Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Toch Cushing?(toch weer vit.E tekort)

Toch Cushing?(toch weer vit.E tekort)

Ik heb afgelopen voorjaar ook al een topic geopend over mijn haf.
    Hij werd helemaal kaal en had nog meer kwaaltjes.
    Na bloedonderzoek bleek dat hij voornamelijk vit. E te kort kwam.
    Vandaag is de veearts weer geweest en heeft weer 5 buisjes bloed afgenomen.
    Cariño is in 1 week bijna zijn volledige vacht kwijt op de dekharen na.
    Je ziet dus gewoon de huid en hij is nu totaal niet beschermd tegen regen en zon.
    De veearts heeft sterk het vermoeden dat hij toch de ziekte van Cushing heeft.
    Hij plast veel krijgt een krullerige vacht hij heeft weinig uithoudingsvermogen en het ruien gaat gewoon veel te snel.
    Het komt zelden voor dat een paard van zijn leeftijd(11 jaar) de ziekte heeft omdat het meestal oudere paarden zijn, maar zijn werkelijke leeftijd is onbekend.
    Ik hoop toch zo dat ze er naast zitten en dat hij gewoon iets simpels heeft dat te genezen is.
    Hij loopt nu met een deken op om hem te beschermen tegen de zon en regen en eventuele verwondingen omdat zijn vacht deze taak niet meer kan uitvoeren.
    Het moeilijke is dat hij nog steeds even vrolijk is voor een snoepje buigt hij netjes en geeft hij een voetje, hij wandeld los mee over het erf.
    Je merk dus eigenlijk niets aan hem, hij is een echte bikkel als hij pijn heeft zal hij dat niet gauw laten merken.
    Ik hoop dat ik snel de uitslag van het onderzoek krijg, want ik voel me nu helemaal niet prettig.

Sorry voor dit lange verhaal maar ik moest het gewoon even kwijt.

Actief Forumlid BEAUBA's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Re: Toch Cushing?

Ik ben geen dierenarts , dus ik kan niet zeggen of het nu wel of niet cushing is .
    Ik dacht juist dat paarden met cusching moeilijk verhaarde ?
    Cookies op dit forum weet er wel wat meer van , dus misschien kun je het haar vragen (ik kan je eventueel haar email PBen).
    Wees niet bang als het daadwerkelijk cushing is , hier zijn medicijnen voor .
    Mijn pony krijgt dit ook al een tijd en ziet er nu weer super uit en voelt zich uitstekend
    Wanneer weet je de uitslag van het bloedonderzoek ?
    Over Balki , m'n SuperShet :
    Nee hoor , hij is niet dik .
    Hij zit gewoon vol met karakter .

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door BEAUBA
    Ik ben geen dierenarts , dus ik kan niet zeggen of het nu wel of niet cushing is .
    Ik dacht juist dat paarden met cusching moeilijk verhaarde ?
    Cookies op dit forum weet er wel wat meer van , dus misschien kun je het haar vragen (ik kan je eventueel haar email PBen).
    Wees niet bang als het daadwerkelijk cushing is , hier zijn medicijnen voor .
    Mijn pony krijgt dit ook al een tijd en ziet er nu weer super uit en voelt zich uitstekend
    Wanneer weet je de uitslag van het bloedonderzoek ?
    Ik heb afgelopen voorjaar ook contact gehad met haar en ik weet dat er medicatie voor is.

Het duurt ongeveer 1,5 week voor dat ik de uitslag binnen heb.
    Ik hoop dat het allemaal meevalt en het is fijn om mijn verhaal even kwijt te kunnen.
    Meer kan ik nu niet doen.

Wat afschuwelijk!
    Wat zijn de gevolgen als het inderdaad cushing is? Krijgt ie ooit z'n haar helemaal terug (al is het dan krullend?) raakt dit ziektebeeld ooit stabiel genoeg dat je (met enige aanpassing) nog leuke dingen met je paardje kan doen, of moet ie dan als bejaarde de wei in?

Wens je veel sterkte met de uitslag hoor. Laat je het ons weten?

Actief Forumlid BEAUBA's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Hier zijn wat site's over cushing , helaas niet in 't nederlands .
    http://www.recoveryeq.com/cushings_syndrome_pro.htm
    http://www.completerider.com/cushings.htm
    http://www.islandpharmacy.com/site/1420401/page/768342

In Amerika is er al veel meer bekend over cushing , ze hebben zelfs al pergolide met appelsmaak .

Helaas lopen we hier in Nederland wat achter .

Op Google is heel veel te vinden over Cushing en Pergolide .

Er is ook nog een Duits Cushing Forum , hierop zijn ook nogal wat foto's te vinden http://www.kater-karlo.com/cgi-bin/yabb ... 9/YaBB.cgi

Hier nog wat foto's van paarden met cushing
    http://www.kater-karlo.com/cgi-bin/yabb ... 445;start=
    Over Balki , m'n SuperShet :
    Nee hoor , hij is niet dik .
    Hij zit gewoon vol met karakter .

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik weet precies hoe je je voelt....

In April heb ik mijn verzorghafje verloren aan Cushing...

Bij Cushing gebeurt het volgende:
    -krullige vacht en zeer moeilijk met verharen
    -heel erg veel zweten
    -tonbuikje
    -cortizolegehalte wordt te hoog
    -heel erg grote kans op hoefbevangenheid (wat helaas het geval was bij Gini)

Er bestaat remmende medicatie voor maar het is een ongeneeslijke ziekte.
    Bij Gini is het begonnen met manken en ze takelde langzaam af..in april 2006 hebben we haar laten inslapen, haar hoefbeentje zat volledig door de hoefwand.

@Trea: Je hebt al veel geluk als ie de bejaarde wei in geraakt
    bij meer dan 80% is inslapen het gevolg van Cushing..
    Gini was al in de 20 jaar, 11 jaar is idd uitzonderlijk jong.
    Gini was ook zo'n type die nooit wou laten zien als ze pijn had.
    Tot de dag dat ze werd ingeslapen stond ze nog vol levenslust te hinniken, en ze heeft de laatste dag nog een weg van kasseien moeten afleggen, terwijl later bleek dat haar volledige hoefbeentje erdoor zat

Heel veel sterkte mirel
    Heb je foto's van je paardje?

Groetjes
    Ariane

Gini: Zomer 2005

Gini: Winter 2005
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

he leuk, zo'n berichtje is lekker opbeurend in elk geval, ariane....

Mirel, sterkte, en hou je ons even op de hoogte. op de foto's van de websites die boven staan waren de paardjes gelukkig wel stuk voor stuk goed opgeknapt. Ik duim voor je voor goed nieuws.

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Veel sterkte Laten we hopen dat het dat niet is!

Sterkte! Ik hoop met je mee dat het iets anders is....

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Kaal worden bij Cushing?? Dat zou wel heel bijzonder zijn, want door de verhoogde afgifte van corticoïden (door de tumor) verharen ze juist niet meer en krijgen lange krullen! Waarom denkt de DA dat het Cushing is?
    Ik ben geen DA hoor, maar een kaal paard door Cushing klinkt me erg vreemd in de oren.
    Hoe kaal is kaal? Heb je een foto? Hoop dat je er snel achter komt wát het is!

[quote="lila"]Kaal worden bij Cushing?? Dat zou wel heel bijzonder zijn, want door de verhoogde afgifte van corticoïden (door de tumor) verharen ze juist niet meer en krijgen lange krullen! Waarom denkt de DA dat het Cushing is?
    Ik ben geen DA hoor, maar een kaal paard door Cushing k]

Vorig jaar winter had hij een krullerige vacht, maar niet zo erg als op de foto's van de andere paarden.
    De kaalheid is op een foto moeilijk te zien, rond zijn ogen is het puur huid wat je ziet en over de rest van zijn lichaam heeft hij alleen nog maar het dekhaar.
    Normaal als je een paard in zijn vacht blaast blijf je haren zien, bij Cariño zit je direct op de huid.

Als ik zo de ervaringen van jullie lees met Cushing dan denk ik niet dat hij dat heeft, maar dan blijft de vraag wat mankeert hem dan?
    Zijn bloed word nagekeken op het functioneren van alle organen en de waardes van vit/min.
    Hij krijgt buiten zijn normale hoeveelheid vit/min elke dag vit E extra.
    Als je zijn maantop goed doet omdat je een halster hebt omgedaan dan heb je gelijk een pluk manen in je handen.
    Ik zal proberen om dit weekende foto's te maken, maar ik weet niet of het goed zichtbaar is.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hoe lang heb je hem al? Sommige paarden worden op die plaatsen idd soms bijna kaal; om de ogen, bij de billen, op hun flank. Goed dat je alles even checked!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Hoe lang heb je hem al? Sommige paarden worden op die plaatsen idd soms bijna kaal; om de ogen, bij de billen, op hun flank. Goed dat je alles even checked!
    Ik heb hem nu 4 jaar.
    Bij de vorige eigenaar werd hij altijd geschoren en tot afgelopen winter deed ik dat ook nog.
    Mijn voornaamste reden hiervoor was de combinatie van zijn dikke vacht en mijn intensieve rijden(is nu veel minder) en mijn allergie (en asma) voor hem
    Omdat hij nu deze problemen heeft wil ik hem niet meer scheren.
    (dat word vanaf nu dus afzien voor mij)
    Ik vraag me ook af of dit probleem niet is onstaan door het scheren.
    Ik hoop dat ik snel een antwoord krijg op dit probleem, ik heb al aangegeven dat het me niet kan schelen wat het kost als Cariño maar weer gezond word.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Gelukkig is het verhaal van Ariane enigsinds achterhaald!!!!

De ervaringen van Cookies en Beauba zijn meer van deze tijd!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Het feit dat ie altijd geschoren werd en nu dus voor hte eerst niet meer kan er zeker mee te maken hebben. Ollie werd ook altijd geschoren. Al jaren. Toen ik ermee stopte was de vachtgroei ook van slag. Net alsof het lichaam geen moeite meer wil doen om een vacht aan te maken en "wacht" op de deken. Met Ollie is het helemaal goed gekomen, die maakt nu een heerlijke wollen jas voor zichzelf, niet goed waterdicht helaas, maar daarvoor leg ik een dunne ongevoerde regendeken op. Daarmee komt ze de hele winter goed door.
    Enfin. Hoop dat de DA vlot is met de uitslag!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten