bij Jorden's Hippo ( als je uitlegt waar het om gaat heb je het de volgende dag al in huis).
    Ik heb zelf nog geen ervaring met deze olie, maar kreeg de tip van Trea die het wel gebruikt heeft voor koliek. Misschien moet je Trea even een pb sturen als ze niet op dit topic reageert.

Veel sterkte!
    De colosan-tip komt toch oorspronkelijk bij mij vandaan Marianne?
    En je kunt het gewoon kopen bij de Welkoop, kun je het direct ophalen.
    (wordt veel gebruikt bij koeien, onder koeienboeren is het bekender).
    En wellicht ook gewoon bij je kliniek.

Maar eerlijk gezegd vind ik het een raar verhaal: het paard heeft koliek, krijgt na een paar dagen nog medicijnen, is dun, mest en pist gewoon maar de DA wil opereren?
    Is er niet wat anders aan de hand?

Weet eerst zeker wat er precies aan de hand is voordat je wel of niet dingen gaat geven.
    Want als een paard darmontspanners heeft gehad, en dan nog steeds nu en dan kramp heeft, wil braken en achteruitlopen, klopt er volgens mij iets niet.

Ze is net verhuisd dus? Wellicht stress, direct ontwomd misschien?

De colosan-tip komt toch oorspronkelijk bij mij vandaan Marianne?
    En je kunt het gewoon kopen bij de Welkoop, kun je het direct ophalen.
    (wordt veel gebruikt bij koeien, onder koeienboeren is het bekender).
    En wellicht ook gewoon bij je kliniek.
    Sorry, sorry, sorry..
    (op de een of andere manier verbind ik het telkens met Trea omdat zij schreef het ook gebruikt te hebben en zo'n naar koliekgeval gehad heeft)

Bij onze Welkoop is het niet te krijgen, maar het is vast de moeite waard om er te gaan kijken. Misschien dat andere winkels beter gesorteerd zijn dan de onze.
    Nou.. je zegt wel dat boeren er beter mee bekend zijn maar dat bleek mij gisteren bepaald niet. Een van de kalfjes van onze buurman bleek ook een soort van koliek te hebben en ik heb hem voorgesteld om het - in afwachting van de Veearts - Colosan te geven. Nou, mooi niet - dat zag hij helemaal niet zitten, hij belde de VA wel voor een spuit. Ik heb hem proberen duidelijk te maken wat het is, dat het dier er mogelijk wat verlichting mee zou kunnen krijgen maar nee: wat de boer nie ken'....

Natuurlijk is het niet gezegd dat de Colosan ook daadwerkelijk geholpen zou hebben - bij bepaalde koliekvormen helpt het ook niet. Helaas is het kalfje wel overleden.. moeder koe stond er tot laat in de nacht bij te waken en loeide zo treurig.. af en toe stootte ze haar kind met de neus aan.. het was een ontroerend gezicht, zo in die stille maanverlichte nacht..
    werd er wel verdrietig van.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Oct 2005

okee even wat meer info

De eigen dierenarts had de eerste keer gezegt opereren omdat hij dacht dat er een stuk darm over een bot zat en het dan blijkbaar (ik weet het ook niet) snel geopereert moest worden.

Hij staat er nog niet zo lang en gaat snachts op stal en staat alleen in de wei. Daar heb ik natuurlijk verder niks over te zeggen.

Hij heeft stro op stal maar weet niet hoeveel en brokken krijgt ie nu dus ook niet en zelfs geen hooi. Hij staat nu dus wel veel buiten omdat ze bang zijn als ie gaat liggen of valt in de stal dat het slecht afloopt.

De tweede (weekend) dierenarts heeft lijzaad voorgesteld wat ie nu krijgt en de gasbel is al vermindert maar hij blijft de aanvallen houden. Ook advieseerde hij om zo min mogelijk ontspanningspastas te geven omdat het niet de oorzaak oplost maar het tijdelijk de pijn wegneemt.

Ze heeft ook iemand gesproken die via een foto ook vaker koliek "weg kan nemen"? kweet niet hoe ik het anders moet zeggen.

Dit is wat ik zaterdag als laatste heb meegekregen en heb haar niet meer gesproken want was niet thuis en telefoon was leeg en had geen lader. Dus ga haar morgen meteen bellen en ben benieuwt hoe het nu gaat! dus morgen meer verslag! Owja en ze ging ook eens over colosan nadenken.

ik vind het ook een beetje een vaag verhaal. Weet je of de DA een echografie gedaan heeft? Dan kan je namelijk veel preciezer zien wat er aan de hand is. En het verhaal over de darm die over een bot geschoven is??? Wat bedoelt hij daar mee? Wat ik zou voorstellen is: nieuwe DA en echo laten maken. Misschien zit er een vreemd voorwerp? En dan misschien even helemaal niets van pijnstillers meer aan het paard geven. klinkt misschien wreed, maar het is belangrijk om te zien hoeveel pijn het paard heeft. Ik zou ook wachten met olie-producten te geven tot de DA bepaalde soorten koliek kan uitsluiten (sommige kolieken kunnen erger en zelfs fataal worden na geven van olie).
    Ik weet niet of dat al gebeurd is, maar ik zou een neussonde steken en proberen maaginhoud af te hevelen. Op de kliniek doen ze dit standaard bij paarden die met koliek binnen komen, en vaak lucht dat de dieren erg op.
    Kan je nog eens vragen wat nu het complete verhaal en de ingestelde therapie van de DA is??? Als je een volledig verhaal post dan druk ik dan af en vraag het hier op de kliniek. Ik moet dan alles weten: hoe oud, geslacht, vorige problemen, koliek altijd dezelfde intensiteit, huisvesting, voeder,...
    Zou wel vandaag nog gepost moeten worden, want morgen ga ik naar huis. Maandag ben ik dan weer terug hier, maar ik denk dat dit beter zo snel mogelijk kan gebeuren.

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

@ Peaches: ik begrijp dat je er niets over te zeggen hebt maar een paard alleen is natuurlijk nooit goed. Misschien mist hij een maatje van de vorige stal?? Misschien is hij wel supergestressd in zijn eentje zodat de koliek blijft aanhouden?? Kan ze niet ergens een gezelschaps paardje lenen om te kijken of dat beter werkt? (of het paard zo rustiger wordt en daar door meer ontspant en beter wordt?).

En Colosan geven bij de verkeerde soort koliek kan ook helemaal verkeerd uitpakken! Geef het dus niet als je zelf niet weet wat voor koliek je mee te maken hebt!!!

als ik jou was zou ik eerst eens om een second opinion vragen!
    <!-- w -->http://www.mariekeaker.nl<!-- w --> !

Ik zou inderdaad toch kijken of je naar een speciale paardenkliniek kan waar ze meer mogelijkheden voor onderzoek hebben. Koliek betekent alleen maar buikpijn en je weet dus totaal niet waardoor. Heb pas een paard met slokdarmverstopping gehad en die reageerde ook met rollen en zich overal tegenaan laten vallen. Ook geeuwen kan op oa maagzweer, overvulde maag lijken. Je weet nu totaal niet waar je goed aan doet, wel of geen hooi, medicijnen, olie. Maar als hij al wel dagen mest lijkt het me dat er geen verstopping is. Misschien wel een wormenexplosie.
    Maar het zit niet goed dus mijn advies, ga naar een kliniek met apparatuur.

Ik ben het met de laatsgeschrevenen eens hoor. Dit duurt nu veel te lang. Als een paard al een week koliek heeft, los je dit niet zomaar op met wat darmolie.
    Het wordt tijd voor andere stappen en meer actie!

Aangemeld
    Oct 2005

okee weer wat meer info.

Ik kon gister niet op het forum maar hij heeft al sinds dinsdag geen krampen meer en is een stuk vrolijker. Hij eet weer wat (hooi) want hij moest op stal want ze hadden toch wat zand in de mest gevonden.

Maar hij maakt al weer vrolijke bokkesprongen en ziet er een stuk gezelliger uit.

Ze vertelde me dat die vrouw die ze dus had gesproken vertelde dat het best met de verhuizing te maken kon hebben..en dat ie dus een maatje miste en dat ze hem heel veel aandacht moest geven.

Ik zou het ook leuker vinden als ze een maatje aanzouden schaffen, maar ja daar ga ik ook niet over.

Ik heb haar telkens maar heel kort gesproken dus alles wat ik weet staat hier al. Behalve dat ze hem hebben "opgevoelt"? en zo dus dachten dat ze iets voelde maar dat was dus niet zo want de andere dierenarts zei dat ie dan al dood zou zijn geweest.

Ik hoop dat het nu beter gaat en dat het niet snel weer zal gebeuren en zoja dat ze meer duidelijkheid krijgen over wat er presies aan de hand is.

Gelukkig dat hij weer wat is opgeknapt en nu hopen dat hij snel weer de oude is.

Bladwijzers

Forum Rechten